Podstawowa tematyka szkoleń nauczycieli
Szkolenia bhp pracowników są dwustopniowe. Szkolenie wstępne (kiedy nauczyciel jest przyjmowany do pracy) – jego charakter jest prewencyjny, ma dać pracownikowi wiedzę o nowym miejscu pracy i jego stanowisku oraz szkolenie okresowe (przeprowadzane po pewnym okresie pracy) – jest dłuższe i ma dać solidne podstawy do kolejnych cyklicznych szkoleń okresowych.
Pracodawca organizujący i prowadzący szkolenie (czyli organizator szkolenia) powinien zapewnić:
-
programy poszczególnych rodzajów szkolenia opracowane dla określonych grup stanowisk,
-
wykładowców i instruktorów posiadających zasób wiedzy, doświadczenie zawodowe i przygotowanie dydaktyczne zapewniające właściwą realizację programów szkolenia,
-
odpowiednie warunki lokalowe do prowadzenia działalności szkoleniowej,
-
wyposażenie dydaktyczne niezbędne do właściwej realizacji programów szkolenia,
-
właściwy przebieg szkolenia oraz prowadzenie dokumentacji w postaci programów szkolenia, dzienników zajęć, protokołów przebiegu egzaminów i rejestru wydanych zaświadczeń.
Programy szkolenia
Organizator szkolenia opracowuje programy szkolenia wstępnego oraz szkolenia okresowego określające:
na podstawie ramowych programów szkolenia opublikowanych jako załączniki do rozporządzenia z podstawy prawnej.
Najważniejsza rola organizatora szkolenia polega na dostosowaniu programów szkolenia do rodzajów i warunków prac wykonywanych przez nauczycieli i zadbaniu, żeby ich realizacja zapewniła osiągnięcie zakładanych celów. Programy te powinny być przechowywane przez pracodawcę.
Szkolenie w zakresie udzielania pierwszej pomocy
Pracodawca ma również obowiązek wyznaczyć osobę odpowiedzialną za udzielanie pierwszej pomocy w szkole oraz zorganizować dla niej szkolenie. Szkolenie w zakresie udzielania pierwszej pomocy może odbywać się podczas przeprowadzania szkolenia wstępnego i (lub) okresowego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Podstawowe zasady ochrony przeciwpożarowej
Moduł tematyczny zawierający podstawowe zasady ochrony przeciwpożarowej oraz postępowania w razie pożaru znajduje się w ramowym programie szkolenia wstępnego ogólnego. Każdy pracownik po odbyciu szkolenia wstępnego powinien poznać zasady bhp obowiązujące w danej szkole, w tym zasady zachowania się w razie zagrożenia pożarowego (musi wiedzieć m.in., jak postępować w sytuacji awaryjnej, znać zasady ewakuacji). Dobra realizacja tych zadań pozwoli wywiązać się z obowiązku zapewnienia szkolenia pracowników wykonujących działania w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników).
autorka jest specjalistą ds. Karty Nauczyciela, wykładowcą w zakresie wymagań bhp wynikających z dyrektyw UE
Podstawa prawna Art. 2091 § 3 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.).
§ 3 pkt 3, § 5, § 7 rozporządzenia ministra gospodarki i pracy z 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. nr 180, poz. 1860 ze zm.).
Autor: Małgorzata Mądra-Janeda