Inspektor PIP z termometrem w zakładzie pracy

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
14.02.2024AKTUALNE

Inspektor PIP z termometrem w zakładzie pracy

Wymóg zachowania właściwej temperatury w pomieszczeniach pracy wynika z rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów BHP. Natomiast nie zachowanie wymaganej temperatury nie może być usprawiedliwione sytuacją ekonomiczną pracodawcy. Warto podkreślić, że prawidłowe wartości temperatury mogą być weryfikowane przez inspektorów PIP, zaś stwierdzone ewentualne nieprawidłowości w tym zakresie regulowane w formie nakazów administracyjnych.

Temperatura w pomieszczeniach pracy

„Jak jest zima to musi być zimno. Takie jest odwieczne prawo natury.” – cytat z filmu Stanisława Barei pt. „Miś”. Jednak powyższa zasada sprawdza się co najwyżej przy pracy na otwartej przestrzeni. Nie powinna jednak mieć zastosowania w pracy realizowanej w pomieszczeniach. Należy pamiętać, że w takich pomieszczeniach należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania) nie niższą niż 14oC (287 K), chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. W pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18oC (291 K).

Ważne

Pomieszczenie pracy to pomieszczenie przeznaczone na pobyt pracowników, w którym wykonywana jest praca. Nie uważa się za przeznaczone na pobyt pracowników pomieszczeń, w których:

  • łączny czas przebywania tych samych pracowników w ciągu jednej zmiany roboczej jest krótszy niż 2 godziny, a wykonywane czynności mają charakter dorywczy bądź praca polega na krótkotrwałym przebywaniu związanym z dozorem albo konserwacją urządzeń lub utrzymaniem czystości i porządku,

  • mają miejsce procesy technologiczne niepozwalające na zapewnienie odpowiednich warunków przebywania pracowników w celu ich obsługi, bez zastosowania środków ochrony indywidualnej i zachowania specjalnego reżimu organizacji pracy,

  • jest prowadzona hodowla roślin lub zwierząt, niezależnie od czasu przebywania w nich pracowników zajmujących się obsługą.

Sytuacja finansowa firmy a ogrzewanie pomieszczeń pracy

Koszty energii mogą sprzyjać przypadkom nie zapewniania wymaganych wartości temperatur w pomieszczeniach pracy, zwłaszcza pracy biurowej.

Odstępstwa od zapewnienia minimalnej temperatur są oczywiście możliwe, jednak wyłącznie ze względów technologicznych. Tym samym trudności ekonomiczne zakładu pracy, w tym wybór między wypłatą wynagrodzenia w pełnej wysokości, a zapewnieniem wymaganej temperatury nie mogą stanowić usprawiedliwienia.

Ważne

Warto wiedzieć, że w przeszłości zdarzały się odwołania od decyzji inspektorów w zakresie zapewniania wymaganych temperatur, w których pracodawcy powoływali się na wspomniane trudności ekonomiczne. Nie były one uwzględniane przez organy odwoławcze, które utrzymywały w mocy decyzje inspektorów którzy stwierdzili zbyt niskie temperatury w pomieszczeniach pracy.

Kontrola temperatury w pomieszczeniach pracy przez inspektorów PIP

Podczas kontroli obowiązków w zakresie BHP w sezonie zimowym inspektor może pojawić się z termometrem. Co ciekawe, urządzenie takie nie jest uwzględnione bezpośrednio w przepisach ustawy o PIP, gdzie mowa jest o możliwości rejestrowania przebiegu oględzin z wykorzystaniem urządzenia rejestrującego obraz lub dźwięk. Można jednak przyjąć, że wykorzystanie termometru jest działaniem niezbędnym na potrzeby oceny przestrzegania przez pracodawcę przepisów dotyczących temperatur minimalnych. Trudno bowiem, aby inspektor w takim przypadku musiał odwoływać się do pomocy biegłych i specjalistów oraz akredytowanych laboratoriów.

Co może grozić za niezapewnienie prawidłowej temperatury w pomieszczeniu pracy?

Stwierdzenie nieprawidłowości w zakresie zachowania temperatury minimalnej w pomieszczeniach pracy będzie skutkowało sporządzeniem protokołu, do którego można wnieść oczywiście zastrzeżenia. Mogą być one zasadne, w sytuacji gdy wartość pomiaru jest na granicy, w szczególności uwzględniając błąd pomiarowy urządzenia stosowanego przez inspektora.

Protokół z kontroli będzie stanowił podstawę do wydania nakazu w zakresie zapewnienia wymaganej temperatury. W typowych przypadkach inspektor nie wyda nakazu obarczonego rygorem natychmiastowej wykonalności – w zakresie zaprzestania prac. Należy jednocześnie pamiętać, że żadne pisemne deklaracje pracowników nie będą uprawniały pracodawcy do odstępstw w zakresie temperatur minimalnych i nie będą przez inspektora uwzględnione.

Autor: 

Sebastian Kryczka

prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.