Rektor uczelni – obowiązki w zakresie bhp
Jakie obowiązki w zakresie bhp mają rektorzy uczelni?
Rektorzy uczelni mają między inny obowiązek utrzymywać w stanie zapewniającym bezpieczne i higieniczne użytkowanie posiadanych przez uczelnię obiektów, urządzeń oraz terenów sportowych, a także zapewnić w wymienionych miejscach nadzór osób do tego upoważnionych w czasie realizacji zajęć z wychowania fizycznego i zawodów sportowych organizowanych przez uczelnię.
Ponadto obowiązkiem rektora jest:
- zapatrzyć pracowników i zapewnić studentom niezbędne środki ochrony indywidualnej –w zależności od rodzaju zajęć oraz specyfiki poszczególnych kierunków studiów, a w przypadku studentów, również w zależności od prowadzonych badań,
- wyposażyć pracowników w odzież i obuwie robocze,
- w przypadku stwierdzenia, że miejsce, w którym mają być prowadzone zajęcia, lub stan znajdujących się w nim urządzeń może stwarzać zagrożenie bezpieczeństwa studentów, nie dopuścić do rozpoczęcia zajęć, wstrzymać zajęcia bądź określić zadania i sposoby postępowania zapewniające bezpieczne prowadzenie tych zajęć,
- zapewnić, aby prowadzący zajęcia w warsztatach, pracowniach specjalistycznych i laboratoriach oraz prowadzący zajęcia wychowania fizycznego byli przeszkoleni w zakresie udzielania pierwszej pomocy,
- udostępnić pracownikom i studentom, korzystającym z laboratoriów, warsztatów lub pracowni specjalistycznych, instrukcje uwzględniające zasady oraz przepisy bhp,
- wyznaczyć osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo studentów w trakcie
prowadzonych zajęć dydaktycznych, - zapewnić, aby prowadzenie zajęć dydaktycznych w uczelni odbywało się pod nadzorem pracownika lub innej osoby prowadzącej zajęcia, posiadającej odpowiednie przygotowanie gwarantujące przeprowadzenie zajęć zgodnie z przepisami bhp,
- zapewnić, aby studenci przed dopuszczaniem do zajęć przy maszynach i innych urządzeniach technicznych, a także do zajęć w laboratoriach, warsztatach oraz pracowniach specjalistycznych, byli zaznajomieni z zasadami i przepisami bhp oraz wyznaczyć osoby zobowiązane do zaznajomienia studentów z tymi zasadami i przepisami,
- ustalić zasady postępowania z substancjami i preparatami chemicznymi, szkodliwymi czynnikami biologicznymi, substancjami, preparatami oraz czynnikami o działaniu rakotwórczym lub mutagennym, jak również materiałami promieniotwórczymi, zgodnie z przepisami dotyczącymi tych substancji, preparatów, czynników i materiałów,
- zapewnić prowadzenie ewidencji oraz zbieranie i likwidację odpadów niebezpiecznych wytwarzanych na terenie uczelni,
- zapewnić, aby studenci narażeni na działanie czynników szkodliwych dla zdrowia podlegali badaniom lekarskim.
§ 3, § 5, § 7 ust.1, § 7 ust.2, § 9 ust. 1, § 9 ust.3, § 10, § 11 ust. 1, § 11 ust. 3, § 11 ust. 4 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 5 lipca 2007 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w uczelniach (Dz.U. nr 128, poz. 897)
Kinga Grodzicka-Lisek
prawnik, specjalista z zakresu
bhp i prawa pracy

Prawnik, specjalizujący się w zagadnieniach prawa pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Kilkuletni pracownik kancelarii adwokackiej. Autorka wielu tekstów i porad w zakresie prawa pracy oraz bhp. Redaktor „Portalu bhp” i była redaktor naczelna „Bhp w firmie” w 2011 r., redaktor prowadząca poradnik „Szkolenia bhp w firmie” w latach 2007-2009.
Inne artykuły w kategorii Warunki pracy
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.