Mysz ergonomiczna do pracy z komputerem – obowiązek pracodawcy, czy zachcianka pracownika?

Zgodnie z nowym kształtem rozporządzenia w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitor ekranowe obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie myszy jako niezależnego wyposażenia podstawowego stanowiska pracy. Problemem jest to, że przepisy nie regulują wymagań takiego urządzenia. Pracodawcy, jak i pracownicy mogą mieć więc wątpliwość, czy właściwym (obowiązkowym) postępowaniem jest zapewnienie myszy określanej mianem „ergonomicznej”.
Aby komunikować się z komputerem niezbędne są odpowiednie urządzenia. Do wprowadzania tekstu z reguły służy klawiatura, która musi stanowić odrębny element wyposażenia stanowiska pracy – za wyjątkiem sytuacji kiedy jest to stanowisko wyposażone w system przenośny, nieprzeznaczony do użytkowania co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy. Klawiatura musi spełniać określone kryteria w szczególności w zakresie czytelności znaków, co oznacza, że w typowych warunkach odpadają tak zwane klawiatury laserowe.
Obok klawiatury pracodawca musi zapewnić mysz komputerową, czyli manipulator. Mysz komputerowa musi stanowić osobny element wyposażenia podstawowego stanowiska pracy. Jednak, tak jak w przypadku klawiatury można w rozporządzeniu znaleźć wymogi w zakresie jej konstrukcji, tak w przypadku myszy stosownych dedykowanych regulacji nie ma.
Wiele dostępnych rodzajów myszy komputerowych. A co na to przepisy?
Na rynku dostępnych jest bardzo szerokie spektrum myszy: przewodowych, bezprzewodowych, optycznych, laserowych, z dwoma przyciskami, jak i z kilkunastoma, w tym z dwiema rolkami do przewijania zawartości ekranu – w pionie i poziomie. Można również wyróżnić kategorie myszy, które określa się mianem ergonomicznych, które nie są tak płaskie jak tradycyjne myszy – są bardziej pochylone na zewnątrz, co ma na celu odciążyć nadgarstek.
Ergonomiczna mysz na życzenie pracownika?
Pytanie, czy pracownicy mają roszczenie o zapewnienie tego rodzaju myszy? Można powiedzieć, tak i nie. Samo życzenie pracownika nie wystarczy, jeżeli pracownik zwróci się do pracodawcy o wyposażenie stanowiska w mysz ergonomiczną, która z reguły jest droższa od myszy standardowej. Pracodawca ma prawo odmówić, ponieważ przepisy o myszy ergonomicznej nic nie mówią.
Dla kogo mysz ergonomiczna do pracy z komputerem?
Inaczej sytuacja może się przedstawiać w przypadku pracowników, którzy mają dolegliwości w obrębie nadgarstka. Jeżeli pracownik taki przedstawi zalecenie lekarskie wydane w ramach pracowniczych badań profilaktycznych, z którego będzie wynikała konieczność zapewnienia myszy ergonomicznej, wówczas pracodawca powinien ją zapewnić. Spoczywa na nim bowiem obowiązek realizacji zaleceń lekarskich, kierując się obowiązkiem dbałości o zdrowie i życie pracowników.
Tym samym należy wykluczyć przypadki kiedy wszyscy pracownicy zechcieliby korzystać z myszy ergonomicznych. Ich roszczenie może być oczywiście przez pracodawcę spełnione, jednak nie będzie to obowiązkiem prawnym pracodawcy. Problem nabiera innego znaczenia w sytuacji zalecenia lekarskiego, co ważne wydanego wyłącznie w ramach pracowniczej profilaktycznej opieki zdrowotnej.
Sebastian Kryczka,
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Słowa kluczowe:
monitory ekranowe rozporządzeniepraca przy komputerzepraca przy monitorze ekranowymstanowisko pracy wyposażone w monitor ekranowystanowisko pracy z komputeremstanowisko pracy z laptopem
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.