Stres pracownika może drogo kosztować firmę!
Czy fizyczna praca w hipermarkecie może dostarczać stresu, który mógłby w jakiś sposób wpływać na jej jakość i wydajność pracownika?
Specyfika środowiska pracy, jakim jest hipermarket, sprzyja generowaniu u pracowników stresu. Dla pracownika, a także firmy, w której jest on zatrudniony, stres w pracy wiąże się
z wieloma negatywnymi skutkami.
Główne rodzaje i przyczyny stresu pracowników hipermarketu
W hipermarkecie występują przede wszystkim 3 główne rodzaje źródeł stresu:
1) lęk przed wymaganiami przełożonych, które wydają się pracownikowi niemożliwe do spełnienia. Mamy wtedy do czynienia ze stresem psychologicznym. Wywołuje go m.in.:
- znaczny pośpiech w sytuacji zwiększonego napływu klientów i pojawiające się wtedy problemy w relacjach z klientami oraz przełożonymi,
- odpowiedzialność materialna za towary, artykuły handlowe itp.;
- tłok, ograniczone poczucie prywatności,
- niewystarczająca przestrzeń niezbędna do pracy,
- hałas, niewłaściwe oświetlenie, zbyt wysoka lub niska temperatura,
- bałagan, nieporządek,
- zanieczyszczenie środowiska pracy,
- zła organizacja w miejscu pracy;
- ciągle w pozycji stojącej (pracownicy zatrudnieni przy pilnowaniu towarów oraz doradzaniu i informowaniu klientów),
- ciągle w pozycji siedzącej i bez możliwości robienia przerw (dotyczy na przykład kasjerów).
Długotrwały stres może doprowadzić pracowników do chorób, a także reakcji nerwicowych, jak stany lękowe czy depresyjne.
Specjaliści zajmujący się bhp powinni uświadamiać swoim pracodawcom jak niekorzystnie na funkcjonowanie firmy wpływa stres doświadczany przez jej pracowników.
Odbija się on na kosztach firmy, a także na samych pracownikach. Jego przejawami są m.in.:
- częstsze nieobecności pracowników, a także ciągła wymiana kadr,
- zmniejszona wydajność i jakość pracy,
- wzrost liczby wypadków (pracownicy pod wpływem nadmiernego pobudzenia, lęku czy zmęczenia częściej popełniają błędy prowadzące do wypadków).
Jak zmniejszać stres w pracy?
W zależności od stwierdzonych przyczyn można:
- poprawić fizyczne warunki pracy,
- dostosować psychospołeczne warunki pracy do możliwości pracowników,
- zwiększać umiejętności pracowników w radzeniu sobie ze stresem,
- zapewnić pomoc i rehabilitację pracownikom doświadczającym skutków zdrowotnych stresu.
Zygmunt Wieczorek
specjalista ds. analiz i prewencji
zagrożeń zawodowych
Specjalista ds. analiz i prewencji zagrożeń zawodowych
Inne artykuły w kategorii Warunki pracy
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.