Wskazówki dla instruktorów dot. specyfiki pracy z grupą

Praca z grupą podczas szkolenia bhp nie jest łatwa i z całą pewnością nie każdy instruktor jest do tego predysponowany. Niemniej jednak znając specyfikę pracy z grupą z całą pewnością łatwiej będzie przygotować się i przeprowadzić grupowe szkolenie bhp. W prezentowanym materiale przedstawiamy wskazówki, które wpłyną na jakość i skuteczność szkolenia i pozwolą wykazać profesjonalizm instruktora.
Korzyści Ten materiał pozwoli Ci:
- Podnieść jakość prowadzonych przez Ciebie szkoleń
- Profesjonalnie przygotować się do szkolenia grupy pracowników
- Poprawić Twoje relacje ze szkoloną grupą pracowników
Praca z grupą ma swoją specyfikę, polega na umiejętności integrowania grupy przez:
- ułatwianie komunikacji,
- budowanie jedności i spójności,
- rozpoznawanie ról i potrzeb psychicznych leżących u podłoża każdej pełnionej roli (praw i obowiązków),
- wychodzenie naprzeciw problemom i podejmowanie próby wyjaśniania ich genezy, istoty oraz skutków.
Każdy instruktor może to osiągnąć przez:
- analizę wypowiedzi członków grupy i udzielonych przez nich wyjaśnień na zgłaszane wątpliwości oraz zgodności w sprawach, które tego wymagają;
- dostrzeganie podobieństw, wspólnych cech, punktów widzenia, łączenie pomysłów;
- niedopuszczanie, aby członkowie grupy wzajemnie sobie przeszkadzali oraz zachowywali się nieetycznie;
- wzmacnianie działań i pomysłów sprzyjających integracji grupy;
- tworzenie atmosfery pewności, dumy z osiągnięć, otwartości i odpowiedzialności, możliwości podejmowania pewnego ryzyka;
- wyjaśnienie ograniczeń w działaniu grupy dla bezpieczeństwa i ochrony praw jej członków;
- dążenie do consensusu szczególnie w sprawach drażliwych z uwzględnieniem zdania każdego członka grupy.
Chodzi tu w głównej mierze o kompetencje techniczne i społeczne, które umożliwią mu szybką orientację, że przekazując wiedzę przez komunikat słowny czy pokaz, wzbudził na tyle zainteresowanie treściami, że członkowie grupy dobrze je rozumieją. Stanowi to podstawę do integrowania grupy i osiągania zamierzonych celów. Aby zrealizować to zadanie, instruktor może stosować:
- aktywne słuchanie i wzajemne dzielenie się doświadczeniami,
- parafrazowanie,
- refleksję,
- empatię,
- pozytywne wzmocnienia,
- wyjaśnianie,
- udzielanie informacji,
- podsumowanie.
Autor: dr Włodzimierz Chojnacki
specjalista z zakresu edukacji w organizacji i doradztwa zawodowego
Specjalista z zakresu edukacji w organizacji oraz doradztwa zawodowego i personalnego