Praca biurowa pracą (nie-) lekką – sprawdź to i oceń warunki pracy biurowej

Praca biurowa postrzegana jest jako lekka, pozbawiona w zasadzie czynników uciążliwych czy szkodliwych dla życia i zdrowia. Jednak takie twierdzenie będzie zasadne tylko wówczas, gdy stanowiska pracy biurowej zorganizowane będą zgodnie z wymaganiami bhp i zasadami ergonomii. Czy tak jest, w Twojej firmie, możesz upewnić się dokonując oceny warunków pracy. Oto kilka wskazówek ułatwiających to zadanie.
Ten artykuł pomoże Ci:
- ocenić warunki pracy na stanowiskach administracyjno-biurowych w Twojej firmie,
- we właściwej, zgodnej z przepisami bhp i zasadami ergonomii organizacji stanowisk pracy biurowej,
- w przygotowaniu się do przeprowadzania oceny ryzyka na stanowiskach pracy biurowej
Każdy pracownik służby bhp powinien upewnić się, że w jego firmie funkcjonuje właściwie system bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników, również w odniesieniu do pracowników biurowych. Pomocna w dokonaniu oceny takiego systemu może być następująca lista pytań:
1) Czy są opracowane jasne procedury postępowania i odpowiedzialności w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia?
2) Czy każdy pracownik, niezależnie od zajmowanego stanowiska i pełnionej funkcji, zna procedury i odpowiedzialność, które go bezpośrednio dotyczą?
3) Czy w firmie znane i stosowane są przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy?
4) Czy zostały zidentyfikowane główne zagrożenia, szkodliwości i uciążliwości pracy oraz podejmowane są działania zmierzające do likwidacji lub przynajmniej znacznego ich ograniczenia?
5) Czy pracownikom zapewniono niezbędne środki ochrony indywidualnej oraz przeszkolenie w zakresie posługiwania się tymi środkami – w sytuacji gdy nie ma innych możliwości uniknięcia ryzyka zawodowego?
6) Czy pracownicy zostali poinformowani o ryzyku zawodowym występującym na ich stanowisku pracy i sposobach unikania zagrożeń?
7) Czy pracownicy uczestniczą w konsultacjach dotyczących bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w zakładzie?
8) Czy pracownicy wiedzą, kogo i w jaki sposób należy informować o niebezpiecznych warunkach pracy i zaistniałych wypadkach?
9) Czy w zakładzie prowadzone są regularne kontrole miejsc pracy z uwzględnieniem stosowania przez pracowników obowiązujących procedur bezpieczeństwa pracy?
10) Czy w zakładzie funkcjonuje system przeglądu polityki i procedur bezpieczeństwa pracy?
W razie negatywnej odpowiedzi na którekolwiek z tych pytań konieczne jest podjęcie działań naprawczych.
Przygotowanie do oceny warunków pracy biurowej
Przygotowując się do oceny warunków pracy na stanowiskach pracy biurowej, trzeba przede wszystkim:
1) zidentyfikować możliwie wszystkie zagrożenia, szkodliwości i uciążliwości pracy, zastanawiając się, co, gdzie i jak może je spowodować,
2) ocenić, kto i jak poważnie może zostać poszkodowany, uwzględniając własnych pracowników, pracowników innych firm, a nawet osoby postronne mogące znaleźć się w miejscu lub pobliżu wykonywania pracy,
3) zdecydować, jak duże jest prawdopodobieństwo, że wystąpi niebezpieczeństwo dla ludzi,
4) zdecydować, w jaki sposób zagrożenia, szkodliwości i uciążliwości pracy mogą zostać wyeliminowane lub przynajmniej ograniczone (czy istniejące zabezpieczenia, metody i organizacja pracy, wyposażenie, szkolenie mogą być udoskonalone?),
5) wprowadzić kontrole zapobiegające aktywizacji zagrożeń, szkodliwości i uciążliwości oraz upewnić się, że kontrole te rzeczywiście właściwie funkcjonują,
6) konsultować z pracownikami metody i formy zapobiegania ryzyku zawodowemu oraz informowania ich o tym ryzyku,
7) upewnić się, że wiedza na temat zagrożeń zawodowych, szkodliwości i uciążliwości, osiągnięcie niezbędnych umiejętności, wskazówki i instrukcje bezpieczeństwa pracy są dla pracowników dostępne.
Zbieranie informacji do oceny warunków pracy biurowej
Zbierając informacje do oceny warunków pracy biurowej, należy przede wszystkim dokonać analizy:
1) czynności wykonywanych przez osoby zatrudnione w biurze, na każdym stanowisku pracy, z uwzględnieniem czasu i sposobu ich wykonywania, np. obsługa komputera, kserokopiarki, niszczarki dokumentów i inne;
2) osób pracujących na danym stanowisku pracy;
W biurach, z uwagi na zatrudnianie znacznej liczby kobiet, dużą wagę należy przykładać do prac, przy których zabronione jest zatrudnianie kobiet, czyli zaliczonych do szczególnie szkodliwych i uciążliwych dla kobiet, w tym przede wszystkim kobiet w ciąży i w okresie macierzyństwa (praca przy komputerach);
3) wymagań przepisów i norm odnoszących się do analizowanego stanowiska pracy.
Źródłem informacji mogą być również:
- dokumentacja dotycząca zaistniałych wcześniej wypadków przy pracy i chorób zawodowych,
- wyniki pomiarów i badań czynników szkodliwych, niebezpiecznych i uciążliwych oraz ochrony przed porażeniem prądem elektrycznym,
- dokumentacja eksploatacyjna stosowanych maszyn i urządzeń biurowych oraz stanowiskowe instrukcje bezpieczeństwa i higieny pracy,
- wywiady z pracownikami,
- obserwacje środowiska pracy i zadań wykonywanych na stanowisku pracy.
Etapy postępowania przy ocenie warunków pracy pracowników biurowych
Podstawowe etapy postępowania przy dokonywaniu oceny warunków pracy pracowników biurowych to:
1) przegląd wszystkich miejsc, w których przebywają pracownicy – przeglądem należy objąć pomieszczenia biurowe, higieniczno-sanitarne, magazynowe, ciągi komunikacyjne itp.;
Szczególna uwaga powinna być zwrócona na wejścia i wyjścia, przejścia komunikacyjne (progi, schody, drzwi). Należy sprawdzić stan oświetlenia, ogrzewania i wentylacji, skontrolować stan używanych maszyn, urządzeń i narzędzi (szczególnie osłon i ochron zabezpieczających przed urazami mechanicznymi, porażeniem prądem elektrycznym, oddziaływaniem chemicznych i fizycznych czynników szkodliwych dla zdrowia).
2) obserwacja pracowników podczas pracy – patrzeć, co i jak wykonują, czy przestrzegają przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
3) rozmowa pracodawcy i osób zajmujących stanowiska kierownicze z pracownikami – pozwoli dowiedzieć się, czy pracownicy uważają, że wykonywana praca wpływa ujemnie na ich zdrowie.
Nawet pozornie nieistotne narzekania pracowników mogą przerodzić się w znaczące problemy;
4) analiza wyników badań lekarskich profilaktycznych i absencji chorobowej – szczególną uwagę zaleca się zwrócić na te, które dotyczą pracowników narażonych na czynniki szkodliwe dla zdrowia (np. pracujących przy komputerach, obsługujących kserokopiarki i inne urządzenia biurowe);
5) wykorzystanie poradników, prasy fachowej i przewodników ochrony pracy bywa pomocne i jest zalecane.
Nie wszystkie zagrożenia dla życia lub zdrowia oraz szkodliwości i uciążliwości pracy są oczywiste i łatwe do wychwycenia.
Ponadto należy:
- zastanowić się, które z zaobserwowanych zagrożeń i nieprawidłowości mogą doprowadzić do znacznego niebezpieczeństwa i w jaki sposób;
- zdecydować, czy istniejące zabezpieczenia i środki ostrożności są wystarczające. W razie potrzeby określić, jakie działania powinny być podjęte w celu usunięcia zagrożeń i nieprawidłowości;
- zdecydować, które zagrożenia i nieprawidłowości powinny być zlikwidowane lub przynajmniej ograniczone w pierwszej kolejności.
Konieczne jest sprawdzenie, czy działania podjęte w celu ograniczenia ryzyka i zagrożeń przyniosły efekty, zwłaszcza przez:
1) wykonanie pomiarów kontrolnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia, temperatury, ogrzewania i oświetlenia,
2) sprawdzenie stanu ochrony przeciwpożarowej i przeciwporażeniowej prądem elektrycznym,
3) skontrolowanie ponownie stanu maszyn, urządzeń i narzędzi.
Pamiętaj, że dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki pracy w każdym przedsiębiorstwie powinna polegać w szczególności na zbieraniu i przetwarzaniu rzetelnych informacji o występujących zagrożeniach i związanym z nimi ryzykiem zawodowym na wszystkich stanowiskach pracy, w tym również na stanowiskach pracy biurowej.
Zygmunt Wieczorek
specjalista ds. analiz
i prewencji zagrożeń zawodowych
Specjalista ds. analiz i prewencji zagrożeń zawodowych
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.