Regulowane podłokietniki foteli do pracy przy monitorze ekranowym - czyli jakie?

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
01.03.2024AKTUALNE

Regulowane podłokietniki foteli do pracy przy monitorze ekranowym - czyli jakie?

Przepisy zmodyfikowanego rozporządzenia w sprawie BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe nakazują pracownikom zapewnić krzesła – poza wyposażeniem podstawowym i opcjonalnym. Krzesło stanowiące wyposażenie stanowiska pracy powinno w szczególności posiadać regulowane podłokietniki. Problem w tym, że na rynku dostępnych jest szereg modeli z różnym zakresem regulacji. Powstaje więc istotny problem praktyczny dla pracodawców i pracowników.

Rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe to przepisy szczególne względem rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bhp. Pierwsze z wymienionych wyżej rozporządzeń normuje bowiem w sposób szczegółowy organizację stanowisk pracy z komputerami stacjonarnymi, jak również systemami przenośnymi.

Definicja stanowiska pracy wyposażonego w monitor ekranowe

Z definicji stanowiska pracy na gruncie przepisów rozporządzenia w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitor ekranowe wynika, że:

stanowisko pracy to przestrzeń wraz z:

  • wyposażeniem podstawowym,

  • wyposażeniem opcjonalnym,

  • krzesłem i stołem.

Brak zaliczenia krzesła i stołu do wyposażenia podstawowego oraz opcjonalnego w żadnym razie nie decyduje o tym, że nie jest to wyposażenie wymagane.

Regulowane podłokietniki krzesła do pracy przy monitorze ekranowym

Krzesło, które może być stosowane jako wyposażenie stanowiska pracy nie może być dowolne. Podobnie jak we wcześniejszej wersji rozporządzenia musi spełniać kryteria wynikające z załącznika. Z liczbą ustalenia minimalnej liczby podpór podstawy nie ma problemu. Problemem jest natomiast ostatni wymóg – regulowane podłokietniki.

Czym są podłokietniki, tego przepisy nie wyjaśniają. Jak sama nazwa wskazuje są to elementy montowane przy krzesłach w celu zapewnienia podparcia dla łokci. Tym samym nie jest wystarczającą sytuacją kiedy podparcie zapewnia wyłącznie blat biurka.

Przepisy w zakresie krzesła nie odwołują się do żadnych norm, jak również żadnych dodatkowych wytycznych, poza tymi które są ujęte w załączniku do rozporządzenia. Skoro podłokietniki mają być regulowane, to niewystarczającym jest zapewnienie krzesła wyłącznie z podłokietnikami, które jednak stanowią konstrukcję stałą. Problemem jest jednak zakres wspomnianej regulacji.

W przeszłości regulacja podłokietników odbywała się wyłącznie na zasadzie góra dół. Współczesne krzesła dają możliwość regulacji znacznie szerszej:

  • regulacja odległości podłokietnika od siedziska,

  • regulacja nakładki podłokietnika w przód i tył,

  • regulacja nakładki podłokietnika w lewo i prawo,

  • regulacja nakładki podłokietnika wokół własnej osi z zakresem obrotowym do ok. 30 stopni.

Ważne

W braku szczegółowych wymogów wynikających z rozporządzenia można przyjąć, że każdy rodzaj powyższej regulacji sprawi, że podłokietniki będzie można uznać za regulowane i tym samym krzesło będzie spełniało wymogi zawarte w rozporządzeniu.

Jak może podejść do tej kwestii inspektor PIP podczas kontroli?

Warto mieć z tyłu głowy, że kwestia zapewnienia właściwych krzeseł będzie kontrolowana przez inspektorów PIP. Wymóg który z pewnością będzie kontrolowany dotyczy tytułowych regulowanych podłokietników. Jeżeli pracodawca wykaże, że podłokietniki są regulowane choćby w jednej płaszczyźnie – w jednym ze wspomnianych wyżej zakresów – inspektor PIP, co do zasady nie będzie miał prawa wydać nakazu w zakresie zapewnienia krzesła z regulowanymi podłokietnikami. Przepisy bowiem zakresu tej regulacji nie precyzują.

Autor: 

Sebastian Kryczka

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.