Minimalizuj ryzyko zakażenia koronawirusem w miejscu pracy – 14 praktycznych rozwiązań

Z danych, przedstawionych przez Ministra Zdrowia w ostatnim czasie wynika, że – według statystyk Sanepidu – 50 % zachorowań na koronawirusa jest identyfikowanych w zakładach pracy. Ten fakt oznacza, iż procedury, związane z bhp w firmach i instytucjach publicznych, pozostawiają wiele do życzenia. Zatem trzeba i można zrobić znacznie więcej, by minimalizować ryzyko zakażenia koronawirusem w miejscu pracy i ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa.
Wiele firm i instytucji, po apelach Ministra Zdrowia, zdecydowało się na przywrócenie pracy zdalnej lub hybrydowej, tam, gdzie specyfika działalności na to pozwala. W instytucjach, które muszą zapewnić ciągłość wykonywanych, terminowych zadań, zdecydowano się na pracę zmianową, co jest ewenementem np. w administracji publicznej. Obecna, wyjątkowo trudna sytuacja epidemiczna, wymaga od pracodawców nie tylko wprowadzenia czy uaktualnienia istniejących zarządzeń i regulaminów, ale także – szybkiego podejmowania decyzji w sytuacjach krytycznych, gdy okazuje się np., że połowa zespołu pracowników nagle przechodzi na zwolnienia lekarskie. Natomiast praca zdalna, w czasie izolacji – ze względu na stan zdrowia konkretnego pracownika lub całej grupy osób zakażonych – nie zawsze może być brana pod uwagę.
Polecamy także: COVID-19 w zakładzie pracy – wyzwanie epidemiologiczne i prawne okiem ekspertów bhp>>>
Jak ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa w środowisku pracy?
Przedstawiamy wskazówki, które pomogą pracodawcom rozwiązać problemy związane z koniecznością minimalizowania ryzyka zakażenia w miejscu pracy w czasie epidemii.
-
Powołanie zespołu antycowidowego – złożonego z kierowników wszystkich grup pracowniczych – którego zadaniem będzie stały monitoring sytuacji w zakładzie pracy pod względem np. liczby osób przebywających na zwolnieniach lekarskich.
-
Wprowadzenie pracy zdalnej lub hybrydowej dla konkretnych zespołów pracowników, które rotacyjnie przebywają w siedzibie firmy lub instytucji, bez możliwości osobistego kontaktu z pracownikami innych zespołów, w danej chwili pracujących zdalnie.
-
Wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów, co pozwoli na efektywną pracę zdalną pracowników administracji.
-
Przeprowadzenie, o ile jest to możliwe w obecnej sytuacji, testów pracowników pod względem obecności przeciwciał – testy powinny być dobrowolne, anonimowe i przeprowadzone w ciągu jednego dnia. Na podstawie wyników kierownictwo instytucji może z dużym prawdopodobieństwem poznać informację, jaki procent załogi ma przeciwciała, będące także wynikiem bezobjawowego przebiegu koronawirusa.
-
Przeprowadzenie procedury oceny ryzyka zawodowego w kontekście zagrożeń dla dobrostanu psychofizycznego – chodzi o uwzględnienie wpływu stresu związanego z wykonywaniem obowiązków służbowych w stanie zagrożenia zdrowotnego na poszczególnych stanowiskach i możliwości jego ograniczenia (np. poprzez zdalne konsultacje psychologiczne, czy warsztaty radzenia sobie ze stresem, prowadzone w formule on-line).
-
Dbanie o stały dostęp pracowników do środków ochrony osobistej (maseczki, płyny do dezynfekcji, rękawiczki ochronne) oraz częsta dezynfekcja klamek oraz przycisków w windach przez personel pomocniczy.
-
Kierownicy poszczególnych działów są upoważnieni do egzekwowania przestrzegania zasad bezpieczeństwa epidemicznego przez podległych pracowników (noszenie maseczek, dezynfekcja rąk przed wejściem do pomieszczenia biurowego, zachowanie przepisowych odległości między pracownikami w czasie realizacji obowiązków służbowych).
-
Kierownicy poszczególnych działów w czasie pandemii muszą dbać o równomierne obciążanie pracowników obowiązkami służbowymi – warto organizować cotygodniowe spotkania zespołu on-line, by w porę zareagować na ewentualne przeciążenie konkretnego pracownika zadaniami bieżącymi i podzielić obowiązki na większą liczbę pracowników (brak reakcji przełożonego we właściwym czasie może prowadzić do tzw. wypalenia zawodowego i długotrwałego zwolnienia lekarskiego, z powodu problemów psychicznych).
-
Zmniejszenie liczby godzin pracy (okresowo) oraz zmniejszenie obciążenia pracą (np. decyzja przełożonego o braku konieczności sporządzania okresowych, szczegółowych raportów, na rzecz krótkiego zestawienia bieżącego).
-
W przypadku rodziców uczniów klas wczesnoszkolnych, ale także przedszkolaków (w sytuacji obostrzeń, związanych z koniecznością nauki zdalnej lub hybrydowej) warto rozważyć elastyczny, indywidualny czas pracy, uzgodniony z poszczególnymi osobami.
-
Umieszczenie informacji (oraz uaktualnianie jej pod kątem zmieniających się przepisów prawa i zaleceń) na drzwiach wejściowych do budynku oraz poszczególnych pomieszczeń biurowych o koniecznych środkach bezpieczeństwa dla osób wchodzących (interesantów spoza instytucji), w tym dostępności maseczek i płynów dezynfekcyjnych w oznaczonych miejscach.
Interesanci, zwłaszcza seniorzy, odwiedzający konkretne instytucje, coraz częściej powołują się na fakt zaszczepienia i zabezpieczenia przez wirusem, tym samym lekceważąc obostrzenia, dotyczące noszenia maseczki i koniecznej dezynfekcji. Fakt przebywania w danym pomieszczeniu interesanta – osoby zaszczepionej nie jest ryzykiem dla niej samej, jednak stanowi zagrożenie dla pracowników, którzy nie zostali jeszcze zaszczepieni. Dlatego należy bezwzględnie wymagać stosowania się interesantów do wymagań związanych z koniecznością minimalizowania zagrożenia epidemicznego.
-
Konieczna właściwa komunikacja kierownictwa firmy z pracownikami, z wykorzystaniem informacji zamieszczanych na stronie internetowej, ale także rozsyłanej na adresy skrzynek mailowych pracowników (chodzi o uniknięcie plotek, niejasności, a w konsekwencji strachu wśród pracowników – komunikaty powinny być krótkie, ale konkretne i wiarygodne, z powołaniem na źródło, np. dane z Sanepid czy ustalenia zespołu antycowidowego). Rzetelne informacje nie tylko pozwalają zmniejszyć stres w sytuacji kryzysowej, ale także – zmniejszyć ryzyko wypadków przy pracy (zestresowany pracownik częściej popełnia błędy, co może skutkować błędami i zdarzeniami niepożądanymi, w tym wypadkami)
-
Warto zaproponować pracownikom możliwość zgłaszania własnych pomysłów na działania wspierające, które zminimalizują zagrożenie epidemiczne (sugestie można zgłaszać, np. poprzez dedykowaną zakładkę na stronie internetowej firmy.
-
W czasie długotrwałej sytuacji kryzysowej pracownicy mogą stawać się, w stosunku do siebie nawzajem i przełożonych, impulsywni i łatwo tracący cierpliwość w często błahych sprawach – stąd już niewielki dystans do kuriozalnych (w przypadku stanu zagrożenia dla wszystkich trudno jest przyjąć zarzuty o dyskryminację czy mobbing) skarg na złośliwe traktowanie przez przełożonych, w tym nadmierne obciążanie pracą – w takiej sytuacji warto rozważyć możliwość wspólnego przepracowania problemu przez zespół pracowników (oczywiście w reżimie sanitarnym) oraz przyjęcia konkretnych zasad, dotyczących kształtowania i utrzymywania opartych na wzajemnym szacunku, relacji
Magdalena Pokrzycka-Walczak

Ekonomistka, dziennikarka. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu psychotraumatologii. Zajmuje się problematyką właściwych relacji i zapewnieniem dobrostanu psychofizycznego w miejscu pracy. Posiada teoretyczną i praktyczną wiedzę w obszarze przeciwdziałania mobbingowi i zarządzania stresem. Aktywistka na rzecz ochrony praw pracowniczych i praw człowieka w miejscu pracy.
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.