Przedłużenie okresu używania odzieży i obuwia roboczego
Czy istniej możliwość wprowadzenia do regulaminu pracy firmy zapisu o przedłużeniu okresu używalności odzieży i obuwia roboczego w czasie nieobecności pracownika, na przykład jeżeli ten przebywa na zwolnieniu lekarskim?
Jeżeli pracownik użytkujący odzież roboczą lub obuwie robocze, co do której uległy zmianie w regulaminie pracy czasookresy jej użytkowania, przebywa na zwolnieniu lekarskim, po jego powrocie do pracy, przed rozpoczęciem przez niego pracy, koniecznie należy go zapoznać z nową treścią regulaminu pracy i wprowadzonymi zmianami.
Pamiętać należy jednocześnie, że obowiązkiem pracodawcy jest konsultowanie z pracownikami lub ich przedstawicielami wszystkich działań związanych z bhp, w szczególności dotyczących przydzielania pracownikom środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego.
Zmiany regulaminu pracy
Przedłużenie zapisanego w regulaminie pracy okresu użytkowania odzieży i obuwia roboczego stanowi zmianę regulaminu pracy w tym zakresie. Pracodawca może zmieniać regulamin pracy, stosując tę samą procedurę, jak w przypadku ustalania treści regulaminu pracy. Po jego zmianie trzeba zapoznać pracowników z nową treścią regulaminu pracy.
Pracodawca, uchwalając regulamin pracy, ma obowiązek ustalenia jego treści z zakładową organizacją związkową. Jeżeli natomiast:
- występują trudności niemożliwe do przezwyciężenia w trakcie ustalania jego treści z organizacją związkową i w efekcie nie następuje porozumienie co do treści regulaminu pracy z zakładową organizacją związkową w ustalonym przez strony terminie,
- u danego pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa,
regulamin pracy ustala pracodawca.
A zatem wszelkie zmiany w regulaminie należy wprowadzać z uwzględnieniem procedury jego uchwalania. Często bywa, że podczas samego uchwalania regulaminu zostaje w nim zawarty przepis mówiący o procedurze jego przyszłych ewentualnych zmian.
Uwaga!
Regulamin pracy może być zmodyfikowany tylko po uzgodnieniu zmian z organizacjami związkowymi.
Skoro zachodzi obowiązek zachowania takiej samej formy w przypadku zmian w regulaminie pracy, co jego uchwalania, konieczne jest wprowadzanie owych zmian w formie pisemnej, na przykład w postaci aneksu.
Uwaga!
Zmiany w regulaminie pracy wymagają dla swej ważności formy pisemnej i następują w takim samym trybie, w jakim został on ustalony.
Zapoznawanie pracowników ze zmianami w regulaminie pracy
Zmieniając regulamin pracy, trzeba zachować taki sam tryb, jak tryb jego uchwalania, czyli konieczne jest podanie do wiadomości pracownikom wprowadzonych zmian. A zatem najlepiej również w takiej samej formie, w jakiej był podawany do wiadomości sam regulamin pracy.
art. 1042 § 1, art. 1042 § 2, art. 1043 § 1, art. 1043 § 2, art. 23711a § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94)
Kinga Grodzicka-Lisek
prawnik, specjalista z zakresu
prawa pracy i bhp

Prawnik, specjalizujący się w zagadnieniach prawa pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Kilkuletni pracownik kancelarii adwokackiej. Autorka wielu tekstów i porad w zakresie prawa pracy oraz bhp. Redaktor „Portalu bhp” i była redaktor naczelna „Bhp w firmie” w 2011 r., redaktor prowadząca poradnik „Szkolenia bhp w firmie” w latach 2007-2009.
Inne artykuły w kategorii Warunki pracy
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.