Dostosowanie komputerowego stanowiska pracy zdalnej do nowych wymagań

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
23.02.2024AKTUALNE

Dostosowanie komputerowego stanowiska pracy zdalnej do nowych wymagań

Pracodawcy mają 6 miesięcy (od 17 listopada 2023 r.) na dostosowanie komputerowych stanowisk pracy do nowych wymogów zawartych w rozporządzeniu w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. W praktyce są jednak wątpliwość w kwestii dostosowania zdalnych stanowisk pracy do nowych wymagań, szczególnie, że pojawiła się narracja, iż PIP nie czuję się zobowiązana weryfikować stanowisk pracy pracowników zdalnych w miejscu wykonywania pracy.

Teren zakładu pracy to nie jest wyłączne miejsce, w którym praca na podstawie stosunku pracy może być wykonywana. Z Kodeksu pracy wynika bowiem, że praca może być wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (praca zdalna).

Optymalizacji pracy z wykorzystaniem laptopa

Praca wykonywana z wykorzystaniem laptopa nie jest optymalna w kontekście bezpieczeństwa oraz ergonomii. Należy bowiem zauważyć, że w przypadku komputerów przenośnych są one urządzeniami zintegrowanymi, które łączą w sobie komputer, klawiaturę, manipulator dotykowy, jak również monitor. Wszystko to sprawia, że na dłuższą metę praca z laptopem jest zdecydowanie mniej komfortowa niż praca z urządzeniami stacjonarnymi.

Aby ograniczyć uciążliwości związane z pracą z wykorzystaniem systemów przenośnych przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, wprowadzono wymóg zapewnienia:

  • zewnętrznego monitora ekranowego lub

  • podstawki unoszącej ekran,

tak aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika. Dodatkowo obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie zewnętrznej:

  • klawiatury oraz

  • myszy.

Pracownicy zdalni a dostosowanie stanowiska pracy z komputerem do wymagań ergonomii

Powstaje jednak pytanie, czy pracodawca również względem pracowników zdalnych powinien poczynić stosowne działania w zakresie dostosowania stanowisk pracy do nowych wymogów? Chodzi oczywiście o stanowiska pracy utworzone przed dniem wejścia w życie nowych przepisów.

Odnosząc się do powyższego dylematu należy zauważyć, że rozporządzenie w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe nie wyłącza stosowania przepisów w zakresie wyposażenia komputerowego stanowiska pracy, w sytuacji gdy stacjonarna szeroko rozumiana praca komputerowa ma być wykonywana poza terenem zakładu pracy.

Ważne

Oznacza to, że pracodawca zatrudniający pracowników w trybie zdalnym, jak najbardziej ma obowiązek dostosowania stanowisk wyposażonych w systemie mobilne do nowych wymogów poprzez zapewnienie albo zewnętrznego monitora albo podstawki unoszącej. Niezależnie od przyjęcia jednego z powyższych rozwiązań, w każdym przypadku będzie niezbędna klawiatura oraz mysz.

Kontrola PIP dostosowania zdalnych stanowisk pracy

Argumentem przemawiającym za brakiem obowiązku dostosowania komputerowych stanowisk pracy mógłby być pogląd prezentowany przez PIP, jakoby urząd nie miał możliwości kontrolowania pracowników zdalnych w miejscu wykonywania pracy. Urząd jednak jak najbardziej ma możliwości kontrolowania warunków pracy pracowników zdalnych. Trudno bowiem przyjąć, że miejsce wykonywania pracy zdalnej nie jest jednocześnie miejscem wykonywania zadań podmiotu kontrolowanego, w końcu pracownik zdalny pracuje na rzecz pracodawcy. Niezależnie od powyższego, brak kontroli PIP w miejscu wykonywania pracy pracowników zdalnych nie może stanowić podstawy odstępstwa od dostosowania stanowisk pracy do nowych wymogów wynikających z rozporządzenia.

Autor: 

Sebastian Kryczka

Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.