Sklep
Czy specjalista ds. bhp spoza zakładu pracy może przeprowadzić instruktaż ogólny i szkolenie okresowe? Czy powinien w takiej sytuacji posiadać firmę szkoleniową, czy może przeprowadzać szkolenia na podstawie umowy cywilnoprawnej?
Halina Góralskagłówny specjalista ds. bhpwykładowca przedmiotów zawodowych z zakresu bhp
Zgodnie z § 4 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia w sprawie służby bhp specjalistą ds. bhp może być osoba, która między innymi posiada co najmniej rok stażu w służbie bhp. Czy osobie, która pracuje na umowie o prace w firmie zajmującej się outsourcingiem bhp liczy się staż do uzyskania tytułu specjalisty ds. bhp, powołując się na powyższą podstawę prawną? Nadmienię, że w owej firmy nie ma założonej komórki służby bhp.
Jan M. Pióro,specjalista w zakresie prawa pracy,biegły sądowy w dziedzinie bhpprzy Sądzie Okręgowym w Warszawie
Ciekawy raport obejmujący m.in. warunki pracy specjalistów i menedżerów przedstawiła firma doradztwa personalnego HRK. Wynika z niego, że warunki pracy tej grupy pracowników nie są najlepsze. Są oni przepracowani i nie wykorzystują urlopów. Poznaj, kilka ciekawych wniosków na temat warunków pracy kadra średniego i wyższego szczebla w Polsce.
Jeden z naszych pracowników w firmie jest zatrudniony na stanowisku nauczyciela. Ukończył studia podyplomowe w zakresie bhp i chciałby podjąć roczny staż, by nabyć prawo do posługiwania się tytułem specjalisty ds. bhp. Jakie warunki odbywania stażu bhp należy mu stworzyć? Czy musi być zatrudniony na część etatu, czy też może odbywać staż w formie wolontariatu pod opieką szkolnego specjalisty ds. bhp?
Lesław Zieliński były główny inżynier zarządzania bezpieczeństwem pracy, rejestrowany audytor pomocniczy SZBP wg ISRS
Czy ja jako specjalista ds. bhp mogę przeprowadzić szkolenie okresowe dla osób kierujących pracownikami w mojej firmie? Mam ukończone studia podyplomowe bhp. Nie mam przygotowania pedagogicznego, chociaż na studiach miałam przedmioty typu prowadzenie szkoleń, metodyka szkoleń.
Tomasz Zwolak prawnik, specjalista w zakresie prawa pracy
Już niebawem poznamy najlepszych specjalistów branży BHP. Wystartował II etap Mistrzostw Kadry BHP, potrwa od 8 do 19 czerwca. W I etapie udział wzięło 430 uczestników. Do II etapu zakwalifikowało się znacznie mniej uczestników. Ci, którzy zdobyli największa liczbę punktów w I etapie, będą mogli przystąpić do wypełnienia testu z ograniczeniem czasowym i dokonają studium przypadku.
Jestem specjalistą bhp na etacie w przedsiębiorstwie. Pragnę podjąć się szkolenia okresowego bhp pracowników lecz nie wiem jak to ma wyglądać. Oczywiście znam właściwe rozporządzenie, spełniam wymagania stawiane osobie przeprowadzającej szkolenie, a pracodawca jest jego organizatorem i powierza mi organizację tego przedsięwzięcia. Zdaję sobie sprawę z faktu, iż prace nad tym szkoleniem i całe jego przeprowadzenie ma się odbyć poza godzinami mojej pracy. Jednak nie mam założonej działalności gospodarczej więc nie mogę przyjąć zlecenia. Czy pracodawca ma zapłacić mi za to szkolenie? Jak w tym przypadku mogłoby to wyglądać ? Czy stosownym będzie np. wypłacenie premii za przeprowadzenie takiego szkolenia?
Jan M. Pióro specjalista z zakresu prawa pracy,biegły sądowy w dziedzinie bhp przy Sądzie Okręgowym w Warszawie
Od stycznia 2004r. posiadam zawód technika bhp. Przed 1990r pracowałem jako inspektor bhp w różnych zakładach pracy posiadając kurs z zakresu bhp dla służb bhp. W tym czasie świadczyłem i nadal świadczę usługi z zakresu bhp na umowę o pracę, zlecenie, dzieło. Od 2008r. mam zarejestrowaną własną działalność gospodarczą na świadczenie usług z zakresu bhp. Z końcem 2004 roku zgodnie z ustawą o służbie bhp obowiązującą w tym okresie-nabyłem prawo do tytułu specjalisty z zakresu bhp. Czy nadal mogę posługiwać się tym tytułem?
Tomasz Zwolak prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy
W ciągu ostatnich dwóch lat zdecydowanie zwiększył się popyt na wykształconych i wykwalifikowanych specjalistów ds. bezpieczeństwa i higieny pracy - wynika z obserwacji międzynarodowej firmy rekrutacyjnej HAYS Poland. To skutek zarówno zmian legislacyjnych jak i zwiększonej świadomości przedsiębiorców dotyczących oszczędności, jakie może przynieść do firmy doświadczony fachowiec ds. bhp. Nieobecność pracownika to dla pracodawcy wydatek średnio prawie 8 000 zł rocznie.
Pracodawca powierzył pracownikowi zadania służby bhp - wypłaca mu za to dodatek funkcyjny. Pracownik posiada ukończone studia podyplomowe z zakresu bhp, a wcześniej posiadał kursy kwalifikacyjne. Czy skoro w ramach umowy o pracę pobiera dodatek za wykonywanie zadań służby bhp, to okres ten uznaje się za czas wymagany jako staż pracy w służbie bhp, zgodnie z kwalifikacjami dla tytułu specjalisty?
Tomasz Zwolakprawnik, specjalistaz zakresu prawa pracy
Mając ukończone studia podyplomowe bhp, jaką mam zawrzeć umowę z pracodawcą, żeby móc legitymować się rocznym stażem niezbędnym do bycia specjalistą ds. bhp? Dodam, że jest to praca dodatkowa u innego pracodawcy. Czy umowa zlecenie na rok czasu z comiesięcznym wynagrodzeniem za pracę jest wystarczająca? Zaznaczam, że jest to moja pierwsza praca związana z bhp.
Tomasz Zwolakprawnik, specjalista w zakresieprawa pracy
Po ukończeniu studiów podyplomowych z bhp Urząd Pracy skierował mnie do pracodawcy w ramach prac interwencyjnych. Pracodawca przez 1 rok zatrudniał mnie na stanowisku inspektora ds. bhp, umowę o pracę miałem zawartą z pracodawcą. Czy po tym okresie posiadam wymagany staż pracy uprawniający do samodzielnego pełnienia obowiązków specjalisty ds. bhp?
Tomasz Zwolakprawnik, specjalista z zakresu prawa pracy
W firmie, w której pracuję zajmuję się ochrona środowiska oraz wykonuję zadania służby bhp. Firma zatrudnia do 50 osób. Ukończyłam studia podyplomowe z dziedziny bhp. Czy po roku takiej pracy mogę tytułować się już specjalistą ds bhp, czy wciąż starszym inspektorem ds bhp?
Czy zmiana nazwy stanowiska z asystenta bhp na specjalistę bhp skutkuje powtórzeniem badań lekarskich?
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone