Sklep
Każdy pracodawca zatrudniający więcej niż 250 pracowników ma obowiązek powołać komisję BHP. Pracodawca organizuje spotkania komisji BHP z częstotliwością co najmniej raz na kwartał. Celem tych spotkań jest omówienie tematów związanych z szeroko rozumianym bezpieczeństwem pracy. Jak w praktyce przebiegają takie spotkania, jak się do nich przygotować, aby przebiegały efektywnie i płynnie? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi w tym artykule.
Kamil Szyszkiewicz
Wraz ze wzrostem zatrudnienia problematyka technicznego bezpieczeństwa pracy nabiera znaczenia, co wiąże się z dodatkowymi obowiązkami leżącymi po stronie pracodawcy. W przypadku pracodawców zatrudniających powyżej 250 pracowników, zgodnie z art. 237[12] Kodeksu pracy, powoływana jest tzw. komisja bhp, jako organ doradczy i opiniodawczy. W skład komisji wchodzą w równej liczbie przedstawiciele pracodawcy, w tym pracownicy służby bhp, oraz lekarz sprawujący profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, a także przedstawiciele pracowników, jak również społeczny inspektor pracy. W praktyce jednak zagadnienia związane z powoływaniem i funkcjonowaniem komisji ds. bhp mogą nasunąć wiele wątpliwości. Poznaj odpowiedzi i porady ekspertów praktyków na najczęściej zadawane pytania dotyczące organizacji komisji ds. bhp w firmie. Pobierz e-book.
Czy zagadnienia dotyczące tematyki bhp wystarczy konsultować z przedstawicielami pracowników, w ramach posiedzeń komisji bhp? Czy wskazana byłaby jeszcze dodatkowa konsultacja z przedstawicielami związków zawodowych?
Michał Culepa
Przez wiele lat byliśmy przedsiębiorstwem zatrudniającym powyżej 250 pracowników w związku z czym działała u nas komisja bhp. Od 01 lipca 2021r. nie przekraczamy już tej liczby i raczej nie będziemy jej już przekraczać. W związku z tym, od kiedy nie musimy już tworzyć komisji bhp? Czy likwidacja komisji bhp powinna nastąpić przez jej odwołanie (przeciwieństwo powołania), czy komisja rozwiązuje się samoistnie, z uwagi nie zatrudniania już wymaganej liczby pracowników?
Sebastian Kryczka
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Czy komisja bhp musi mieć sporządzony regulamin prac na cały rok?
Czy w każdej Spółce wydzielonej z Grupy Kapitałowej powinniśmy mieć oddzielne rozporządzenie dotyczące Komisji ds. BHP, czy powinniśmy też prowadzić oddzielne spotkania członków? Czy biorąc pod uwagę wspólny cel oraz ścisłą współpracę możemy połączyć te aspekty? Pracujemy w tych samych biurach i jesteśmy obsługiwani przez te same działy administracyjne, kadrowe, hr. oraz BHP. Z każdej spółki natomiast mamy wybranego przedstawiciela wchodzącego w skład komisji BHP.
Prawnik, ekspert prawa pracy
Pytanie: Jakie uprawnienia posiada komisja bhp? Czy są to uprawnienia wyłącznie doradcze w zakresie bhp?
Przemysław Ł. Siemiątkowski prawnik specjalizujący się w zakresie prawa pracy i bhp, doktorant w Instytucie Pracy i Spraw Socjalnych w Warszawie
Pytanie: Kto wchodzi w skład komisji bhp?
Pytanie: Czy przepisy określają sposób, w jaki należy dokumentować powołanie komisji bhp?
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone