Sklep
17 listopada 2023 r. weszły w życie zmiany do rozporządzenia w sprawie BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Zmiany te dotyczącą również ergonomii organizacji stanowiska pracy z monitorem ekranowym. Pobierz plakat, który pomoże Ci pokazać pracownikom, jak powinna wyglądać organizacja przedmiotów na biurku przy pracy z monitorem ekranowym zgodnie z wymaganiami ergonomii oraz zmienionymi przepisami.
Czy pracodawca musi wyposażyć pracownika zdalnego w krzesło obrotowe, mając na uwadze nowe przepisy dotyczące pracy zdalnej wprowadzane do Kodeksu pracy? Czy należy poprzestać na oświadczeniu pracownika, że posiada warunki lokalowe i techniczne spełniające wymogi BHP? Co w przypadku, jeśli pracownik oświadcza, że nie posiada krzesła obrotowego, czy należy mu dostarczyć jego krzesło z zakładu pracy, czy nie można wobec tego udzielić zgody na pracę zdalną?
Sebastian Kryczka
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Pracodawca umożliwiający pracownikowi wykonywanie pracy zdalnej, co do zasady, powinien zapewnić mu sprzęt niezbędny do pracy. Czy w sytuacji, gdy pracownik posiada bardziej ergonomiczne rozwiązania może je stosować, zamiast korzystać z tych zapewnianych przez pracodawcę? Czy w takiej w sytuacji pracodawca zapewniający sprzęt może jednoznacznie stwierdzić, że nie będzie pokrywał kosztów używania prywatnego sprzętu przez pracownika?
prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Pracownicy którzy pracują 8 godzin przy komputerze stacjonarnym skarżą się na niewygodne fotele. Konkretnie chodzi im o brak podpórki na odcinek szyjny i w konsekwencji na bóle tego odcinka. Czy konieczne jest zapewnienie fotela z zagłówkiem?
Halina Góralska Gł. Specjalista ds. bhp, wykładowca przedmiotów zawodowych z zakresu bhp.
Pracodawca, po nowelizacji Kodeksu Pracy, która wprowadza pracę zdalną, będzie mógł wymagać oświadczenia o zapewnieniu przez pracownika bezpiecznych i higienicznych warunków w miejscu pracy zdalnej, zgodnych z zasadami ergonomii. Jednak, aby pracownik mógł złożyć takie oświadczenie, musi otrzymać wskazówki w zakresie tych wymagań od pracodawcy. Rozwiązaniem może być wprowadzenie list kontrolnych samooceny stanowiska pracy prowadzonej przez pracownika. Gdy odpowiedzi na pytania zadane w liście kontrolnej są pozytywne, możemy przyjąć, że warunki pracy są prawidłowe. Pobierz edytowalny wzór listy kontrolnej - ergonomii stanowiska pracy zdalnej, przygotowany przez eksperta Portalu BHP.
W myśl art. 6731 § 5 Kodeksu pracy w przypadku wprowadzenia w pracy zdalnej, pracodawca musi przekazać pracownikowi zdalnemu informację, w której określa przepisy i zasad w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. W informacja powinna zawierać:
Taka informacja, to swoista instrukcji BHP określającej zasady bezpieczeństwa wykonywania pracy zdalnej. Przykład takiej instrukcji BHP podczas wykonywania pracy zdalnej możesz opracował ekspert Portalu BHP. Pobierz edytowalny wzór instrukcji bhp przy pracy zdalnej.
Pracownik zatrudniony na stanowisku administracyjnym zwraca się z prośbą do pracodawcy o zakup nowego fotela biurowego, ze względu na zbyt niskie podłokietniki. Czy pracodawca musi zastosować się do prośby pracownika?
Halina Góralska
Na 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Koalicja Bezpieczni w Pracy włączyła się w obchody tego święta organizując w ostatnim tygodniu kwietnia „Tydzień Bezpieczeństwa”, którego motywem przewodnim jest ergonomia pracy.
Czy w przypadku wydania przez pracodawcę polecenia wykonywania pracy zdalnej należy uzyskać od pracownika pisemne oświadczenie o spełnianiu podstawowych warunków w zakresie ergonomii podczas pracy zdalnej przy komputerze?
W przeważającej większości przypadków, prowadzenie działalności w charakterze pracodawcy wiąże się z posiadaniem przynajmniej jednego stanowiska pracy wyposażonego w monitor ekranowy. U większych pracodawców zatrudniających pracowników na stanowiskach administracyjno-biurowych komputerowych stanowisk jest więcej, co może poniekąd wpływać na większą dowolność w organizowaniu stanowisk pracy. Dziś pod lupę bierzemy stół – jako część wyposażenia pomocniczego stanowiska pracy wyposażonego w monitor ekranowy.
Pracowników otrzymał od lekarza neurochirurga i ortopedy zalecenie, że musi mieć regulowaną wysokość biurka, które w tym momencie jest za wysokie, co powoduje przykurcze mięśni i w efekcie ból pleców. Jakie zobowiązanie, w związku z takim zaleceniem, ma pracodawca wobec pracownika? Czy pracodawca musi zrealizować zalecenie?
Jakie powinno być zapewnione minimalne przejście pomiędzy stanowiskami komputerowymi jeśli pracownicy pracują plecami do siebie?
Jan M. Piórospecjalista w zakresie prawa pracy,biegły sądowy w dziedzinie bhpprzy Sądzie Okręgowym w Warszawie
Czy na prośbę pracownika , który uskarża się na bóle kręgosłupa po upadku z drabiny w domu, pracodawca musi zapewnić odpowiednie specjalistyczne (zdrowotne) krzesło do pracy przy komputerze? Czy też pracownik musi mieć zalecenie od lekarza medycyny pracy o zastosowaniu takiego krzesła?
Lesław Zieliński były główny inżynier zarządzania bezpieczeństwem pracy, rejestrowany audytor pomocniczy SZBP wg ISRS
Zapewnienie bezpiecznych warunków pracy jest tak samo ważne dla pracowników biurowych, jak i dla pracowników wykonujących swoje zadania w ternie. Jednak skutki wypadku drogowego mogą być znacznie poważniejsze niż wypadku w biurze. Zatem w pierwszej kolejności program wdrażania dobrych praktyk objął pracowników terenowych. Poznaj zastosowane przez Pfizer rozwiązania zapewniające bezpieczne warunki pracy.
Piotr Giegżnospecjalista ds. bhp, Pfizer Polska
Przeciętny człowiek, zatrudniony na pełen etat, spędza w pracy ok. 2000 godzin, co stanowi blisko 1/4 jego czasu w roku. Dlatego też organizacja miejsca pracy i samo miejsce w pracy powinno być dla nas szczególnie ważne. Jednak z przeprowadzonego Ergotestu wynika, że zasady ergonomii nie są znane albo są bagatelizowane przez pracodawców. Również pracownicy nie mają świadomości wymogów ergonomii.
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone