Sklep
Tam gdzie realizowany jest przepis art. 208 Kodeksu pracy – czyli normujący współdziałanie pracodawców, których pracownicy pracują w jednym miejscu i czasie – niezbędne jest powołanie koordynatora. Jego zadaniem jest sprawowanie nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy wszystkich pracowników zatrudnionych w tym samym miejscu. Koordynator jak każdy inny pracownik ma prawo do corocznego płatnego i nieprzerwanego urlopu wypoczynkowego. Jednak brak urlop koordynatora nie powinien powodować wstrzymanie pracy, ani pracę bez jego nadzoru. Co więc zrobić, gdy koordynator idzie na zasłużony, zaplanowany urlop?
Sebastian Kryczka
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Wykonywanie pracy w jednym miejscu przez pracowników zatrudnionych formalnie przez różnych pracodawców jest powszechnym zjawiskiem. Przepisy bhp regulują obowiązki pracodawców, jakie się z tym wiążą – w zakresie współdziałania czy wyznaczenia osoby koordynującej. Nie zwalnia to poszczególnych pracodawców z obowiązków jakie ciążą na nich względem zatrudnionych pracowników, w tym również w zakresie profilaktycznych badań lekarskich.
Firma, w której pracuje na podstawie zawieranych umów świadczy usługi na terenie zakładów zajmujących się obróbką metalu. Zgodnie z zapisami zawartych umów na wykonanie usług, nasi Zleceniodawcy powinni przekazać nam informacje dotyczące zagrożeń dla zdrowia i życia występujących w zakładzie pracy, na poszczególnych stanowiskach pracy i przy wykonywanych pracach tak byśmy skierowali delegowanych pracowników na odpowiednie badania lekarskie. Czy taki zapis jest zgodny z prawem? Czy możemy żądać od Zleceniodawcy przekazania nam wyników pomiarów czynników szkodliwych na poszczególnych stanowiskach, czy to naszym obowiązkiem jest dokonanie odpowiednich pomiarów mimo, że sam zakład produkcyjny i maszyny nie są nasze?
Jan M. Pióro specjalista z zakresu prawa pracy, biegły sądowy w dziedzinie bhp przy Sądzie Okręgowym w Warszawie
Na terenie naszej firmy pracuje zewnętrzna firma budowlana, która buduje magazyn. Jakie zasady współdziałania należy ustalić, w przypadku kiedy budowlana firma zewnętrzna nie ma żadnego kontaktu z pracownikami naszego zakładu pracy? Czy należy wyznaczyć koordynatora, np. w osobie głównego mechanika, który zlecił prace budowlane?
W związku ze zmianą w Prawie Budowlanym (art. 22) w zakresie odpowiedzialności kierownika budowy za koordynowanie realizacji zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, powstaje pytanie, czy powoływanie koordynatora BHP jak dotychczas przez kierownika budowy do koordynacji działań związanych z bezpieczeństwem prowadzonych prac w miejscu, gdzie prace wykonują co najmniej 2 różne firmy, jest zgodne z prawem? Jak ten zapis odnieść do art. 208 Kodeksu Pracy
Waldemar Klucha
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone