Minimalna temperatura w pomieszczeniach pracy
Jaką minimalną temperaturę trzeba zapewnić w pomieszczeniach pracy?
W pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy ze względu na:
- metody pracy,
- wysiłek fizyczny niezbędny do jej wykonania.
Mniej niż 14°C
Do pomieszczeń pracy, w których ze względów technologicznych musi być utrzymywana temperatura niższa niż 14°C, należą m.in.:
- hale targowe z artykułami spożywczymi, sklepy rybne i mięsne – zalecana temperatura to 12°C,
- zakłady przetwórstwa mięsa:
- rozbiór mięsa – maksymalnie 12°C,
- pakowanie mięsa – maksymalnie 10°C,
- peklowanie i plasterkowanie mięsa – maksymalnie 12°C.
Temperatury minimalne
W tabeli zostały przedstawione minimalne temperatury w poszczególnych rodzajach pomieszczeń pracy określone w odpowiednich przepisach z zakresu bhp,
których znajomość jest niezbędna w codziennej pracy specjalisty ds. bhp.
Tabela. Minimalne temperatury w pomieszczeniach pracy z podstawą prawną
Rodzaj pomieszczenia pracy |
Minimalna temperatura |
Podstawa prawna |
Uwagi |
Pomieszczenia, w których wykonywana jest lekka praca fizyczna |
18°C |
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650 z późn. zm.) |
Lekka praca fizyczna powoduje wydatek energetyczny na zmianę roboczą: mężczyźni – 1260–3350 kJ (300–800 kcal), kobiety – 840–2510 kJ (200–600 kcal) |
Pomieszczenia biurowe |
18°C |
||
Pomieszczenia do ogrzewania się pracowników |
16°C |
||
Pomieszczenia, w których odbywają się zajęcia w szkołach |
18°C |
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. nr 6, poz. 69) |
Jeżeli nie jest możliwe zapewnienie temperatury minimalnej 18°C w pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia, dyrektor zawiesza je na czas oznaczony, powiadamiając o tym organ prowadzący szkołę |
Pomieszczenia, w których odbywają się zajęcia w uczelniach |
18°C |
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 5 lipca 2007 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w uczelniach (Dz.U. nr 128, poz. 897) |
Rektor może czasowo zawiesić zajęcia w uczelni, jeżeli w pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia, temperatura wynosi poniżej 18°C |
Zygmunt Wieczorek
specjalista ds. analiz i prewencji
zagrożeń zawodowych
Specjalista ds. analiz i prewencji zagrożeń zawodowych
Inne artykuły w kategorii Warunki pracy
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.