Sklep
Wypadek przy pracy w każdej firmie oznacza szereg czynności dla pracodawcy, służby bhp. Szczególnie w przypadku wypadków śmiertelnych lub ciężkich rodzą się dodatkowe obowiązki. Taki wypadek trzeba zgłosić do PIP i należy spodziewać się kontroli powypadkowej oraz zbadania jego okoliczności przez inspektora PIP. Na co w takim przypadku zwróci uwagę inspektor? Z czym pracodawcy mają największy problem, a co odbija się na wypadkowości?
Kinga Grodzicka-Lisek
Informacje zawarte w tym artykule pozwolą Ci:
prawidłowo wywiązać się z obowiązków ciążących na pracodawcy w przypadku śmiertelnego czy ciężkiego wypadku przy pracy i uniknąć kary;
przygotować się na kontrolę powypadkową inspektora PIP i zwrócić uwagę na badane bez niego obszary;
poznać najczęstsze nieprawidłowości mające wpływ na wypadkowość w polskich firmach i podjąć odpowiedzenie działania zapobiegawcze.
Nowe rozporządzenie w sprawie nadania statutu Biuru do spraw Substancji Chemicznych przygotowało Ministerstwo Zdrowia. Rozporządzenie to określa m.in. szczegółowe zadania Inspektora do spraw Substancji Chemicznych, organizację Biura do spraw Substancji Chemicznych. Na mocy projektowanego rozporządzenia zwiększy się zakres zadań Inspektora ds. Substancji Chemicznych. Poznaj projektowane zmiany.
Prawo inspektora pracy do wystąpienia o podwyższenie stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe aktualizuje się dopiero w czasie drugiej kontroli u tego samego pracodawcy, podczas której nastąpiło stwierdzenie naruszenia przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Druga kontrola musi następować bezpośrednio po pierwszej, z tym zastrzeżeniem, że jako drugiej (kolejnej) nie należy traktować kontroli następującej przed upływem czasu, wyznaczonego przez kontrolerów po pierwszej kontroli celem wyeliminowania dostrzeżonych uchybień i zastosowania się do zaleceń pokontrolnych – orzekł Sąd Apelacyjny w Poznaniu.
Aneta Mościcka
Prowadzę firmę z zakresu bhp i będę teraz zatrudniać jednego pracownika. Czy muszę zgłosić ten fakt do PIP i Sanepidu?
Tomasz Zwolak prawnik, specjalistaz zakresu prawa pracy
Pracuję na stanowisku sekretarki. W 2004r pracodawca aneksem do umowy powierzył mi wykonywanie obowiązków służb bhp bez dodatkowego wynagrodzenia. Miałam średnie wykształcenie + kurs bhp. Obecnie skończyłam Policealne Technikum Bhp i uzyskałam kwalifikacje inspektora. Zwróciłam się do pracodawcy o zmianę stanowiska pracy i wynagrodzenia ,ten odmówił. Czy pracodawca nie łamie w ten sposób przepisów prawa pracy zostawiając mnie na niższym stanowisku od posiadanych kwalifikacji. Bardzo proszę o odpowiedź gdzie szukać przepisów na ten temat.
Tomasz Zwolak prawnik, specjalista w zakresie prawa pracy
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone