Sklep
Niełatwo jest zapewnić bezpieczeństwo pracy w sytuacji prowadzenia testów nowoczesnych urządzeń, systemów czy pojazdów, gdy miejsce prowadzenia badań staje się swoistym poligonem doświadczalnym. Przykład Instytutu Kolejnictwa w Warszawie i Okręgu Doświadczalnego IK w Żmigrodzie pokazuje, że to, co teoretycznie jest nie do pogodzenia – testowanie konkretnych parametrów lokomotyw czy zespołów trakcyjnych i praktyczna analiza atutów innowacyjnych rozwiązań w transporcie szynowym, a jednocześnie zapewnienie optymalnego poziomu bezpieczeństwa pracowników – w praktyce sprawdza się doskonale.
Magdalena Pokrzycka-Walczak
Dziennikarz
„Niezależnie od tego jakie jest nasze powiązanie z firmą, wszyscy podlegają jednakowym standardom bezpieczeństwa i obowiązują jednakowe zasady. Promowanie bezpieczeństwa i kształtowanie kultury bezpieczeństwa należy do wszystkich.” – podkreśla, mówiąc o polityce bhp w swojej firmie, Dorota Malanowicz - Kielijan, Kierownik Działu BHP i Ochrony Środowiska Alstom Polska, w wywiadzie dla Portalu bhp.
Zawód maszynista to odpowiedzialne zajęcie. W rękach jednego człowieka spoczywa bezpieczeństwo, zdrowie i życie wielu ludzi, o czym mogli przekonać się pasażerowie pociągu relacji Gdynia Główna - Bielsko Biała/Zakopane, który zderzył się z pociągiem towarowym 30.08.br.. O tym, jak wygląda przygotowanie do tego zawodu, jak wygląd sama praca maszynisty i jakie systemy bezpieczeństwa ją wspierają opowiada w wywiadzie Jacek Rutkowski, maszynista-instruktor w Spółce PKP Intercity.
Spółka PKP Energetyka S.A. dąży do zapewnienia najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Świadczy o tym tegoroczne wyróżnienie w konkursie PIP „Pracodawca – organizator pracy bezpiecznej” przyznane oddziałowi tej firmy. „Stawiamy na bezpieczeństwo pracowników swoich i podwykonawców.” - mówi w wywiadzie dla Portalu BHP Andrzej Terpiłowski Gł. Specjalista ds. BHP w PKP Energetyka S.A. Taka postawa wpływa na renomę firmy na rynku kontraktów.
Sezon turystyczny w pełni. Kolejki wąskotorowe na terenie całego kraju przewożą dziennie tysiące pasażerów. Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom, ale także turystom, jest priorytetem dla spółek samorządowych i instytucji, zajmujących się przewozem osób. Zobacz jak, ważną rolę odgrywa tu specjalista ds. bhp. Poznaj wyzwania jakim musi sprostać w codziennej pracy.
Magdalena Pokrzycka-Walczakdziennikarka specjalizująca się w tematyce ochrony zdrowia
Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa to jedna z najstarszych tego typu inicjatyw w Polsce, z długą i dobrą tradycją. Jej pracownicy to zespół, w którym każde ogniwo ma określone zadania do realizacji. Jednak aby pracowników nie zgubiła rutyna stosowana jest rotacja na stanowiskach pracy. To jedno z wielu rozwiązań pozwalające zapewnić bezwypadkowość i bezpieczeństwo w Nadwiślańskiej Kolejce Wąskotorowej.
„Od czterech lat liczba wypadków na kolei się zmniejsza, rok 2014 był pod tym względem najbezpieczniejszy w historii” – powiedział wiceminister infrastruktury i rozwoju Sławomir Żałobka podczas spotkania 2 marca 2015 r. zorganizowanego przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, na którym podsumowano działania realizowane na rzecz bezpieczeństwa na kolei. Bezpieczeństwo na kolei to priorytet.
Do 1 marca 2015 r. obowiązują zmiany w zakresie wydawania, przedłużania, zmiany i cofania autoryzacji, certyfikatów i świadectw bezpieczeństwa. Wprowadza je rozporządzenie z 17 lutego 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków oraz trybu wydawania, przedłużania, zmiany i cofania autoryzacji bezpieczeństwa, certyfikatów bezpieczeństwa i świadectw bezpieczeństwa(Dz.U poz. 265).
Kinga Grodzicka-Lisek
Do 1 marca 2015 r. obowiązują zmiany w systemie zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym. Wprowadza je rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 17 lutego 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym (Dz.U. poz. 264). Zmiany dotyczą w głównej mierze podstawowych elementów systemu zarządzania bezpieczeństwem.
Od 7 października zmieniły się przepisy dotyczące m.in. wydawania licencji maszynisty, a także nadzoru nad podmiotami uprawnionymi do przeprowadzania badań lekarskich i psychologicznych oraz orzekania w celu sprawdzenia spełnienia wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych, niezbędnych do uzyskania licencji oraz świadectwa maszynisty, a także zachowania ich ważności.
W piątek w Sejmie niemal jednogłośnie przyjęto zmianę ustawy o transporcie kolejowym. Dla maszynistów oznacza to nowe, zgodne z unijnymi standardami, zasady egzaminowania. Nowa licencja będzie obowiązywała na terenie całej Unii Europejskiej.
W środę, 8 maja, posłowie sejmowej komisji infrastruktury przyjęli projekt zmian w ustawie o transporcie kolejowym, mający dostosować polskie przepisy do prawa unijnego. Oznacza to, że zmienią się zasady wydawania uprawnień maszynistom.
Marcin Śpiewakowski
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone