Mobbing a dyskryminacja, czyli zagrożenia psychospołeczne

Mobbing i dyskryminacja to elementy szerszego zjawiska – zagrożeń psychospołecznych w środowisku pracy. „Zagrożenia psychospołeczne to problem organizacyjny, który niesie negatywne konsekwencje dla funkcjonowania pojedynczego pracownika, co w rezultacie przyczynia się do mniej efektywnego działania.” – stwierdza Anna Kucharska, psycholog. Zatem, wiedza na temat takich zagrożeń jest istotna dla działania każdej firmy. Natomiast ich identyfikacja pomoże w budowania kultury bhp w firmie.
Z tego tekstu dowiesz się
-
kiedy mamy do czynienia z dyskryminacją?
-
jaka jest różnica między dyskryminacją a mobbingiem?
-
jak przeciwdziałać zagrożeniom psychospołecznym w firmie?
Z mobbingiem wiąże się dyskryminacja – czym jest to zjawisko, z którym coraz częściej mamy do czynienia?
Dyskryminacja to nierówne traktowanie pracowników w zakresie nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkoleń w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Mówimy o dyskryminacji w szczególności ze względu na:
-
płeć,
-
wiek,
-
niepełnosprawność,
-
rasę,
-
religię,
-
narodowość,
-
przekonania polityczne,
-
przynależność związkową czy
-
pochodzenie etniczne.
Ale to także mniej korzystne traktowanie z powodu wyznania czy orientacji seksualnej.
Rodzaje dyskryminacji
Polskie prawo gwarantuje pracownikom równe prawa z tytułu jednakowego wypełniania takich samych obowiązków. Pracodawcy stosować mogą jednak wiele uników, by w sposób bezpośredni lub pośredni, narzucić pracownikom lub kandydatom na pracowników, niekorzystne i sprzeczne z prawem warunki pracy lub kryteria, związane z przyjęciem do pracy. Kiedy mamy do czynienia z dyskryminacją – bezpośrednią lub pośrednią?
Dyskryminacja bezpośrednia ma miejsce, gdy osoba jest traktowana w sposób mniej korzystny niż ktoś inny w podobnej sytuacji, z powodu obiektywnego kryterium lub cechy (np. swojej płci).
Mężczyzna ubiega się o stanowisko sprzedawcy, a kiedy pojawia się na rozmowie kwalifikacyjnej okazuje się, że pracodawca faktycznie zainteresowany jest zatrudnieniem kobiety, mimo że nie ma ku temu uzasadnionej przyczyny.
Z kolei z dyskryminacją pośrednią mamy do czynienia, gdy pozornie neutralne, nie różnicujące kryterium, powoduje, że dana osoba lub grupa znajduje się w gorszej sytuacji od innych, z powodu obiektywnego kryterium (np. płci, wieku, orientacji seksualnej).
Gdy w zakładzie pracy, w którym zatrudnione są także osoby niepełnosprawne, pracodawca wprowadza wewnętrzny przepis, uprawniający do premii wyłącznie pracowników, którzy pracują średnio 40 godzin tygodniowo, gdy tymczasem tygodniowy wymiar pracy osób z niepełnosprawnościami wynosi 35 godzin.
Molestowanie – jakie to działanie?
Rodzajem dyskryminacji jest także molestowanie oraz molestowanie seksualne. Jak możemy opisać te zjawiska?
Molestowaniem określamy niepożądane zachowanie, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności pracownika i stworzenie wobec niego zastraszającej, wrogiej, poniżającej lub uwłaczającej atmosfery (np. robienie sobie żartów z osób z niepełnosprawnościami; wyśmiewanie się z osób homoseksualnych).
Natomiast molestowanie seksualne polega dodatkowo, obok cech charakterystycznych dla molestowania, na odniesieniu do płci pracownika, a na zachowanie, związane z naruszeniem godności i stworzeniem m.in. wrogiej atmosfery, nakładają fizyczne, werbalne lub pozawerbalne elementy.
Dyskryminacja a mobbing – czym się różnią?
Jakie są różnice między dyskryminacją i mobbingiem?
Dyskryminacja występuje zawsze ze względu na konkretną, obiektywną cechę danej osoby, np.
-
jej przekonania,
-
wyznanie,
-
płeć czy
-
narodowość.
Nierówne traktowanie powodowane jest przez konkretne cechy i warunki – są one obiektywne.
Natomiast w przypadku mobbingu nie mamy do czynienia z przesłankami obiektywnymi. Mobber wybiera ofiarę ze względu np. na jej słabość psychiczną, bo coś się w pracowniku nie podoba, czymś się mu naraził – przykładowo wyróżnia się cechami, które mu nie pasują, np, fakt, że osoba jest cicha, spokojna, ambitna, odnosi sukcesy, albo – odkryła nieprawidłowości w funkcjonowaniu firmy. Są to subiektywne oceny mobbera, które wpływają na wybór danej ofiary i zastosowanie mobbingu.
Przy okazji chciałabym podkreślić, że ciężar dowodu w sprawach o dyskryminację leży po stronie oskarżonego. Pozywający ma uprawdopodobnić fakt zachowań mogących świadczyć o wystąpieniu wobec niego dyskryminacji, czyli nierównego traktowania, np. poprzez brak możliwości podnoszenia kwalifikacji zawodowych w sytuacji, gdy osoba odmiennej płci na takim samym stanowisku uczestniczy w szkoleniach. Z kolei pracodawca musi udowodnić, że fakty przedstawione przez pracownika nie są wynikiem dyskryminacji.
W sytuacji mobbingu to pracownik ma obowiązek udowodnić, że zachowania, których doświadczał, są mobbingiem. Ponadto, jeżeli wnosi o zadośćuczynienie z tytułu doznania rozstroju zdrowia ma obowiązek udowodnić, że nastąpił on w wyniku mobbingu.
Zagrożenia psychospołeczne w środowisku pracy
Mobbing czy dyskryminacja to elementy szerszego zjawiska, jakim są zagrożenia psychospołeczne w środowisku pracy. To także m.in. stres. Na czym polegają zagrożenia psychospołeczne?
Zagrożenia psychospołeczne to problem organizacyjny, który niesie negatywne konsekwencje dla funkcjonowania pojedynczego pracownika, co w rezultacie przyczynia się do mniej efektywnego działania. Wyodrębniamy dwie grupy czynników, dotyczących zagrożeń psychospołecznych, związanych z kontekstem oraz treścią pracy.
Zagrożenia psychospołeczne związane z treścią pracy
Jeżeli mówimy o treści pracy, to mamy na myśli czynniki, które mogą wywołać stres u pracownika i są bezpośrednio związane z wykonywanymi przez niego obowiązkami. Możemy tu wyodrębnić przede wszystkim warunki pracy, czyli przykładowo:
-
godziny pracy,
-
zmianowość,
-
dostęp do przerw i dni wolnych,
-
charakter pracy,
-
rodzaj umowy,
-
zarobki,
ale także czynniki fizyczne, jak np.
-
hałas,
-
brud,
-
zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura.
Ale istotny wpływ mają także zadania:
-
zbyt mała lub zbyt duża liczba obowiązków,
-
zbyt trudne lub zbyt łatwe zadania,
-
brak lub niska kontrola nad wykonywaną pracą,
-
stopień zróżnicowania,
-
presja czasu,
-
tempo i charakter pracy,
-
rodzaj wykonywanych zadań.
Ważne są także narzędzia pracy i technologia wykorzystywana do jej wykonywania – chodzi tu nie tylko o wyposażenie stanowiska pracy i jego ergonomię, ale także umiejętność korzystania z dostępnych narzędzi.
Zagrożenia psychospołeczne związane z kontekstem pracy
Z kolei zagrożenia psychospołeczne wynikające z kontekstu pracy to przede wszystkim kultura i funkcjonowanie organizacji – problemem jest:
-
niejasna komunikacja lub jej brak,
-
styl zarządzania (np. autokratyczny, zarządzanie przez mobbing), ale także
-
niejasne cele działania organizacji,
-
niekorzystna atmosfera pracy,
-
brak wsparcia ze strony przełożonych,
-
brak informacji o jakości wykonywanej pracy, ale także
-
brak jasnych kryteriów oceniania i nagradzania.
Warto zwrócić uwagę także na rolę w organizacji, np.:
-
niepewność pełnionej w niej roli,
-
niejasnoś
-
dotycząca obowiązków i zadań do wykonania oraz
-
trudności w łączeniu obowiązków zawodowych i osobistych.
Poza tym istotny jest rozwój zawodowy – problemem może być:
-
brak awansu, ale także
-
zbyt wysoki awans,
-
brak możliwości podnoszenia kwalifikacji i rozwoju kariery,
-
niska płaca,
-
brak pewności zatrudnienia oraz n
-
iska społeczna ocena wykonywanej pracy.
Bardzo ważne są relacje interpersonalne w pracy – ich zakłócenie to społeczna i fizyczna izolacja, niekorzystne relacje z przełożonymi i współpracownikami, wrogość i agresja ze strony współpracowników i przełożonych, nieprzyjemna atmosfera pracy, konflikty, brak wsparcia i współpracy ze strony kolegów/koleżanek z pracy.
Im większy poziom niedopasowania wymagań środowiska pracy do możliwości pracownika i jego potrzeb – tym większe narażenie na doświadczanie stresu związanego z pracą.
Działania ograniczające stres
Co mogą i powinni zrobić pracodawcy, by ograniczyć i wyeliminować zjawisko stresu?
W przypadku zbyt dużej ilości pracy warto przeanalizować zakres obowiązków i charakter pracy na danym stanowisku oraz adekwatne do nich dobranie rodzaju i ilości pracy do wykonania przez pracownika. Można także m.in. poinformować pracowników o możliwości uzyskania wsparcia w sytuacji, gdy wykonanie zadań jest zagrożone z powodu nadmiernej ilości pracy oraz nagromadzenia czynności w danym okresie.
Ważne jest, by nie wywierać nadmiernej presji i ponaglania pracowników, bowiem powodują one spadek motywacji i jakości wykonywanej pracy.
W zakresie np. trudnych relacji ze współpracownikami lub klientami – istotne jest szkolenie pracowników w zakresie radzenia sobie z nieprzewidzianymi i stresującymi sytuacjami, wsparcie ze strony przełożonego w sytuacji konfliktu, wreszcie – reagowanie przełożonego na sytuacje, gdy pracownik jest pod wpływem dużego stresu – istotne jest odciążenie z wielu obowiązków oraz zapewnienie wsparcia.
Anna Kucharska
Z Panią Anną Kucharską, psychologiem z Okręgowego Inspektoratu Pracy w Lublinie rozmawiała: Anna Nowak
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.