Brak informacji o realizacji wystąpienia PIP traktowane jako wykroczenie – nowy postulat GIP

Obok nakazów administracyjnych, które są typowymi środkami prawnymi stosowanymi przez inspektorów pracy w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości dotyczących sfery BHP, szerokie zastosowanie mają wystąpienia. Mimo, iż nie mają one charakteru władczego powinny być wykonane przez podmiot, do którego zostały skierowane. Pojawił się pomysł, aby brak informacji o wykonaniu wniosków zawartych w wystąpieniu mógł być oceniany w kategoriach wykroczenia.
Obok zakładowego nadzoru nad bezpieczeństwem pracy, jak również w kwestiach prawnej ochrony pracy funkcjonuje nadzór zewnętrzny. Jest on realizowany przez wyspecjalizowaną, co do zasady, instytucję kontroli nadzoru jaką jest Państwowa Inspekcja Pracy.
Pokontrolne środki prawne
Kontrola inspektora pracy ma na celu ustalenie stanu faktycznego, jak również udokumentowanie tego co udało się ustalić - oczywiście w sferze nieprawidłowości ponieważ nie ma sensu opisywać w dokumentacji pokontrolnej tego co jest zgodne z prawem. Faza kontroli kończy się zatem na finalizowaniu dokumentacji po kontrolnej, do której oczywiście można wnieść zastrzeżenia. Jeżeli nie zostaną one wniesione lub zostaną rozpatrzone negatywnie kontrola kończy się i na podstawie jej ustaleń inspektor przystępuje do dalszego działania.
Działania pokontrolne inspektora są niezbędne ponieważ kontrola nie jest celem samym w sobie. Protokół z kontroli w żadnym razie nie ląduje w piwnicy okręgowego inspektoratu pracy tylko jest bazą do wydania określonych środków prawnych. Jeżeli nieprawidłowości dotyczą sfery BHP - wydawane są nakazy administracyjne. W pozostałym zakresie – wystąpienia, które choć podobne nieco do nakazów w formie, w żadnym razie rangi decyzji administracyjnej nie mają.
Wystąpienia po kontroli PIP
Nie oznacza to, że po kontroli dotyczącej kwestii bezpieczeństwa i higieny pracy nie zostaną wydane wystąpienia. Jeżeli będzie kontrolowany monitoring wizyjny ustanowiony w celu zapewnienia bezpieczeństwa procesu pracy nieprawidłowości będą regulowane w drodze pisemnych wystąpień. Tak samo, jeżeli zostanie wprowadzona zakładowa kontrola trzeźwości, która przecież unormowana jest poza kwestiami (przepisami) bezpieczeństwa i higieny pracy.
Z przepisów ustawy o PIP wynika jednoznacznie, że podmiot do którego skierowano wystąpienie jest obowiązany w terminie określonym w wystąpieniu, nie dłuższym niż 30 dni, zawiadomić odpowiedni organ Państwowej Inspekcji Pracy o terminie i sposobie realizacji wniosków pokontrolnych.
Brak informacji o realizacji wniosków pokontrolnych traktowane jako wykroczenie
Warto zauważyć, że przepisy ustawy o PIP nie wskazują na jakąkolwiek sankcję z tytułu gdyby pracodawca zaniechał wykonanie obowiązku poinformowania inspektora PIP o realizacji wystąpienia. Być może w niedalekiej przyszłości się to zmieni ponieważ Główny Inspektor Pracy postuluje, aby nieudzielenie odpowiedzi inspektorowi pracy o terminie i sposobie realizacji wniosków pokontrolnych było wykroczeniem, co zdecydowanie podniosłoby rangę i wagę wystąpienia.
Na chwilę obecną z ustawy o PIP wynika zasada, zgodnie z którą kto nie wykonuje w wyznaczonym terminie podlegającego wykonaniu nakazu organu Państwowej Inspekcji Pracy podlega karze grzywny od 1.000 zł do 30.000 zł. Nie ma natomiast analogicznego wykroczenia dotyczącego wystąpienia, w tym w kwestii naruszenia obowiązku zawiadomienia o jego wykonaniu.
Uwzględniając powyższe, jeżeli proponowane przez Głównego Inspektora Pracy zmiany rzeczywiście zostaną wprowadzone obowiązek informacyjny o wykonywaniu wystąpień nie będzie zwykłą formalnością. Jeżeli kontrolna sprawdzająca wykaże, że organy PIP nie zostały zawiadomione o realizacji wystąpień,- należy się spodziewać nie tylko ponowienia tych środków prawnych w sytuacji ich niewykonania, ale również pociągnięcia pracodawcy do odpowiedzialności wykroczeniowej.
Dla pracodawców, którzy rzetelnie informują organy PIP o realizacji wniosków pokontrolnych nowy przepis (o ile zostanie wprowadzony) nic nie zmieni. Jednak dla tych którzy mają problem z realizacją oraz poinformowaniem PIP o wykonaniu wystąpień nie można wykluczyć zarzutu w zakresie popełnienia wykroczenia.
Sebastian Kryczka
Prawnik, ekspert pracy oraz kontroli jego przestrzegania

Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.