Sklep
Decyzja zawierająca dla pracodawcy nakaz dotyczący podjęcia określonych czynności w zakresie bhp nie może być wynikiem dowolnych ustaleń organu inspekcyjnego. Obowiązkiem organu jest wyraźne wskazanie, która przesłanka zastosowanego w sprawie przepisu prawnego zaistniała i wyjaśnienie dlaczego pracodawca ma wykonać określone w tym przepisie obowiązki.
Michał Culepa
Organy inspekcji sanitarnej mają obowiązek ustalić, gdzie i w jakim zakresie (rozmiarze) pracownicy magazynu materiałów gotowych wykonują swoje obowiązki służbowe, a następnie, czy w miejscu wykonywania pracy są obiekty higienicznosanitarne, np. toalety. Jeżeli pracownicy wykonują swoją pracę w różnych pomieszczeniach organ inspekcji sanitarnej miał obowiązek to sprawdzić, jak też zapoznać się z zakresem czynności służbowych tych pracowników, a nie ograniczyć się jedynie do wydania decyzji nakazującej pracodawcy przystosowanie miejsc pracy do wymogów dotyczących przepisów higienicznosanitarnych - orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy.
Aneta Mościckadziennikarz, prawnik, specjalista w zakresie prawa pracy
To na pracodawcy ciąży obowiązek prowadzenia dokumentacji oceny ryzyka zawodowego oraz zastosowanych niezbędnych środków profilaktycznych. Jednak w razie ustalenia, że przeprowadzona przez pracodawcę ocena ryzyka zawodowego nie spełnia wymogów nałożonych w przepisach, organy kontrolne mają obowiązek wskazać jakich konkretnie uchybień dopuścił się pracodawca i jakie przepisy naruszył, czyli głównie jakich czynników szkodliwych dla środowiska pracy zakład pracy nie uwzględnił w ocenie ryzyka, a także wskazać, które stanowiska pracy objęte oceną nie istnieją lub nie są należycie opisane.
Zapewnienie szatni dla pracowników to obowiązek pracodawcy wynikający z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy. Inspektor pracy wydający nakaz nie ma obowiązku konkretyzować, ile konkretnie szatni ma być utworzonych. Ilość szatni zależy bowiem od decyzji pracodawcy i zależy od wielu czynników, np. metrażu siedziby zakładu pracy lub procesów technologicznych w zakładzie pracy - orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.
W pomieszczeniu, w którym pracują moi pracownicy w oknach są zainstalowane kraty na stałe. Po kontroli mam polecenie wystąpić do właściciela budynku, aby usunął kraty z okien. Czy jest podstawa prawna takiego nakazu?
Tomasz Zwolak prawnik, specjalista w zakresie prawa pracy
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone