Zgodnie z obowiązującymi przepisami pracodawca powinien zapewnić, w przypadku komputerowych stanowisk pracy (stanowisk wyposażonych w monitor ekranowe), krzesła spełniające wymogi nowego załącznika do rozporządzenia w sprawie BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe oraz zasady ergonomii. Pracodawca ma czas tylko do 17 maja 2024 r. na dostosowanie stanowisk pracy przy monitorze kranowym do nowych wymagań. Sprawdź, jak interpretować przepisy w zakresie zapewnienia odpowiednich krzeseł i czy faktycznie konieczna jest teraz wymiana krzeseł, foteli do pracy przy komputerze.
Klawiatura komputerowa powinna spełniać wymagania minimalne w zakresie bhp oraz ergonomii określonych w przepisach rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. W szczególności znaki na klawiaturze powinny być kontrastowe i czytelne. Czym jest kontrast oraz czytelność klawiatury?
Sebastian Kryczka,
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Stanowiska pracy wyposażone w monitor ekranowy, utworzone przed 17 listopada 2023 r. powinny być w ciągu 6 miesięcy dostosowane do wymogów przewidzianych w rozporządzeniu zmieniającym rozporządzenie w sprawie BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Przepisy zobowiązują „pracodawcę” do zapewnienia takiego dostosowania. Nie oznacza to jednak, że nie może on delegować tego obowiązku niżej. Zobacz, jaki udział powinni mieć w tym przedsięwzięciu pracownicy służby bhp.
Sebastian Kryczkaprawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Pracodawcy mają 6 miesięcy (od 17 listopada 2023 r.) na dostosowanie komputerowych stanowisk pracy do nowych wymogów zawartych w rozporządzeniu w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. W praktyce są jednak wątpliwość w kwestii dostosowania zdalnych stanowisk pracy do nowych wymagań, szczególnie, że pojawiła się narracja, iż PIP nie czuję się zobowiązana weryfikować stanowisk pracy pracowników zdalnych w miejscu wykonywania pracy.
Sebastian Kryczka
Jeżeli przy pracy istnieje konieczność korzystania z dokumentów, na życzenie pracownika stanowisko pracy należy wyposażyć w uchwyt na dokumenty. Czy pracodawca ma prawo odmówić przydzielenia takiego uchwytu – nawet na wyraźne życzenie pracownika? Czy pracownikowi może być przyznany uchwyt na dokumenty do komputera również bez jego życzenia?
Komputerowe stanowiska pracy powinny być wyposażone w oddzielną klawiaturę. Nowe przepisy uprościły wprawdzie kwestie regulacji dotyczących komputerowych stanowisk pracy, zachowały jednak wymogi w zakresie znaków na klawiaturze. Powinny być one kontrastowe i czytelne. Zwykle nie ma problemu w przypadku standardowych, prostych konstrukcji. Wątpliwości mogą się pojawić w przypadku klawiatur podświetlanych.
Nauczyciele otrzymali bony na laptopy, na lekcji posługują się laptopami i tablicami interaktywnym. Pracują 18 godz. tzw "przy tablicy". W ciągu dnia pracują po 5,4,3 godziny dziennie. Zgodnie z regulacją prawną powinni pracować ponad połowę połowę dobowego wymiaru czasu pracy przy monitorze ekranowym, aby spełniać jeden z warunków refundacji za szkła. Dyrektorzy szkół mają problem czy, to świadczenie powinno obejmować nauczycieli. I tak jak w przypadku bibliotekarza, który ma program i pracuje cały czas przy monitorze, tak w przypadku innych nauczycieli jest to sprawa sporna. Bardzo proszę o jednoznaczną odpowiedź.
Michał Kowalski.
Modyfikacja rozporządzenia w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitor ekranowe w szczególności poprzez rozszerzenie możliwych form korekcji narządu wzroku ożywiła ponownie dyskusję w zakresie zapewniania okularów lub szkieł korygujących wzrok dla pracowników wykonujących pracę przed laptopami. Wątpliwości wynikają z przepisu, który został uzupełniony wprawdzie o dodatkową formę korekcji wzroku - jednak nie odwołuje się bezpośrednio do systemów przenośnych, nie wyposażonych w zewnętrzny monitor ekranowy.
17 listopada 2023 r. weszły w życie zmiany do rozporządzenia w sprawie BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Zmiany te dotyczącą również ergonomii organizacji stanowiska pracy z monitorem ekranowym. Pobierz plakat, który pomoże Ci pokazać pracownikom, jak powinna wyglądać organizacja przedmiotów na biurku przy pracy z monitorem ekranowym zgodnie z wymaganiami ergonomii oraz zmienionymi przepisami.
Czy oświadczenie pracownika pracującego na laptopie o tym, że nie chce korzystać z monitora lub podstawki, zwalnia pracodawcę z obowiązku zapewnienia tego sprzętu?
Jak powinna być przeprowadzona refundacja szkieł kontaktowych? Szkła kontaktowe pracownicy kupują w pudełkach po kilka sztuk. Okres używania znacznie krótszy niż okularów korekcyjnych przy pracy przy monitorze ekranowym. Jak często należy refundować szkoła kontaktowe?
Okres 6 miesięcy, liczonych od 17 listopada 2023 r., to czas przeglądów komputerowych stanowisk pracy – w kontekście obowiązku ich dostosowania do nowych wymogów. Nowe stanowiska pracy muszą być jednak utworzone już na podstawie nowych przepisów, już na samym starcie. Rodzi się jednak pytanie – czy pracodawca ma prawo uzależniać właściwe wyposażenie komputerowego stanowiska pracy od rodzaju zawartej umowy? Czy pracownicy zatrudnieni na próbę, czy na zastępstwo mogą świadczyć pracę na stanowisku pracy zorganizowanym w sposób uproszczony?
Obowiązujące w nowym kształcie od 17 listopada 2023 r. rozporządzenie w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitor ekranowe zawiera kilka problematycznych kwestii. Jedną z nich jest wymóg, aby konstrukcja stołu umożliwiała ergonomiczne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy, w tym zróżnicowaną wysokość ustawienia monitora ekranowego i klawiatury. Czy oznacza to obowiązek zapewnienia stołów, biurek, których integralną częścią jest możliwość doboru zróżnicowanej wysokości klawiatury oraz monitora? Czy powinny posiadać unoszone i opuszczane części blatu powierzchni roboczych?
Jak należy interpretować zapis rozporządzenia o bhp przy monitorach ekranowych mówiące, że "konstrukcja stołu powinna umożliwiać ergonomiczne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy, w tym zróżnicowaną wysokość ustawienia monitora ekranowego i klawiatury". Współczesne monitory często mają "wbudowaną" możliwość regulacji ich wysokości/położenia. Czy przytoczony zapis jest zgodny z takim rozwiązaniem, czy wskazuje jednak na konieczność ustawienia monitora na podstawce, lub specjalnym uchwycie montowanym np. do krawędzi blatu?
Mariusz ForemniakGł. specjalista ds. bhp, prawnik, wykładowca przedmiotów zawodowych z zakresu bhp
Czy w związku z wejściem rozporządzenia zmieniającego do rozporządzenie w sprawie BHP na stanowiskach wyposażonych z monitorami ekranowymi pracodawca musi zapewnić warunki i wyposażenie określone do pracy z monitorem również w trybie zdalnym? Na przykład, jeżeli pracodawca zatrudnia pracowników w trybie hybrydowej pracy zdalnej, częściowo zdalnej (obsługa monitora pow. 4 godzin na dobę , wyposaża w laptop indywidualny i myszka zewnętrzna) na podstawie porozumienia z organizacjami związkowymi. Wypłacany jest pracownikowi zdalnemu ryczałt miesięczny za media oraz ryczałt za wykorzystanie prywatnego krzesła i stołu. Czy w świetle zmian, pracodawca ma zapewnić pracownikowi zdalnemu (np. do domu) monitor/podstawkę pod laptopa z firmy? Co w sytuacji, jeśli pracownik w domu ma i wykorzystuje do pracy prywatny monitor lub podstawkę i nie chce/przyjmie monitora od pracodawcy? Czy pracownik może się zrzec np. poprzez oświadczenie, z monitora od pracodawcy?
prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone