Sklep
Każdy pracodawca zatrudniający więcej niż 250 pracowników ma obowiązek powołać komisję BHP. Pracodawca organizuje spotkania komisji BHP z częstotliwością co najmniej raz na kwartał. Celem tych spotkań jest omówienie tematów związanych z szeroko rozumianym bezpieczeństwem pracy. Jak w praktyce przebiegają takie spotkania, jak się do nich przygotować, aby przebiegały efektywnie i płynnie? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi w tym artykule.
Kamil Szyszkiewicz
Pracodawca zatrudniający powyżej 250 pracowników ma obowiązek powołania komisji bhp jako organu doradczego. Niestety przepisy nie rozstrzygają sytuacji, kiedy to rotacja u pracodawcy sprawia, że raz liczba zatrudnia pracowników obligującej do powołania komisji bhp, a raz stan zatrudnienia nie uzasadnia posiadania komisji bhp w zakładzie pracy. Rodzi się zatem pytanie: powoływać, odwoływać komisję bhp? Co na to wszystko inspektor pracy w razie kontroli?
Sebastian Kryczka
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Czy w komisji BHP (zakład pow.250 pracowników) oprócz służby bhp, pracodawcy, lekarza medycyny pracy i 2 przedstawicieli związków zawodowych (jako przedstawiciele pracodawcy wytypowani przez związki), pracodawca może powołać jeszcze dodatkowo od ,,siebie'' strażaka i pielęgniarkę epidemiologiczną?
Każdy pracodawca zatrudniający przynajmniej 251 pracowników powinien powołać komisję bhp. Strategiczna rola w takiej komisji przypada lekarzowi sprawującemu profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami. Powstaje zatem pytanie, czy jeżeli lekarz medycyny pracy nie może uczestniczyć w posiedzeniu w komisji, to trzeba przełożyć jej spotkanie na inny termin? Czy placówka medycyny pracy, z którą pracodawca ma podpisaną umowę, powinna skierować innego lekarza, o tej samej specjalizacji, na zastępstwo w posiedzeniu komisji?
prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Przez wiele lat byliśmy przedsiębiorstwem zatrudniającym powyżej 250 pracowników w związku z czym działała u nas komisja bhp. Od 01 lipca 2021r. nie przekraczamy już tej liczby i raczej nie będziemy jej już przekraczać. W związku z tym, od kiedy nie musimy już tworzyć komisji bhp? Czy likwidacja komisji bhp powinna nastąpić przez jej odwołanie (przeciwieństwo powołania), czy komisja rozwiązuje się samoistnie, z uwagi nie zatrudniania już wymaganej liczby pracowników?
Lekarz sprawujący profilaktyczną opiekę zdrowotną jest obowiązkowym członkiem komisji bhp. Do zadań takiej komisji należy, m.in. dokonywanie przeglądu stanowisk pracy. Czy lekarz medycyny pracy może zatem przeprowadzać przeglądy stanowisk pracy niezależnie od tych, które są dokonywane w ramach komisji bhp?
Co należy zrobić jeśli przedstawiciel pracowników – członek komisji ds. bhp – przez dłuższy okres (pół roku) przebywa na bezpłatnym urlopie. Czy spotkanie komisji może odbyć się bez niego? Czy należy wyznaczyć zastępcę pracownika i powołać go jakimś dodatkowym zarządzeniem?
Czy komisja bhp musi mieć sporządzony regulamin prac na cały rok?
Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy pracodawca zatrudniający powyżej 250 pracowników powołuje komisje bhp. Czy to muszą być pracownicy zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę, czy też liczą się inne umowy, np. umowy zlecenia? Czy rodzaj umowy ma w tym przypadku znaczenie?
Prawnik, ekspert prawa pracy
Kto ma wchodzić w skład komisji bhp jeśli w zakładzie pracy nie ma związków zawodowych oraz społecznego inspektora pracy?
W zakładzie jest zatrudnionych 210 osób na umowę o pracę. Aktualnie firma zatrudnia kolejne osoby tylko na umowę zlecenie. Czy takie osoby należy brać pod uwagę, jeśli chodzi o wymóg powołania komisji bhp przy zatrudnieniu min. 250 osób?
Czy w każdej Spółce wydzielonej z Grupy Kapitałowej powinniśmy mieć oddzielne rozporządzenie dotyczące Komisji ds. BHP, czy powinniśmy też prowadzić oddzielne spotkania członków? Czy biorąc pod uwagę wspólny cel oraz ścisłą współpracę możemy połączyć te aspekty? Pracujemy w tych samych biurach i jesteśmy obsługiwani przez te same działy administracyjne, kadrowe, hr. oraz BHP. Z każdej spółki natomiast mamy wybranego przedstawiciela wchodzącego w skład komisji BHP.
Czy specjalista ds. p.poż świadczący dla zakładu usługi jako firma zewnętrzna może być członkiem Komisji BHP?
Pracodawca zatrudniający powyżej 250 osób powołuje więc komisję bezpieczeństwa i higieny pracy. Spotkania komisji bhp odbywają się raz na kwartał udział w nich powinien wziąć również lekarz medycyny pracy, z którym pracodawca ma podpisaną umowę o opiekę z tego zakresu. Nasza firma korzysta z dwóch różnych medycyn pracy zlokalizowanych w tej samej miejscowości co zakład. Czy w związku z tym muszą odbyć się dwa osobne spotkania z dwoma lekarzami z odrębnych placówek medycyny pracy, czy tylko jedno?
Halina Góralska
Specjalista ds. bhp, wykładowca przedmiotów zawodowych z zakresu bhp
Czy pracownik służby bhp w stopniu starszy specjalista w zakładzie powyżej 470 pracowników może pełnić funkcję przewodniczącego komisji bhp? Czy udział w komisji bhp lekarza, który sprawuje profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami jest płatny?
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone