Kiedy stres w pracy może być zewnętrzną przyczyną zdarzenia?

Nie można uznać, że stres, którego doświadcza pracownik, wynikający z miejsca zatrudnienia i charakteru pracy (obsługa klientów w biurze podróży), ma charakter niecodzienny, znaczący i na tyle intensywny by mógł być uznany za zewnętrzną przyczynę zdarzenia – orzekł Sąd Najwyższy w wyroku z 28 października 2014 r., sygn. akt II UK 23/14.
W sprawie, rozpoznanej przez Sąd Najwyższy w wyroku z 28 października 2014 r., sygn. akt II UK 23/14 ubezpieczona prowadziła w 2008 r. w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej biuro turystyki zagranicznej.
Stan faktyczny
23 czerwca 2008 r., w trakcie wykonywania pracy związanej z obsługą klientów, w tym zgłaszających pretensje pod adresem biura, zasłabła i poczuła ucisk w klatce piersiowej. W związku z zasłabnięciem została przyjęta do szpitala z rozpoznaniem zawału mięśnia sercowego oraz nagłym zatrzymaniem krążenia – stan po reanimacji. W tym samym dniu przeszła tzw. pierwotną angioplastykę gałęzi przedniej zstępującej z implantacją stentu. Na oddziale przebywała do 25 czerwca 2008 r. Od 23 lipca 2008 r. do 13 sierpnia 2008 r. ubezpieczona przebywała w Centrum Rehabilitacji Kardiologicznej, gdzie rozpoznano stan po zawale ściany przedniej leczony pierwotną angioplastyką GPZ z implantacją stentu oraz zawał serca powikłany migotaniem komór.
ZUS odmówił przyznania ubezpieczonej prawa do jednorazowego odszkodowania, uznając, że zawał mięśnia sercowego został u niej wywołany schorzeniem samoistnym, a nie działaniem czynników zewnętrznych.
Sąd I instancji – Sąd Rejonowy
Sąd pierwszej instancji oddalił odwołanie ubezpieczonej od decyzji ZUS. Zdaniem sądu ubezpieczona nie wykazała nadmiernego przeciążenia obowiązkami pracowniczymi, silnego przeżycia psychicznego, czy stresu o gwałtownym charakterze, wywołanego rażąco nietypowymi warunkami pracy. Wymiana zdań z klientami biura, nawet gwałtowna i stan zdenerwowania z tym związany nie może być uznany za silne przeżycie psychiczne. Zwykły stres, któremu poddawany jest każdy pracownik nie jest uznawany w orzecznictwie i doktrynie za przyczynę zewnętrzną zdarzenia. W ocenie Sądu przyjmowanie klientów i ich obsługa należy do normalnych obowiązków pracownika biura podróży, dlatego stres wywołany agresją werbalną kilku niezadowolonych klientów nie jest nadzwyczajnym zdarzeniem w pracy pracownika biura podróży.
Sąd II instancji – Sąd Okręgowy
Apelację ubezpieczonej od wyroku sądu pierwszej instancji oddalił także sąd okręgowy. Sąd okręgowy powołał się na orzecznictwo Sądu Najwyższego, w którym sąd ten dopuszcza możliwość uznania zawału serca za wypadek przy pracy, zwracając jednak uwagę, że wymaga to ustalenia, że nastąpił on w czasie wykonywania pracy przez pracownika dotkniętego schorzeniem samoistnym na skutek przyczyny zewnętrznej lub wystąpienia dodatkowych zdarzeń, które w konkretnych okolicznościach mogą być uznane za współsprawcze przyczyny zewnętrzne.
Zatem nie jest przyczyną zewnętrzną w rozumienia powołanego wyżej przepisu stres psychiczny, który przeciętny organizm jest w stanie znieść bez istotnego uszczerbku dla zdrowia.
Stres może być uznany za współprzyczynę o charakterze zewnętrznym jedynie w sytuacji, gdy jego gwałtowny charakter jest wynikiem rażąco nietypowych warunków pracy.
Sąd III instancji – Sąd Najwyższy
Ubezpieczona złożyła skargę kasacyjną od wyroku sądu okręgowego do Sądu Najwyższego. Sąd ten ją oddalił, a w uzasadnieniu wyroku podkreślił, że wykonywanie przez pracownika, który doznał zawału serca w czasie i miejscu wykonywania zatrudnienia, zwykłych czynności nie może być uznane za przyczynę zewnętrzną wypadku przy pracy.
W omawianej sprawie biegły sądowy z zakresu kardiologii, stwierdził, że stres, jakiego doznała ubezpieczona „był mechanizmem, który zapoczątkował szereg zjawisk, które doprowadziły do wystąpienia zawału serca”. W jego ocenie stres był czynnikiem współsprawczym wystąpienia zawału serca, a ubezpieczona doznała stałego uszczerbku na zdrowiu w wysokości 30 proc.
Zdaniem Sądu Najwyższego ubezpieczona nie wykazała nadmiernego przeciążenia obowiązkami pracowniczymi, silnego przeżycia psychicznego, czy stresu o gwałtownym charakterze, wywołanego rażąco nietypowymi warunkami pracy. Brak podstaw do uznania, że stres którego doświadczyła wnioskodawczyni, wynikający z jej miejsca zatrudnienia i charakteru pracy (obsługa klientów w biurze podróży), miał charakter niecodzienny, znaczący i na tyle intensywny by mógł być uznany za zewnętrzną przyczynę zdarzenia. Przyjmowanie klientów i ich obsługa należy do normalnych (codziennych) obowiązków pracownika biura podróży, a stres wywołany reakcją niezadowolonych klientów nie jest nadzwyczajnym zdarzeniem w pracy pracownika biura podróży.
W konsekwencji Sąd Najwyższy uznał, że stres związany z wykonywaniem obowiązków pracowniczych jest cechą tych obowiązków i nie może być uznany za przyczynę zewnętrzną zawału serca, chyba że jego gwałtowny charakter jest wynikiem rażąco nietypowych warunków pracy.
Aneta Mościcka

Prawnik z odbytą aplikacją sądową, od 2000 roku dziennikarka. Specjalizuje się w prawie: pracy, cywilnym, gospodarczym oraz prawie, związanym z nieruchomościami.
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.