Służba bhp w walce z mobbingiem

Coraz częściej słyszymy o sytuacjach złego traktowania pracowników w miejscu pracy, straszenia, obrażania, szykanowania. Media podają coraz więcej przykładów przedsiębiorstw i instytucji, w których są podejrzenia pojawienia się mobbingu. Dlatego też profilaktyka mobbingu zyskuje coraz większe znaczenie, a służba bhp zaczyna odgrywać tu coraz większa rolę. Przypomnijmy sobie zatem kilka kwestii związanych z mobbingiem abyśmy mogli go zidentyfikować. Sprawdź, kiedy można mówić o mobbingu.
Ten artykuł pozwoli Ci:
- identyfikować zjawiska mobbingu
- brać czynny udział działaniach antymobbingowych w zakładzie pracy
- budować autorytet służby bhp w zakładzie pracy
W ostatnim czasie znaczeniowo większą rangę zyskuje profilaktyka mobbingu – tworzenie takiego miejsca pracy, gdzie możliwość pojawienia się prześladowania jest ograniczona do minimum. Pomocny w realizacji profilaktyki niekorzystnych zjawisk w obszarze społecznym w miejscu pracy może być system monitoringu sytuacji wewnątrz zakładu pracy i tutaj rola służby bhp staje się ogromna. Dlatego też dobre rozeznanie służby bhp w zjawisku mobbingu pozwoli zająć się kwestią profilaktyki jego wystąpienia. Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy to przecież także zagwarantowanie takich warunków, w których pracownicy:
- nie boją się przychodzić do pracy,
- są wolni od zastraszania, szykanowania i obrażania,
- są wolni od wszelkich form agresji w nich wymierzonej.
Kiedy możemy mówić o zachowaniach mobbingowych?
Znajomość zjawiska mobbingu, jako formy agresji, jego objawów i możliwych przyczyn, jak również możliwych środków profilaktycznych oraz zaradczych jest zasadna, a wręcz konieczna dla pracownika pełniącego obowiązki służby bhp w zakładzie pracy. By móc walczyć, należy znać przeciwnika.
Zachowań, które mogą być przejawem mobbingu, jest bardzo wiele. Na podstawie badań Heinz Leymann wyróżnił 45 działań mobbingowych, które uporządkował w pięciu kategoriach.
Według niego do zdiagnozowania mobbingu wystarczy, by ofiara doświadczała jednego z poniższych zachowań:
- Działania wpływające negatywnie na procesy komunikowania się w zakładzie pracy:
- ograniczanie lub utrudnianie przez przełożonego lub współpracowników możliwości wypowiadania się,
- stałe przerywanie wypowiedzi,
- reagowanie na wypowiedzi i uwagi podniesionym głosem, krzykiem, wyzwiskami, ubliżaniem i groźbami,
- stała krytyka wykonywanej pracy, życia zawodowego i osobistego,
- napastowanie przez telefon,
- pogróżki i groźby pisemne i ustne,
- wykonywanie poniżających, obraźliwych gestów, kierowanie w stronę ofiary spojrzeń o ładunku emocjonalnym jednoznacznie negatywnym,
- operowanie językiem obfitującym w różnego rodzaju aluzje, unikanie jasnego wypowiadania się wprost.
2. Działania negatywnie wpływające na stosunki społeczne w zakładzie pracy:
- unikanie rozmów z ofiarą,
- izolowanie miejsca pracy pracownika, wprowadzenie zakazu kontaktowania się ze współpracownikami,
- zakazywanie pracownikom kontaktu z ofiarą,
- ignorowanie, celowe niedostrzeganie ofiary w środowisku pracowniczym, przechodzenie obok obojętnie, traktowanie jak „powietrze”.
3. Działania wpływające na negatywną percepcję osoby w środowisku pracowniczym:
- obmawianie, rozsiewanie plotek, wymyślanie przezwisk,
- podejmowanie prób ośmieszenia i skompromitowania ofiary, różnych sfer jej życia,
- żarty na temat życia osobistego danej osoby,
- parodiowanie sposobów chodzenia, mówienia, gestów i mimiki ofiary,
- atakowanie poglądów politycznych, przekonań religijnych, ogólnie pojętego światopoglądu,
- wyśmiewanie i atakowanie ofiary ze względu na jej narodowość, kolor skóry, orientację seksualną,
- wyśmiewanie niepełnosprawności, kalectwa lub jakichś cech osobliwych dla ofiary,
- sugerowanie choroby psychicznej, kierowanie na badania diagnostyczne,
- zwracanie się do ofiary z użyciem wulgarnych przezwisk lub innych upokarzających, poniżających wyrażeń,
- składanie propozycji o charakterze seksualnym.
4. Działania mające wpływ na jakość sytuacji zawodowej i osobistej ofiary:
- wydawanie poleceń służbowych wymuszających wykonywanie obraźliwych prac naruszających godność osobistą,
- fałszywe ocenianie zaangażowania w pracę,
- kwestionowanie podejmowanych decyzji,
- niedawanie ofierze żadnych zadań do wykonania, by wykazać jej zbędność,
- zlecanie określonych zadań, po czym manifestacyjne ich odbieranie,
- wydawanie absurdalnych, sprzecznych lub bezsensownych poleceń,
- przydzielanie zadań powyżej lub poniżej możliwości i umiejętności ofiary,
- przydzielanie wciąż nowych zadań z nierealnym terminem ich wykonania w celu zdyskredytowania ofiary.
5. Działania wywierające szkodliwy wpływ na zdrowie ofiary:
- zlecanie prac szkodliwych dla zdrowia, przewyższających fizyczne możliwości ofiary,
- grożenie przemocą fizyczną,
- znęcanie się fizyczne,
- przyczynianie się do ponoszenia przez danego pracownika kosztów,
- działania o podłożu seksualnym, molestowanie seksualne,
- wyrządzanie szkód psychicznych w miejscu pracy lub w miejscu zamieszkania ofiary.
Wszystkie powyższe zachowania mają ogromnie negatywny wpływ na samopoczucie ofiary, jej ogólnie pojęty dobrostan, destruktywnie oddziałują na jej funkcjonowanie w sferze zawodowej i osobistej. Aby którekolwiek z wymienionych zachowań można było zdiagnozować jako mobbing, musi ono spełniać dalej omówione warunki.
Jakie są warunki konieczne do stwierdzenia mobbingu?
Mobbing, ze względu na szeroki wachlarz definicji i stosunkową świeżość w realiach polskich, łatwo zgeneralizować na wszelkie sytuacje napięć i konfliktów w miejscu pracy. Aby móc łatwiej i sprawniej odróżnić mobbing od zwykłych nieporozumień czy niechęci między współpracownikami, warto pamiętać o jego cechach charakterystycznych:
- Mobbing jest działaniem ciągłym, szykanowanie jest konsekwentne i stałe, chociaż z różnym nasileniem. Prześladowca niezmiennie negatywnie reaguje na swoją ofiarę i nic nie jest w stanie zmienić jego nastawienia.
- Nękanie trwa przez odpowiednio dłuższy czas, nie jest sytuacją jednorazową. Niektórzy autorzy za granicę możliwości zdiagnozowania mobbingu uważają pół roku występowania któregokolwiek z zachowań mobbingowych, niemniej jednak jest to kwestia indywidualna, nieraz wystarczą 3 miesiące, by stwierdzić, iż pracownik jest mobbingowany.
- Działanie ma charakter celowy (choć zdarza się, iż może być nieuświadomione). Celem jest wyeliminowanie danej osoby z zespołu pracowniczego, osłabienie pozycji zawodowej, zmuszenie do odejścia z pracy, manipulacja podwładnymi ku eksploatacji ich potencjału i możliwości.
- Działania skierowane przeciwko pracownikowi mają charakter nękania psychicznego, bardzo sporadycznie mobbing przejawia się agresją fizyczną.
- Pracownik mobbingujący wykorzystuje swoją zależność i przewagę nad daną osobą (zależność służbową, wiek, staż pracy, pozycję w firmie, koneksje), jak również swoje możliwości oddziaływania na innych w celu gnębienia ofiary.
- Narzędzia, jakimi posługuje się prześladowca, to kłamstwo, intryga, oszczerstwa, plotki, zwodzenie i podstęp – wszelkie nieetyczne sposoby oddziaływania, by tylko osiągnąć swój cel.
- Mobbing to nie konflikt, ponieważ:
- strony konfliktu są zainteresowane jego rozwiązaniem, w mobbingu tylko jedna strona jest zainteresowana dojściem do porozumienia,
- w odróżnieniu od konfliktu, w sytuacji mobbingowej przyczyną nie jest sprzeczność interesów, ale dana osoba, jej osobowość, charakter, określone zachowanie,
- w konflikcie jest możliwe formułowanie stanowiska na temat przedmiotu sporu z pozycji równorzędnych partnerów, w mobbingu z założenia nie występują relacje partnerskie,
- istotą konfliktu jest walka, w której obie strony mają równe szanse, a jeśli nawet te szanse są nierówne, to słabsza strona może się bronić, tymczasem w mobbingu zarówno rodzaj zarzutów, jak i sposób postępowania mobbera pozbawia ofiarę szans na obronę,
- w konflikcie zdarzają się sytuacje, w których dana osoba może poczuć się pokrzywdzona, natomiast konsekwencje mobbingu są znacznie poważniejsze, następuje eskalacja prześladowań, która w szerszej perspektywie zaburza stosunki społeczne między ofiarą a otoczeniem oraz pogarsza jej stan zdrowia,
- konflikt w pracy nie powoduje względnie trwałych skutków psychicznych i psychosomatycznych, zaś mobbing to właśnie owe skutki powodowane stresem w pracy.
Należy uważać na możliwość fałszywego obwiniania o stosowanie mobbingu. Zjawisko to może stać się furtką dla osób, którym nie chce się pracować. Nie każdy przypadek krytykowania, zwracania uwagi czy okazywania niechęci danej osobie jest przejawem mobbingu.
Marta Madej
prawnik, specjalista prawa pracy
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.