Wymagania dla klawiatury do pracy na komputerze - problem z oceną w zakresie wymogów ergonomii

Komputerowe stanowiska pracy powinny być wyposażone w oddzielną klawiaturę. Nowe przepisy uprościły wprawdzie kwestie regulacji dotyczących komputerowych stanowisk pracy, zachowały jednak wymogi w zakresie znaków na klawiaturze. Powinny być one kontrastowe i czytelne. Zwykle nie ma problemu w przypadku standardowych, prostych konstrukcji. Wątpliwości mogą się pojawić w przypadku klawiatur podświetlanych.
Praca przed monitorem ekranowym to standard w przypadku wielu zawodów oraz specjalności. Z pozoru bezpieczna, ale niewłaściwie zorganizowana może stanowić poważne zagrożenie dla narządu wzroku oraz układu mięśniowo-szkieletowego. Dlaczego właśnie każdy pracodawca organizując proces pracy z wykorzystaniem monitorów ekranowych powinien mieć na względzie przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.
Skuteczność oświadczenia pracownika o zrzeczeniu się obligatoryjnego wyposażenia stanowiska pracy z monitorem ekranowym
Mieć na względzie to za delikatnie powiedziane. Przepisy powinny być przestrzegane, nawet w sytuacji gdy pracownik stwierdzi, że są to zbędne udogodnienia.
Wszelkie zrzeczenia się pracownika z zakresu wyposażenia, o którym mowa w przepisach rozporządzenia w sprawie BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, w żadnym razie nie wiążą pracodawcy.
Pracownik może natomiast zadecydować czy chce podnóżek, czy nie – tyle i aż tyle. Nie może jednak, tam gdzie jest to wymagane zrzec się przykładowo klawiatury, jako części nowo zdefiniowanego wyposażenia podstawowego.
Czytaj także: Skuteczność oświadczenia pracownika o rezygnacji z wyposażenia do pracy przy laptopie>>>
Znaki na klawiaturze kontrastowe i czytelne – czyli jakie?
Problem klawiatury na gruncie nowych wymogów wydaje się być banalny. Zaraz się okaże, że nie jest to do końca prawda. Pracownicze klawiatury muszą:
-
umożliwiać użytkownikowi przyjęcie pozycji, która nie powodowałaby zmęczenia mięśni kończyn górnych podczas pracy;
-
mieć matową powierzchnię
-
mieć znaki na klawiaturze kontrastowe i czytelne.
Co to są kontrastowe i czytelne znaki? To tradycyjnie tajemnica twórców przepisów.
Według słownika języka polskiego PWN kontrastowy to tworzący z czymś kontrast, skrajnie odmienny - przeciwny, gdzie jasne i ciemne fragmenty ostro ze sobą kontrastują. Czytelny to natomiast łatwy do odczytania.
Uwzględniając powyższe wymogi nie ma problemu gdy klawiatura jest czarna, a naniesione znaki przykładowo białe, łatwą do odczytania czcionką. Podobnie nie ma problemu z sytuacją odwrotną, gdy klawiatura jest biała a znaki czarne.
Co z czytelnością i kontrastem w przypadku klawiatury podświetlanej?
Co jednak w przypadku klawiatur podświetlanych, które są optymalnie czytelne w maksymalnym zaciemnieniu, a w warunkach oświetlenia naturalnego czytelność i kontrast znaków zdecydowanie spada, nawet w przypadku wyłączenia podświetlenia?
Nie wszystkie modele klawiatur podświetlanych nadają się do pracy. Część z nich ma czcionkę dopasowaną nie tyle pod pracowników co pod osoby grające w gry „wideo” – jak to się kiedyś mówiło. Dodatkowym problemem jest wspomniany kontrast, a ściślej mówiąc jego brak. Zdarzają się sytuacje, że włączona klawiatura podświetlona w warunkach biurowego oświetlenia jest mało kontrastowa, podobnie jak przy wyłączonym podświetleniu. W takich przypadkach nie można wykluczyć zastrzeżeń ze strony inspektora PIP, który może zasugerować wymianę klawiatury.
Czytaj także: Ustawienie monitora ekranowego>>>
Sebastian Kryczka,
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Słowa kluczowe:
BHP przy monitorach ekranowychklawiaturamonitory ekranowe rozporządzeniepraca przy komputerzepraca przy monitorze ekranowymstanowisko pracy z komputeremstanowisko pracy z laptopem
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.