Koordynator a obowiązki związane z profilaktyką przeciwwirusową
Gdy w jednym miejscu praca jest wykonywana przez pracowników różnych pracodawców, pracodawcy ci mają obowiązek współpracować ze sobą, a w szczególności – powołać koordynatora. Sprawuje on nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy wszystkich pracowników zatrudnionych przez różnych pracodawców wykonujących pracę w jednym miejscu. Czy koordynator jest również odpowiedzialny za kwestie związane z profilaktyką przeciwwirusową, której źródłem są przepisy sanitarne?
Sytuacja, w której w jednym miejscu i czasie praca wykonywana jest przez pracowników jednego pracodawcy jest powszechnym standardem. Jest to przypadek najbardziej klarowny w kontekście wzajemnych relacji między stronami stosunku pracy, jak również zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa zatrudnionym. Jednak bywają sytuacje związane z koniecznością realizacji większych i bardziej złożonych przedsięwzięć, gdy zasoby kadrowe jednego pracodawcy okazują się być niewystarczające. W takim przypadku istnieje możliwość współdziałania, a w konsekwencji wykonywania pracy w jednym miejscu przez pracowników zatrudnionych przez kilku pracodawców.
Obowiązek wyznaczenia koordynatora
Układ, w którym w jednym miejscu pracy wykonują prace pracownicy różnych pracodawców reguluje, w kontekście bhp, przepis art. 208 Kodeksu pracy. Zgodnie z jego brzmieniem, w razie gdy jednocześnie w tym samym miejscu wykonują pracę pracownicy zatrudnieni przez różnych pracodawców, pracodawcy ci mają obowiązek w szczególności:
- współpracować ze sobą,
- wyznaczyć koordynatora sprawującego nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy wszystkich pracowników zatrudnionych w tym samym miejscu”.
Szeroko rozumiany obowiązek współdziałania pracodawców rozciąga się na cały proces realizacji wspólnego przedsięwzięcia. Powołanie koordynatora jest jednak aktem jednorazowym. Przyjmuje się, że dotrwa on w tej funkcji do końca współpracy pracodawców.
Rolą koordynatora z jednej strony jest sprawowanie nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy wszystkich pracowników zatrudnionych w tym samym miejscu, z drugiej – wyznaczenie koordynatora nie zwalnia poszczególnych pracodawców z obowiązku zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy zatrudnionym przez nich pracownikom. Oznacza to, że rolą koordynatora jest nadzór nad bieżącym procesem pracy tak, aby był realizowany z poszanowaniem przepisów i zasad bezpieczeństwa. Mimo braku doprecyzowania w sposób szczegółowy zakresu obowiązków koordynatora można przyjąć, że do jego obowiązków należą:
- bieżące przeglądy warunków pracy,
- sygnalizowanie nieprawidłowości,
- współpraca ze służbą bhp pracodawcy, na terenie którego praca jest realizowana.
Koordynator a COVID-19
W okresie epidemii COVID-19 może powstać wątpliwość: czy do obowiązków koordynatora należy zaliczyć kwestie związane z zapewnieniem pracownikom reżimu sanitarnego, wynikającego z przepisów ukazujących się cyklicznie rozporządzeń Rady Ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii ?
Odpowiedź na powyższe pytanie nie jest jednoznaczna. Można na nie odpowiedzieć problematycznie – i tak, i nie. Należy bowiem pamiętać, że rozporządzenia w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii nie należą formalnie do źródeł prawa pracy, w tym przepisów z zakresu technicznego bezpieczeństwa pracy. Tym samym, co do zasady, koordynator, który pełni swe obowiązki w obrębie nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy nie ma kompetencji nadzorczych (gdyby odnosić się bezpośrednio do zapisów zawartych w rozporządzeniach, których źródłem są przepisy sanitarne).
Z drugiej jednak strony nie ma absolutnie przeciwwskazań, aby zasady profilaktyki przeciwwirusowej ujęte w rozporządzeniach, których źródłem są przepisy sanitarne, zostały umieszczone w zakładowych przepisach z zakresu technicznego bezpieczeństwa pracy – stając się tym samym zakładowymi źródłami bhp. W takim przypadku do obowiązków koordynatora będzie bieżące czuwanie nad przestrzeganiem kwestii związanych m.in. z odległościami między stanowiskami pracy oraz zapewnieniem i stosowaniem środków profilaktycznych związanych ze zwalczaniem epidemii – względem wszystkich zatrudnionych, niezależnie od podstawy prawnej.
Sebastian Kryczka
prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania

Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.