Sklep
Personel sprzątający w swoje codziennej pracy używa różnych środków czystości, niektóre z nich są silnie szkodliwymi substancjami chemicznymi. Dlatego też podczas szkolenia bhp tej grupy pracowników należy pamiętać o zapoznaniu pracowników z kartami charakterystyki takich substancji. Natomiast, aby utrwalić najważniejsze informacje, możecie zaproponować pracownikom wypełnienie poniższych ćwiczeń. Dzięki nim nie tylko pracownicy szybciej utrwalą wiadomości, ale będzie to również znakomita forma aktywizacji pracowników.
Pracownik zatrudniony na stanowisku sprzątaczki (serwis sprzątający) powinien zostać poddany szkoleniu okresowemu BHP dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych. Przygotowanie materiału do takiego szkolenia może być czasochłonne. Aby ułatwić Wam to zadanie ekspert Portalu BHP przygotował prezentację, którą możecie wykorzystać podczas szkolenia tej grupy pracowników. Może ona również stanowić bazę dla przygotowania własnych materiałów szkoleniowych. Wykorzystując informacje w niej zawarte będziecie mieć pewność, że poruszacie najważniejsze zagadnienia podczas szkolenia okresowego BHP.
Firmie sprzątającej zlecono zadanie (usługę) wykonania doczyszczenia posadzki w stacji transformatorowej. Co trzeba spełnić, aby praca ta była bezpieczna dla osób ją wykonujących? Czy wszystkie te osoby powinny posiadać świadectwo kwalifikacyjne?
Lesław Zielińskibyły główny inżynier zarządzaniabezpieczeństwem pracy, rejestrowanyaudytor pomocniczy SZBP wg ISRS
W związku z licznymi zagrożeniami występującymi na stanowisku osoby sprzątającej podzielić je można na trzy części. Jedną z takich części są zagrożenia fizyczne. W tym dokumencie zawarte są przykładowe źródła zagrożeń fizycznych, możliwe skutki zdrowotne i możliwe do zastosowania środki ochrony przed tymi zagrożeniami.
Podczas okresowych badań profilaktycznych pracownica zatrudniona w charakterze sprzątaczki otrzymała zakaz pracy na wysokości. Pracodawca nie chce zwolnić pracownicy, ponieważ jest możliwość zorganizowania jej pracy w taki sposób, aby wyeliminować pracę na wysokości. Jak pracodawca powinien sformalizować ten fakt.
Tomasz Zwolak
Jak powinna wyglądać stanowiskowa instrukcja bhp dla osób sprzątających? Przy tego typu pracach wykorzystuje się różnego rodzaju środki chemiczne, czy należy o tym wspomnieć w instrukcji? Jak powinna wyglądać taka instrukcja i na co zwrócić uwagę przy jej tworzeniu?
Sprzątaczki w naszej firmie domagają się ustalenia normy powierzchni sprzątanej dla każdej z nich. Czy istnieją przepisy ustalające normy powierzchni sprzątanej?
Czy do obowiązków sprzątaczki należy czyszczenie komputera i wyciąganie z niszczarki worków z pociętym papierem? Czy po przeszkoleniu przez kierownika mogą to wykonywać i czy trzeba to wpisać im do zakresu obowiązków?
Tomasz Zwolak prawnik, specjalista w zakresie prawa pracy
Jak zabezpieczyć sprzątaczkę myjącą okna powyżej 1m, 1,5m , 3m wysokości?
Jan M. Pióro specjalista z zakresu prawa pracy,biegły sądowy w dziedzinie bhp przy Sądzie Okręgowym w Warszawie
Czy odzież pracowników kuchni oraz sprzątaczek (szkoła) przez nich używana -buty i fartuchy powinna spełniać odpowiednie wymogi? Czy pracodawca powinien posiadać dokumenty potwierdzające zgodność odzieży z odpowiednimi normami, atestami?
Mariusz Foremniak specjalista ds. BHP,wykładowca zagadnień prawnej ochrony pracy
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone