Uprawnienia specjalisty ds. bhp
Jakie wymagania stawiane są osobom pełniącym funkcję specjalisty ds. bhp i jakie wykształcenie powinna posiadać w/w osoba?
Pracownik, któremu powierzono funkcję specjalisty ds. bhp musi spełniać dwa podstawowe warunki. Są nimi:
- Wymagania kwalifikacyjne dla służby bhp, czyli w tym wypadku:
- wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bhp lub
- studia podyplomowe w zakresie bhp
- Ukończenie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracowników tej służby.
Uprawnienia specjalisty ds. bhp
Zakres działania specjalisty ds. bhp jest bardzo szeroki. Wyczerpujący katalog obowiązków
i uprawnień określa rozporządzenie Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. nr 109, poz. 704 ze zm.).
Do najważniejszych można zaliczyć:
- uprawnienia kontrolne:
- przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bhp,
- bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych, wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń,
- sporządzanie i przedstawianie pracodawcy, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bhp zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy,
- udział w przekazywaniu do użytkowania nowych obiektów budowlanych na terenie zakładu i nowych procedur technologicznych,
- udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz zachorowań na choroby zawodowe;
- uprawnienia opiniodawcze:
- opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy,
- udział w ocenie założeń i dokumentacji dotyczących modernizacji zakładu pracy albo jego części, a także nowych inwestycji, oraz zgłaszanie wniosków, dotyczących uwzględnienia wymagań bhp w tych założeniach i dokumentacji;
- uprawnienia związane z wystąpieniem istotnych zagrożeń dla bezpieczeństwa pracy lub wypadku w miejscu pracy:
- opracowywanie wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności wypadków przy pracy oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków,
- możliwość wstrzymania pracy urządzeń technicznych zagrażających życiu lub zdrowiu pracowników,
- odsunięcia od stanowiska pracy pracownika, który swoim zachowaniem stwarza zagrożenie dla siebie lub współpracowników,
- wystąpienia do pracodawcy z wnioskiem o usunięcie istniejących zagrożeń,
- występowania do pracodawcy o zastosowanie kar porządkowych w stosunku do pracowników odpowiedzialnych za zaniedbanie obowiązków w zakresie bhp;
- uprawnienia doradcze:
- doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bhp,
- doradztwo w zakresie organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe, oraz doboru najwłaściwszych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej;
- współpraca:
- z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bhp oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników,
- z laboratoriami upoważnionymi, zgodnie z odrębnymi przepisami, do dokonywania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych, występujących w środowisku pracy, w zakresie organizowania tych badań i pomiarów oraz sposobów ochrony pracowników przed tymi czynnikami lub warunkami,
- z laboratoriami i innymi jednostkami zajmującymi się pomiarami stanu środowiska naturalnego, działającymi w systemie państwowego monitoringu środowiska, określonego w odrębnych przepisach,
- z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, a w szczególności przy organizowaniu okresowych badań lekarskich pracowników,
- ze społeczną inspekcją pracy oraz z zakładowymi organizacjami związkowymi.
Pracodawca nie może nałożyć na pracowników służby bhp, oraz pracownikom zatrudnionym przy innej pracy, którym powierzono zadania służby bhp w firmie w zakresie tej powierzonej funkcji, innych dodatkowych zadań, nie wymienionych w przepisach rozporządzenia!
§ 2 ust. 1 ,§ 2 ust. 2 , § 3,§ 4 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 1997 r. nr 109, poz. 704)
art. 23711 § 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94)
Agnieszka Gawrońska-Świeboda
prawnik, specjalista z zakresu
prawa pracy i bhp
Specjalista ds. bhp, prawnik specjalizujący się w zakresie prawa pracy, inspektor ochrony przeciwpożarowej, redaktor naczelna „Praktycznych Szkoleń BHP” i „Świata bhp”. Od 2014 r. redaktor prowadząca poradnik „BHP w firmie” oraz magazyn „Aktualności BHP”
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.