Podział obowiązków w postępowaniu powypadkowym z uwagi na funkcje
Sposób i tryb postępowania przy ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy określa rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy. Na jego podstawie opracowany został poniższy rozkład obowiązków w postępowaniu powypadkowym.
Pracownik, który uległ wypadkowi jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala, jest obowiązany zawiadomić niezwłocznie o wypadku swojego przełożonego (jeżeli skutki wypadku ujawniły się w okresie późniejszym – niezwłocznie po ich ujawnieniu).
Każdy pracownik ma obowiązek natychmiastowego udzielenia pomocy poszkodowanemu oraz zawiadomienia o wypadku przełożonego poszkodowanego pracownika oraz służby bezpieczeństwa i higieny pracy.
Przełożony pracownika poszkodowanego w wypadku zabezpiecza miejsce wypadku, niezwłoczne zawiadamia o wypadku pracodawcę, kierownika zakładu pracy, a także powiadamia służbę bhp.
Pracodawca, kierownik zakładu pracy podejmuje niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie. Zapewnia również:
-
udzielenie pierwszej pomocy pracownikowi, który uległ wypadkowi,
-
zabezpieczenie miejsca wypadku,
-
zbadanie okoliczności i przyczyn wypadku,
-
sporządzenie właściwej dokumentacji wypadku.
Powinien także zastosować odpowiednie środki zapobiegające podobnym wypadkom.
Najwięcej obowiązków ma zespół powypadkowy. Ustala okoliczności i przyczyn wypadku, a w szczególności:
-
dokonuje oględzin miejsca wypadku, stanu technicznego maszyn i innych urządzeń technicznych, stanu urządzeń ochronnych oraz bada warunki wykonywania pracy i inne okoliczności, które mogły mieć wpływ na powstanie wypadku,
-
jeżeli to jest konieczne, sporządza szkic lub wykonuje fotografie miejsca wypadku,
-
wysłuchuje wyjaśnień poszkodowanego, jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala,
-
zbiera informacje od świadków wypadku,
-
zasięga opinii lekarza oraz w razie potrzeby innych specjalistów,
-
zbiera inne dowody dotyczące wypadku,
-
dokonuje kwalifikacji prawnej wypadku,
-
określa wnioski i środki profilaktyczne, w szczególności wynikające z oceny ryzyka zawodowego na stanowisku pracy, na którym wystąpił wypadek.
Natomiast pracownik służby bhp sporządza statystyczną kartę wypadku oraz występuje do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Rozporządzenie Rady Ministrów z 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz.U. nr 105, poz. 870).
Słowa kluczowe:
postępowanie powypadkowePowiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.