Sklep
Pracodawca zatrudniający ponad 100 osób musi utworzyć w zakładzie służbę bhp. Oznacza to zatrudnienie na podstawie stosunku pracy (umów o pracę) odpowiedniej liczby pracowników zajmujących się tą problematyką. Zatrudnienie specjalistów ds. bhp na podstawie umów cywilnoprawnych nie realizuje tego ustawowego obowiązku.
Michał Culepa
Informacje zawarte w tym artykule powiedzą Ci:
Jak w prawidłowy sposób zorganizować służbę bhp w zakładzie pracy zatrudniającym powyżej 100 pracowników?
Kiedy możesz powierzyć zadania służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy?
W jaki sposób przepisy UE i orzecznictwo TSUE odzwierciedla się w krajowych przepisach i orzeczeniach?
Czy właściciel zakładu (pracodawca), w którym jest zatrudnionych do 10 osób, może zatrudnić na umowę o pracę w wymiarze 1/4 etatu pracownika służby bhp – starszego inspektora ds. bhp? Czy ten pracownik może pracować jako tzw. bhp-c i tylko na tym etacie?
Sebastian Kryczka
prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Pracodawca, który nie ma obowiązku prawnego powołania służby bhp może taką służbę we własnym zakresie utworzyć. Zwykle będzie to jednoosobowa komórka bhp z pracownikiem świadczącym pracę w niepełnym wymiarze czasu pracy. Co jednak gdy komórka bhp nie zostanie formalnie utworzona, a zadania służby bhp zostaną powierzone pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy, zaś nazwa jego stanowiska pracy będzie pokrywała się z nazwą stanowisk w służbie bhp? Czy będzie to równoznaczne z utworzeniem służby bhp, a staż pracy takiej osoby będzie zaliczany do stażu pracy w służbie bhp?
Czy aby utworzyć służbę bhp u pracodawcy, u którego nie ma obowiązku jej tworzenia, wystarczy wewnętrzne zarządzenie? Czy w takim zarządzeniu powinno to być umotywowane? Czy należy powiadomić jakieś służby? Czy pociąga to za sobą jakieś dodatkowe obowiązki dla zakładu pracy?
Służbę bhp tworzą wyspecjalizowane komórki organizacyjne, w których zatrudnione są osoby na podstawie stosunku pracy. Skład osobowy takich komórek ustala pracodawca, kierując się ograniczeniami wynikającymi z przepisów rozporządzenia w sprawie służby bhp. Problemem może się okazać dłuższa nieobecność pracownika służby bhp. Czy w takim wypadku zachodzi konieczność zorganizowania zastępstwa i w jakiej formie?
Czy przepis mówiący o tym, że na 600 pracowników w zakładzie pracy przypada 1 pracownik BHP dotyczy również osób zatrudnionych na umowę zlecenie, kontrakt?
Jakie obowiązki wobec pracowników obcej firmy z zakresu bhp ma firma, która zamawia usługę montażu linii produkcyjnej w firmie zagranicznej? Pracownicy tej firmy zagranicznej będą przez okres około 2 miesięcy montować linie produkcyjne na naszym zakładzie. Czy wystarczy zapoznać pracowników firmy z obcego kraju z zagrożeniami występującymi na naszym terenie? Czy powinniśmy zażądać od zagranicznej firmy oświadczenia, że jego pracownicy posiadają wymagane badania lekarskie, uprawnienia i szkolenia do wykonywania danych prac? Czy powinniśmy również zażądać przetłumaczenia na polski takich dokumentów?
Halina Góralska
„Zatrudniając więcej niż 100 pracowników pracodawca musi utworzyć służbę bhp. Zaś pojęcie "służba bhp" nie jest i nie może być równoważne z pojęciami ani pracownika, ani specjalisty spoza zakładu pracy, którym powierzono wykonywanie zadań służby bhp. Nie ma więc podstaw do utożsamienia obowiązku utworzenia w zakładzie pracy służby bhp z powierzeniem wykonywania tej służby pracownikom lub podmiotom zewnętrznym” – orzekł NSA w wyroku z 13 grudnia 2017 r. sygn. I OSK 361/16.
Prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy
Czy w art. 23711 Kodeksu pracy nakazuje się w zakładzie tworzyć służbę bhp tylko z pracownika, pracowników zakładu, czy może to być osoba spoza zakładu, np. na umowę zlecenie lub firma zewnętrzna zajmująca się bhp na umowę o usługę? Czy np. w szkole zatrudniającej ponad 100 pracowników, ale w tym kilka osób/nauczycieli w niepełnym wymiarze – co daje np. 98 pełnych etatów – liczy się liczba pracowników czy etatów? Jak może być zakwalifikowanie przez PIP ewentualne zlecenie firmie zewnętrznej zadania służby bhp mimo przekroczenia liczby 100 pracowników?
prawnik, ekspert prawa pracy
Czy pracodawca zatrudniający około 1600 pracowników mający obowiązek stworzenia zgodnie z K.p. na terenie zakładu pracy służby bhp, czy może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp w pełnym zakresie firmie zewnętrznej na zasadzie umowy o współpracę?
Tomasz Zwolak prawnik, specjalista w zakresie prawa pracy
Czy pracodawca zatrudniający powyżej 100 pracowników może stworzyć służbę bhp poprzez zatrudnienie na podstawie umowy o pracę na stanowisku głównego specjalisty bhp pracownika w wymiarze pół etatu i zatrudniając tego samego pracownika na drugą umowę o pracę również w wymiarze pół etatu na zupełnie innym stanowisku, np kierownika SHE (Safety, Health, Environment)?
Tomasz Zwolakprawnik, specjalista w zakresieprawa pracy
W firmie zatrudniającej powyżej 100 pracowników trzeba utworzyć służbę bhp pełniącą funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bhp. Jeśli w firmie wykonuje pracę mniej niż 100 pracowników pracodawca powierza wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy lub specjalistom spoza firmy.
Marcin PapierzRedaktorPortalBHP.pl
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone