Kompetencje właściciela procesu w Systemie Zarządzania Jakością

W obowiązującym Systemie Zarządzania Jakością dla instrukcji bezpiecznej pracy na danym stanowisku jako właściciel procesu wskazany jest inspektor bhp. Natomiast w treści instrukcji odpowiedzialnym za aktualizacje tejże instrukcji jest kierownik działu, zgodnie z art. 212 Kodeksu Prac. Kierownik działu twierdzi, jednak że za aktualizację tejże instrukcji odpowiada inspektor bhp, jako właściciel procesu. Jakie w tym wypadku są uprawnienia właściciela procesu, a jakie kierownika działu w świetle obowiązujących przepisów? Kto powinien zaktualizować instrukcję bhp?
Przepisy (ustawy, rozporządzenia ) nie odnoszą się do organizacji i funkcjonowania systemu zarządzania jakością, a także systemem zarządzania bhp, środowiskowym czy innym funkcjonującym w organizacji, tzn. zakładzie, instytucji.
Jeżeli chodzi o instrukcje bhp to, żaden obowiązujący przepis nie nakłada na pracownika służby bhp obowiązku ich opracowywania lub aktualizowania.
Zadania służby bhp w odniesieniu do instrukcji bhp
W rozporządzenie w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy, wskazuje, że zadaniem służby bhp jest m.in.:
- udział w opracowywaniu zakładowych układów zbiorowych pracy, wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w ustalaniu zadań osób kierujących pracownikami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (zad. nr 9)
- opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy (zad. nr 10).
Dalej w tym rozporządzeniu zapisano, że służba bhp nie może być obciążana innymi zadaniami niż w nim wymienione, z wyjątkiem pracownika zatrudnionego przy innej pracy, o którym mowa w art. 23711 § 1 Kodeksu pracy.
Natomiast przepisy art. 2071 Kodeksu Pracy oraz rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy wskazują na obowiązki pracodawcy w zakresie stanowiskowych instrukcji bhp.
Regulacje Systemu Zarządzania Jakością
Jeżeli chodzi o funkcjonowanie Systemu Zarządzania Jakością to powinno być w nim jasno określone kto, co i kiedy ma robić oraz powinno być to jednoznacznie opisane w procedurach dotyczących wdrażania, funkcjonowania i audytowania systemu.
Jedną z takich procedur jest procedura „Nadzór nad usługami niezgodnymi z wymaganiami” W tej procedurze powinno być wskazane:
- kto wydaje dyspozycje (z reguły jest to właściciel procesu),
- komu zleca wykonanie dyspozycji dotyczących korekcji.
Właściciel procesu jest osobą odpowiedzialną za prawidłowy przebieg procesu. Czyli na etapie wdrażania SZJ odpowiedzialny jest za opracowanie dokumentacji swojego procesu, a w okresie funkcjonowania Systemu monitoruje i doskonali proces, nadzoruje prawidłowość powstających zapisów, wskazuje działania korygujące mające na celu usunięcie pojawiających się zaburzeń procesu.
Pamiętać należy, że właściciel procesu powinien mieć prawo (a w zasadzie obowiązek) zgłaszania do Pełnomocnika uwag, zastrzeżeń, a nawet skarg, dotyczących trudności w zakresie realizacji swoich zadań wynikających z funkcji i miejsca w Systemie.
W sytuacjach wątpliwych decyzje podejmuje Pełnomocnik, najczęściej w uzgodnieniu z kierownictwem organizacji (prezesem, dyrektorem).
Reasumując:
- służba bhp nie ma obowiązku opracowywania i aktualizowania stanowiskowych instrukcji bhp,
- właściciel procesu nie jest wykonawcą lecz nadzorującym proces i zlecającym zadania,
- obowiązujące w zakładzie instrukcje są integralną częścią SZJ i ich zapisy obowiązują wszystkich pracowników organizacji w formie zatwierdzonej przez kierownictwo czy Pełnomocnika,
- z reguły w zakładach jest tak, że osobami odpowiedzialnymi za aktualizację dokumentów funkcjonujących w zakładzie (w tym instrukcji) są osoby opracowujące dany dokument (powinno to być zapisane w zakresie obowiązków poszczególnych osób),
- jeżeli w instrukcji jest zapis, że odpowiedzialnym za jej aktualizacje jest kierownik działu – to tym bardziej, ani właściciel procesu ani inspektor bhp nie powinni (w zasadzie nie mają prawa) instrukcji aktualizować.
Autor: Lesław Zieliński
były główny inżynier zarządzania
bezpieczeństwem pracy, rejestrowany
audytor pomocniczy SZBP wg ISRS
- § 2 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. nr 109, poz. 704 ze zm.);
- art. 2071 Kodeksu Pracy;
- § 41 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz.1650 ze zm.).

Od 1997 roku zajmuje się tematyką oceny ryzyka zawodowego, zarządzania bhp, pracy służby bhp. Były główny inżynier zarządzania bezpieczeństwem pracy w KGHM Polska Miedź SA - O/ZG ”Lubin” . Rejestrowany audytor pomocniczy SZBP wg ISRS. Autor wielu opracowań kart oceny ryzyka zawodowego, instrukcji i programów szkoleń bhp dla różnych stanowisk pracy w przemyśle i usługach. Prowadzi szkolenia otwarte oraz dedykowane z zagadnień bhp.
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.