Bezpieczna kolej – rok 2014 najbezpieczniejszy w historii

„Od czterech lat liczba wypadków na kolei się zmniejsza, rok 2014 był pod tym względem najbezpieczniejszy w historii” – powiedział wiceminister infrastruktury i rozwoju Sławomir Żałobka podczas spotkania 2 marca 2015 r. zorganizowanego przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, na którym podsumowano działania realizowane na rzecz bezpieczeństwa na kolei. Bezpieczeństwo na kolei to priorytet.
Liczba wypadków na kolei od 2011 r. zmniejszyła się o ¼. Przyczyniły się do tego z całą pewnością poprawa stanu infrastruktury kolejowej, doskonalenie zawodowe pracowników kolei i kontrole prowadzone przez Urząd Transportu Kolejowego.
„Bezpieczeństwo na kolei jest priorytetem. Od kilku lat resort prowadzi konsekwentne działania, których celem jest zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa podróży. Realizowany jest największy w historii program inwestycji na kolei, a zmianom sprzyjają największe w historii dostępne środki finansowe. Od czterech lat liczba wypadków na kolei się zmniejsza, rok 2014 był pod tym względem najbezpieczniejszy w historii”– powiedział wiceminister infrastruktury i rozwoju Sławomir Żałobka.
Wiceminister podkreślił też, że od 2013 r. zwiększają się nakłady ponoszone przez PKP Polskie Linie Kolejowe na remonty i wymiany torów, w roku:
- 2013 było to ponad 5 mld zł,
- 2014 wydano około 7 mld zł,
- 2015 wydatki przekroczą 8 mld zł.
Jednocześnie PKP Intercity realizuje program wymiany i modernizacji taboru, na który przeznaczono 5,6 mld zł.
Poprawa bezpieczeństwa na kolei przez legislację
Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa na kolei to również działania w obszarze legislacyjnym. Wprowadzony w 2014 r. pakiet rozporządzeń uregulował m.in. proces szkolenia i doskonalenia zawodowego maszynistów. Ujednolicone zostały warunki dla przeprowadzania egzaminów na licencję i świadectwo maszynisty. Określone zostały również wymagania dla ośrodków szkolenia i egzaminowania maszynistów.Organizowane są szkolenia dla maszynistów i dyżurnych ruchu.
Warto zwrócić również uwagę na fakt, że przy współpracy pracodawców kolejowych odbudowywane jest szkolnictwo zawodowe o profilu kolejowym. Obecnie kształcenie w tego typu szkołach prowadzone jest na terenie co najmniej 12 województw. Działania realizowane w tym zakresie zakładają zmiany w podstawie programowej,co pozwoli dostosować program nauczania do aktualnych potrzeb rynku pracy na kolei.
W zeszłym roku znowelizowane zostały także przepisy dotyczące norm czasu pracy dla maszynistów. Te zmiany w ustawie o transporcie kolejowym, pozwoliły m.in. usunąć nieprawidłowości związane z naruszaniem przez maszynistów przepisów o czasie pracy. Wprowadzono również mechanizmy służące identyfikacji maszynistów wykonujących pracę na rzecz więcej niż jednego przewoźnika kolejowego.
Do poprawy bezpieczeństwa przyczyniło się wykorzystanie systemu ERTMS/ETCS, czyli systemu kontroli prowadzenia pociągu. Dało to także możliwość prowadzenia ruchu kolejowego z prędkością większą niż 160 km/h.
Duże znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa na kolei było wzmocnienie dyscypliny, m.in. poprzez wprowadzenie zakazu rozmów z telefonów komórkowych w lokomotywach, korzystania z telewizorów na nastawniach i wprowadzenie monitoringu.
Wpływ kontroli UTK na bezpieczeństwo kolei
Również zwiększenie budżetu Urzędu Transportu Kolejowego na funkcje kontrolne – co wzmocniło kompetencje organu – wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa. Przeprowadzane są bowiem doraźne kontrole przewoźników kolejowych i zarządcy infrastruktury, które obejmują m.in.:
- czas pracy maszynistów,
- dokumentację i sprawność urządzeń.
„W 2014 r. pracownicy Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadzili 2884 kontroli oraz działań w zakresie promowania kultury bezpieczeństwa, przy czym liczba kontroli w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego wyniosła 1766”– podkreślił prezes Urzędu Transportu Kolejowego Krzysztof Dyl.
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.