Hałas w biurze a BHP – jak kabiny akustyczne chronią zdrowie pracowników?

Artykuł sponsorowany
21.02.2025AKTUALNE

Hałas w biurze a BHP – jak kabiny akustyczne chronią zdrowie pracowników?

Nadmierny hałas w biurze to czynnik, który negatywnie wpływa nie tylko na komfort i produktywność pracowników, ale również ich zdrowie. Jakie są jego źródła? Jak kabiny akustyczne chronią zdrowie pracowników? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Źródła hałasu w biurze

Hałas w biurze to powszechnie występujące zjawisko, którego stopień nasilenia nie jest uzależniony jedynie od ilości osób przebywających w pomieszczeniu biurowym. W praktyce jego źródłem mogą być między innymi:

  • rozmowy i telefony pracowników,

  • dźwięki generowane przez sprzęt biurowy (drukarki, kserokopiarki, komputery),

  • odgłosy pochodzące z zewnątrz (ruch uliczny, budowy),

  • odgłosy klimatyzacji i wentylacji,

  • dźwięki powstające w związku z pracami remontowymi lub konserwacyjnymi w budynku.

Zastosowanie kabin akustycznych w biurze w celu ochrony przed hałasem

Jak wspomniano we wstępie, hałas w biurze negatywnie wpływa nie tylko na komfort i produktywność pracowników, ale również ich zdrowie. W związku z tym istotne jest jego ograniczanie, co można robić na wiele różnych sposobów. Doskonale w tym przypadku sprawdzają się między innymi kabiny akustyczne do biura, które w zależności od konfiguracji umożliwiają nie tylko samodzielną pracę w ciszy, ale również odbywanie spotkań ze współpracownikami czy klientami zewnętrznymi. Poza tym kabiny akustyczne do biura dostępne są jako sale konferencyjne, które mogą pomieścić nawet 7 osób i pozwalają w komfortowych warunkach spotkać się w większym gronie. W firmach dysponujących mniejszą przestrzenią biurową doskonale sprawdzi się natomiast budka telefoniczna do biura, czyli kabina, w której pracownicy będą mogli prowadzić rozmowy. Zapewni ona należyty komfort nie tylko im, ale również współpracownikom, którzy w tym czasie będą mogli w zupełności skupić się na wykonywaniu swoich obowiązków.

Hałas w biurze a BHP

Negatywny wpływ hałasu występującego w biurze sprawia, że ustanowione zostały jego normy, a sam hałas w miejscu pracy podlega przepisom BHP. Określają one nie tylko dopuszczalne poziomy hałasu, ale również działania, które należy podjąć w celu jego ograniczania. Zgodnie z obowiązującymi przepisami pracodawcy zobowiązanie są bowiem do przeprowadzenia oceny ryzyka zawodowego dla poszczególnych stanowisk, co obejmuje również analizę natężenia hałasu w miejscu pracy. Jeżeli dopuszczalna norma zostanie przekroczona to, konieczne staje się wdrożenie odpowiednich środków technicznych lub organizacyjnych, mających na celu zapobieganie takiemu stanowi. Należy zatem wiedzieć, że obecnie w Polsce dopuszczalne wartości hałasu uzależnione są od czasu wykonywanej pracy i zgodnie z normą PN-N-01307:1994 wynoszą:

  • 85 dB(A) dla 8-godzinnego czasu pracy,

  • 80 dB(A) dla 12-godzinnego czasu pracy.

Nadmierny hałas występuje natomiast wtedy, gdy powyższe wartości zostaną przekroczone.

Podsumowanie: 

Podsumowując, należy stwierdzić, że hałas to powszechne lecz niepożądane zjawisko w biurze. W związku z tym warto się przed nim chronić, co umożliwiają między innymi specjalne kabiny akustyczne.