Sklep
Czy pracodawca musi zorganizować pomieszczenie – palarnię papierosów, na terenie zakładu pracy? Czy może odstąpić od takiej organizacji? Na terenie całego zakładu jest wdrożony zakaz palenia papierosów.
Halina Góralska
Czy pracodawca może wyznaczyć miejsce przeznaczone do palenia na zewnątrz budynku? (np. oznaczony, zadaszony i wygrodzony obszar)?
Mariusz Foremniak
Gł. Specjalista ds. bhp, prawnik, wykładowca przedmiotów zawodowych z zakresu bhp.
Jak pokazują badania, w naszym kraju liczba pracowników palaczy maleje. Zapewne ma na to wpływ wprowadzenie zakazu palenia w miejscach publicznych. Obecnie kara za łamanie tego zakazu togrzywna do 500 zł. Zastanówmy się więc, jaka jest zatem zasadność tworzenie palarni w miejscu pracy? Jakie wymagania dla takiego pomieszczenia narzucają przepisy?
Na terenie Spółki znajduje się kilkanaście budynków zarówno biurowych jak również produkcyjnych. Obowiązuje w nich całkowity zakaz palenia tytoniu. Czy przed opisanymi budynkami ( na zewnątrz ) pracodawca może postawić wiaty zadaszone w pełni osłonięte i wskazać je jako miejsce palenia tytoniu, oznaczając "Tu wolno palić"? Pracownik za zgodą pracodawcy miałby wychodzić na papierosa przed budynek.
Jan M. Pióro specjalista z zakresu prawa pracy, biegły sądowy w dziedzinie bhp przy Sądzie Okręgowym w Warszawie
W związku ze zmianami dotyczącymi palarni i pomieszczeń higienicznosanitarnych proszę o wyjaśnienie tematu dotyczącego usytuowania palarni. Czy pracodawca może wyznaczyć plac, teren poza miejscem pracy, przyległy do budynku i postawić tam zadaszone - w pełni osłonięte kabiny wyposażone w popielniczki oraz odpowiednio oznakowane, spełniające wymogi przeciwpożarowe?
Anna M. Błażejczyk specjalista w DepartamencieNadzoru i Kontroli Ministerstwa Zdrowia
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przygotowuje zmiany do rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie pomieszczeń higienicznosanitarnych oraz palarni.
Znane są nam rygory dotyczące palenia tytoniu, wynikające z nowych przepisów. Firma w której pracuję jest firmą administracyjną, ale wynajmuje pomieszczenia na bale sylwestrowe, studniówki, spotkania rodzinne i biznesowe, oczywiście z obsługą gastronomiczną. Czy w takiej sytuacji na imprezach zamkniętych w wynajmowanych pomieszczeniach obowiązuje zakaz palenia?
Tomasz Zwolak prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy
Czy w związku z ostatnimi zmianami istnieje zakaz palenia tytoniu w pojazdach służbowych?
Tomasz Zwolakprawnik, specjalista z zakresu prawa pracy
Pracownicy wychodzą na zewnątrz (poza budynek) na papierosa - w pomieszczeniach pracy obowiązuje zakaz palenia i nie ma palarni. Jest informacja o zakazie palenia. W jaki sposób powinien postąpić pracodawca w stosunku do palących pracowników? Karać sankcjami przewidzianymi w regulaminie pracy?
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone