Work-life balance specjalisty ds. bhp

Równowaga pomiędzy życiem zawodowym a odpoczynkiem dotyczy także specjalistów ds. bhp. Wykonywanie obowiązków służby bhp, związanych z zapewnieniem pracownikom właściwych warunków pracy, wymaga nierzadko większej liczby godzin, niż przewidują zapisy umowy o pracę. Poza tym wielu specjalistów ds. bhp prowadzi szkolenia w ramach umów cywilnoprawnych, poza godzinami pracy. Jak zachować niezbędny work-life balance i o czym warto pamiętać – o tym w naszym artykule.
Specjaliści ds. bhp, zatrudnieni na podstawie umowy o pracę w dużej instytucji publicznej zazwyczaj pracują w kilkuosobowym dziale, gdzie łatwo podzielić obowiązki i specjalizacje, wprowadzając również regulamin wewnętrzny z precyzyjnym opisem zakresu działań i przypisanych, dla poszczególnych członków zespołu bhp, zadań. Chociaż spektrum obowiązków dla służby bhp w dużym zakładzie pracy jest szerokie, a bieżący monitoring bhp pochłania większość czasu, to jednak łatwiej – w przeciwieństwie do małych firm prywatnych i specjalistów, zatrudnionych na zasadzie umowy cywilnoprawnej – realizować przydzielone zadania i dbać o nieprzekraczanie norm czasu pracy.
Małe firmy – duża trudność w zapewnieniu work-life balance
Paradoksalnie dbanie o zagadnienia bhp w niewielkiej firmie oznaczać może duże wyzwanie dla służb, bo kierownictwo małych spółek prywatnych często decyduje się na zatrudnienie firmy zewnętrznej (czasem w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej) do obsługi szkoleń, ale także - stworzenia regulaminu wewnętrznego bhp. W takich sytuacjach specjalista – pracujący najczęściej na podstawie umowy cywilnoprawnej – nie jest stale obecny w firmie, a jedynie realizuje zadania zlecone w czasie, uzgodnionym z zarządem spółki. Taki specjalista zazwyczaj świadczy usługi bhp dla kilku różnych firm, czasem z różnych branż, prowadząc szkolenia dla pracowników i monitoring przestrzegania procedur w ramach działań zleconych. Trudno mówić tu o szansach na work-life balance, gdy pracownik bhp „biega” z firmy do firmy, szkoląc, ale także monitorując stan bezpieczeństwa, nie wspominając o tzw. zdarzeniach niepożądanych. W przypadku ich wystąpienia pracownik służby bhp powoływany jest, zgodnie z wewnętrznymi regulacjami, w skład zespołu powypadkowego, ustalającego okoliczności i przyczyny zaistniałego zdarzenia.
Najlepszym rozwiązaniem dla służb bhp, świadczących prace zlecone dla firm prywatnych, jest zatrudnienie na część etatu – wówczas łatwiej zaplanować dzień pracy i obowiązki dla kilku firm, z którymi specjalista współpracuje. Wiele zależy tu od profilu prowadzonej przez daną spółkę działalności. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej można wybrać do współpracy najwyżej trzy firmy, by – bez niepotrzebnego stresu – sprostać obowiązkom, także tym, które wprowadzane są z nowymi regulacjami prawnymi.
BHP to także zapobieganie mobbingowi
Dużym wyzwaniem dla specjalistów jest tworzenie procedur antymobbingowych i kontrola ich przestrzegania w zakładzie pracy. Konieczne są szkolenia dla pracowników, choć często służby bhp wyręczane są w tym zadaniu przez okręgowe inspektoraty pracy. Nie zwalnia to jednak kierownictwa firm, i pośrednio inspektorów bhp, z reagowania na wszelkie sygnały o konfliktach czy jakichkolwiek innych sygnałach dotyczących nieporozumień między pracownikami.
Dodatkowe obowiązki to także czasem konieczność pozostawania po godzinach pracy lub praca nad dokumentacją w domu, przy komputerze. Jeżeli dodamy do tego szkolenia, które również pracownicy etatowi zatrudnieni w dużych firmach, realizują na zlecenie (np. w ramach urlopu lub po godzinach pracy), o work-life balance praktycznie możemy zapomnieć.
Dekalog pracownika bhp, w zakresie work-life balance
Aby choć w niewielkim stopniu zapewnić sobie komfort pracy i odpoczynku, a jednocześnie – stać się dobrym przykładem dla innych, nie tylko specjalistów bhp, warto wiedzieć, że:
- Jesteśmy dla ludzi, z którymi pracujemy, o których bezpieczeństwo dbamy, dajemy im przykład, jak dbać o komfort pracy, a tym samym – zdrowe środowisko, formułujemy procedury – zadbajmy, by widzieli w nas najlepszy przykład pracownika oddanego swoim obowiązkom, ale także dbającego o możliwie najlepszy stan psychofizyczny, dzięki równowadze pomiędzy czasem pracy i odpoczynkiem.
- Dbajmy o to, by nie brać pracy do domu, by to, czego nie wykonamy w czasie przeznaczonym na obowiązki zawodowe, wykonać kolejnego dnia.
- Jeżeli mamy pilne zadanie, które wymaga dłuższej pracy „po godzinach”, starajmy się odebrać godziny nadliczbowe możliwie najszybciej, nie licząc na kumulację godzin, bo zebranie większej liczby godzin nadliczbowych wiąże się z planowaniem „pracy po godzinach”.
- Nie otwierajmy służbowej skrzynki mailowej w domu, ale także – w czasie urlopu – to czas dla nas na regenerację i konieczny odpoczynek, by móc efektywnie pracować kolejnego dnia.
- Nie piszmy maili do współpracowników w godzinach nocnych, bo kolejny dzień rozpoczną ze stresem, zwłaszcza, gdy otrzymają do wykonania zadania „na czas”.
- Wyznaczmy sobie własny rytm realizacji zadań zleconych poza pracą – np. raz lub dwa razy w miesiącu i starajmy się dotrzymywać tych planów – będziemy spokojniejsi, a naszym współpracownikom lepiej jest współpracować ze zrelaksowanym kolegą.
- Nie dzwońmy do kolegów z pracy po godzinach, nawet jeżeli miałyby to być rozmowy prywatne – zależność służbowa, choć ustaje poza godzinami pracy, nie pozwala na odpoczynek obu stronom.
- Przynajmniej raz w miesiącu zaplanujmy szkolenie dla siebie (oczywiście w godzinach pracy) – by podnieść kwalifikacje i być „na bieżąco” z nowościami w branży.
- Dbajmy o dobrą atmosferę w dziale – nie rywalizujmy o dodatkowe zlecenia, czy szkolenia poza godzinami pracy – najlepiej, gdy będziemy dzielić się nie tylko wiedzą, ale także propozycjami poprowadzenia szkoleń okresowych.
- Organizujmy, co jakiś czas, spotkania dla pracowników na temat work-life balance lub przesyłajmy na służbowe skrzynki informacje, jak dbać o równowagę między pracą i życiem prywatnym – przekonajmy kierownictwo instytucji, w której pracujemy, do dbania o komfort pracy i zapewnienia optymalnego odpoczynku pracownikom – poprzez wprowadzenie „dekalogu szczęśliwego pracownika” – łatwiej będzie wówczas zapewnić dobrą atmosferę pracy i uniknąć sytuacji, noszących znamiona mobbingu.
Magdalena Pokrzycka-Walczak

Ekonomistka, dziennikarka. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu psychotraumatologii. Zajmuje się problematyką właściwych relacji i zapewnieniem dobrostanu psychofizycznego w miejscu pracy. Posiada teoretyczną i praktyczną wiedzę w obszarze przeciwdziałania mobbingowi i zarządzania stresem. Aktywistka na rzecz ochrony praw pracowniczych i praw człowieka w miejscu pracy.
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.