Rossmann dba o bezpieczeństwo pracy w magazynie

Rossmann ma w Polsce 1000 sklepów. Są one zaopatrywane z trzech centrów logistycznych, w których zatrudnionych jest 1350 osób. Praca w magazynie wiąże się z wieloma zagrożeniami. Aby zapewnić bezpieczeństwo Rossmann prowadzi projekty mające na celu poprawę bezpieczeństwa pracy z wózkami widłowymi w zakresie zarządzania ruchem. Poznaj jeszcze inne rozwiązania stosowane w praktyce przez Rossmanna.
Rossmann we wszystkich swoich trzech centrach logistycznych wprowadził rozwiązania prewencyjne, które wykraczają poza obowiązkowe działania w zakresie bhp w transporcie wewnątrzzakładowym. Ponieważ w magazynach używane są wózki jezdniowe z napędem mechanicznym wyznaczono trasy pojazdów dla poszczególnych rodzajów wózków wykorzystywanych podczas prac wewnątrzzakładowych. Tworząc trasy, uwzględniono specyfikę każdego rodzaju pojazdu, a także rodzaj drogi, którą miałby się poruszać. Wszystkie drogi transportowe są zgodne z Polską Normą N-18001.
Zasady ruchu wewnątrzzakładowego obowiązują wszystkich
Na terenie magazynów, w celu usystematyzowania zasad ruchu, zamontowano znaki poziome i pionowe. natomiast w miejscach z ograniczoną widocznością zainstalowano lustra sferyczne, a na skrzyżowaniach o natężonym ruchu zastosowano system ostrzegania świetlnego. Wszystkie osoby niewykonujące ręcznych prac transportowych, np. goście, muszą poruszać się wyznaczonymi ciągami komunikacyjnymi dla pieszych.
Wszystkie wózki w magazynach mają założone fabryczne blokady, które ograniczają ich prędkość do 9,5 km/h, a niektóre do 6km/h. W strefach szczególnie niebezpiecznych prędkość ograniczono do 5 km/h.
Bezpieczeństwo przede wszystkim - Środki bezpieczeństwa
Podczas pracy w magazynach, gdzie używane są wózki istnieje ryzyko uszkodzenia konstrukcji stałych (np. regałów). Dlatego też w magazynach Rossmanna zastosowano specjalne odbojnice i bariery autostradowe. Oczywiście operatorzy wózków jezdniowych są zobowiązani używać zgodnie z przeznaczeniem sprzętu ochronnego, odzieży, a także obuwia roboczego. Natomiast w obszarach zagrożonych upadkiem ładunku z wysokości zainstalowano na regałach siatki ochronne. W miejscach, gdzie ze względu na rodzaj prac jest to niemożliwe, pracownicy stosują hełmy ochronne.
W celu poprawy bezpieczeństwa Rossmann w swoich magazynach zastosował technikę regałów wąskokanałowych VNA na 90% powierzchni magazynowych i jest ona obsługiwana przez wózki systemowe. Jej główne zalety to:
-
rozdzielenie ruchu ciężkich wózków operujących paletami od ruchu lekkich wózków i osób wykonujących ręczne prace transportowe,
-
zapewnienie operatorom wózków systemowych komfortu pracy z ładunkiem,
-
znaczne ograniczenie możliwości kolizji wózka z regałem.
Mając na uwadze również bezpieczeństwo pracy w wózkach, które przez swoją masę i wymiar mogą zwiększać zagrożenie, stosowana jest lampa bezpieczeństwa pracy wózka. To tzw. system Blue Spot, który informuje pozostałych uczestników ruchu o bliskiej obecności pojazdu.
Wszystkie wózki jezdniowe podnośnikowe wysokiego składowania towaru mają w swoim wyposażeniu lustra wewnętrzne. W ten sposób poprawiono widoczność dla operatora kierującego wózkiem, zmniejszając tym samym ryzyko wypadku.
Chcąc poprawić bezpieczeństwo operatorów, w wózkach zainstalowano również pas bezpieczeństwa. Ponadto wszystkie pojazdy typu Reach Truck i systemowe mają w swoim wyposażeniu łańcuszki elektrostatyczne, które odprowadzają ewentualne wyładowania elektryczne podczas wykorzystywania wózków. Przechodzą one comiesięczne kontrole stanu zużycia. W książce eksploatacji wózka znajduje się specjalna kolumna, w którą każdy pracownik przystępujący do pracy wpisuje informację o stanie łańcuszka elektrostatycznego.
Projekty poprawiające bezpieczeństwo pracy
Rossmann prowadzi projekty mające na celu poprawę bezpieczeństwa pracy z wózkami widłowymi w zakresie zarządzania ruchem. Jest to możliwe dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu i wyposażeniu wózków w urządzenia wspomagające operatorów.
Obecnie firma testuje kontrolę zderzeń w wózkach jezdniowych. W wózkach różnych typów zamontowano czujniki, które w momencie wystąpienia uderzenia wysyłają drogą e-mailową informację o zaistniałym zdarzeniu. Testami objęte są wózek wysokiego składowania typu Reach Truck, komisjoner i wózek rozładunkowy.
Kontrola nad sprawnością techniczną floty
Pojazdy mają wydzieloną specjalną strefę do postoju, gdy muszą przejść naprawy konserwacyjne. Prowadzony jest bieżący i bezpośredni nadzór wyspecjalizowanych serwisów nad sprawnością techniczną floty wózków (przeglądy okresowe, naprawy), sprawnością techniczną baterii do wózków i zapewnieniem czystości na terenie magazynu (stan posadzki, pomieszczenia socjalne, sanitarne, biurowe). Ładowanie i wymiana baterii w wózkach jezdniowych odbywa się w akumulatorowni lub innych wyznaczonych miejscach, a czynności te wykonują wyłącznie uprawnione do tego osoby.
Każde niebezpieczne zdarzenie z udziałem wózka jest poddawane analizie. Przy merytorycznym wsparciu Urzędu Dozoru Technicznego organizowane są szkolenia dla operatorów wózków przypominające o konieczności stosowania zasad bezpieczeństwa.
Na spotkaniach omawiane są sytuacje niebezpieczne związane z pracą i obsługą wózków podnośnikowych. Poza tym odbywają się cykliczne spotkania pracowników z kierownictwem magazynu oraz działem bhp. Podczas takich spotkań omawiana jest prezentacja dotycząca wypadków oraz zdarzeń niebezpiecznych mogących mieć miejsce na terenie magazynów Rossmanna. Dyskutuje się nad zagadnieniami związanymi z przeciwdziałaniem wystąpienia danego zdarzenia.
Inne sposoby usprawnienia pracy w magazynie
Rossmann wprowadził również w swoich magazynach system przenośników i układnic międzyregałowych, w ten sposób automatyzując część operacji magazynowych i eliminując tzw. czynnik ludzki. W magazynie HRL (do przechowywania i transportu palet) towar przekazywany jest automatycznie przez przenośniki taśmowe. Następnie trafia do wyodrębnionej części magazynu, gdzie układnice transportują paletę do wskazanej lokalizacji w regale wysokiego składu.
Wprowadzając automatyczny magazyn AKL firma zmniejszyła ryzyko kolizji wózków i narażenia na zdarzenia osób, które wykonują ręczne prace transportowe.
Pojemniki z towarem dostarczane przenośnikami z przepakowni składowane są w regałach przez układnice. Tym samym zostały wyeliminowane zagrożenia związane z obciążeniem układu mięśniowo-szkieletowego pracowników wykonujących transport ręczny.
Inne działania na rzecz promocja bezpieczeństwa
Oprócz opisanych wyżej działań Rossmann regularnie promuje bezpieczeństwo w pracy organizując m.in. Tydzień BHP, podczas którego pracownicy korzystają ze szkoleń tematycznych i biorą udział w konkursach poświęconych bezpieczeństwu. Ponadto firma wprowadziła System Pracowniczego Dostępu do Defibrylacji (PAD), którego najważniejszym celem jest ratowanie życia ludzkiego.
Izabela Matysiak, zastępca kierownika działu bhp, Rossmann SDP
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.