Odpowiedzialność za skład apteczki zakładowej
Czy pracodawca odpowiada za umieszczenie w apteczce zakładowej tabletek, które uległy przeterminowaniu, a które zażył pracownik?
Za skład apteczki zakładowej odpowiedzialny jest pracodawca, ale samo wyposażenie apteczki w przeterminowany lek nie jest przestępstwem. Jeżeli jednak zdaniem pracownika - w następstwie przyjęcia leku znajdującego się na wyposażeniu apteczki - nastąpił rozstrój zdrowia, nie ma przeszkód, aby pracownik zawiadomił prokuratora o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez pracodawcę. Do zawiadomienia należałoby dołączyć pełną dokumentację lekarską oraz wykaz osób proponowanych do przesłuchania w charakterze świadka.
Obowiązki pracodawcy
Odpowiedzialność pracodawcy wynika z ciążącego na nim obowiązku ochrony zdrowia i życia pracowników przez zapewnienie im bezpiecznych i higienicznych warunków pracy z uwzględnieniem w szczególności sprawnie funkcjonującej pierwszej pomocy przedlekarskiej.
Obecnie obowiązek zapewnienia przez pracodawcę środków niezbędnych do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, a także wyznaczenia pracowników do udzielania pierwszej pomocy został określony w Kodeksie pracy.
Działania podejmowane przez pracodawcę w celu zapewnienia pracownikom sprawnie funkcjonującego systemu pierwszej pomocy przedmedycznej powinny być dostosowane do:
- rodzaju i zakresu prowadzonej działalności,
- liczby zatrudnionych pracowników
- liczby innych osób przebywających na terenie zakładu pracy
- rodzaju i poziomu występujących zagrożeń.
Pracodawca powinien zapewnić w szczególności:
- łatwy dostęp do apteczek w poszczególnych wydziałach (oddziałach) zakładu pracy;
- punkty pierwszej pomocy medycznej w wydziałach (oddziałach), w których wykonywane są prace powodujące duże zagrożenia wypadkowe lub wydzielanie się par, gazów albo pyłów szkodliwych dla zdrowia - wyposażone w umywalki z ciepłą i zimną wodą oraz w niezbędny sprzęt i inne środki do udzielania pierwszej pomocy.
Pracodawca powinien również zadbać, aby:
- w punktach pierwszej pomocy i przy apteczkach, w widocznych miejscach, wywieszone były instrukcje o udzielaniu pierwszej pomocy w razie wypadku oraz wykazy pracowników przeszkolonych w udzielaniu pierwszej pomocy,
- obsługa punktów i apteczek na każdej zmianie powierzana była wyznaczonym pracownikom, przeszkolonym w udzielaniu pierwszej pomocy. Liczba tych pracowników, ich szkolenie oraz wyposażenie powinny być uzależnione od rodzaju i poziomu występujących zagrożeń .
Należy pamiętać, że pracodawca powinien skonsultować ilość, usytuowanie i wyposażenie punktów pierwszej pomocy i apteczek z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, uwzględniając przy tym rodzaje i nasilenia występujących zagrożeń.
Odpowiedzialność pracodawcy
Należy zatem odróżnić władczy (decyzyjny) charakter obowiązków ciążących na pracodawcy od konsultacyjnej (doradczej) opinii lekarza sprawującego profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami. Odpowiedzialność za wyposażenie apteczki, a także zaistniałe w zakładzie zdarzenia mogące mieć wpływ na zdrowie i życie pracowników, również związane z organizacją udzielania w niezbędnym zakresie pomocy przedlekarskiej ponosi pracodawca.
Na zakres odpowiedzialności pracodawcy nie ma wpływu ani:
- konsultowanie kwestii wyposażenia apteczki z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę lekarską nad pracownikami,
- wywieszenie instrukcji o udzielaniu pierwszej pomocy w razie wypadku (nawet wtedy, gdy zawarte są w niej informacje o typowym dawkowaniu leków i preparatów),
- zapewnienie obsługi apteczek przez pracowników przeszkolonych w udzielaniu pierwszej pomocy przedlekarskiej.
Zajęcie jednoznacznego stanowiska w kwestii możliwości dochodzenia odszkodowania w związku z zatruciem przeterminowanym lekiem znajdującym się na wyposażeniu apteczki nie jest możliwe bez szczegółowej informacji o okolicznościach zdarzenia. Badając okoliczności zdarzenia należy brać pod uwagę fakt, że zasoby apteczki powinny być wykorzystywane w celach udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej, a nie prowadzenia leczenia. Należy też pamiętać, że w zasobach apteczki nie powinny znajdować się leki stosowane pod kontrolą lekarza.
art. 2091 § 1 pkt 1, art. 2091 § 2, art. 2091 § 3 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94)
§ 44 ust 1, § 44 ust 2, § 44 ust. 3, § 44 ust. 4 rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz.1650 ze zm.)
Jan Pióro
specjalista z zakresu
prawa pracy

Mgr prawa, absolwent Uniwersytetu Łódzkiego, autor wielu publikacji o charakterze poradnikowym wieloletni pracownik Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej, ostatnio główny specjalista w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy państwowej Inspekcji Pracy, biegły sądowy przy sądach okręgowych w Warszawie, z zakresu bezpieczeństwo i higiena pracy.
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.