Niezrealizowanie nakazu inspektora PIP - co powinien zrobić pracodawca aby uniknąć kary?

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
14.11.2024AKTUALNE

Niezrealizowanie nakazu inspektora PIP - co powinien zrobić pracodawca aby uniknąć kary?

Kodeks pracy reguluje wykroczenia przeciwko prawom pracownika. Jednym z nich jest niewykonanie, w wyznaczonym terminie, podlegającego wykonaniu nakazu organu PIP. Czy można nie wykonać w terminie nakazu i nie popełnić wykroczenia? Jak najbardziej tak, ale wyłącznie w szczególnym przypadku!

Przedstawiane co roku dane statystyczne przez PIP w sprawozdaniach z działalności urzędu jednoznacznie wskazują, że zewnętrzny nadzór nad warunkami pracy, w szczególności w obszarze bezpieczeństwa jest cały czas zasadny. Jednoznacznie sugeruje to skala stwierdzanych nieprawidłowości w obszarze BHP.

Protokół pokontrolny warto uważnie przeczytać.

Stwierdzenie przynajmniej jednego uchybienia podczas kontroli pracodawcy obliguje inspektora pracy do spisania protokołu z kontroli. Jego strategiczną częścią jest opis wykazanych nieprawidłowości. W interesie pracodawcy jest bardzo dokładne zapoznanie się z treścią protokołu, ponieważ stanowi on uzasadnienie faktyczne do wydanych w następstwie kontroli decyzji – nakazów administracyjnych. Jeżeli cokolwiek budzi wątpliwości pracodawcy pracodawca powinien wnieść zastrzeżenia do treści zawartych w protokole. Może to prowadzić do uzupełnienia lub zmiany protokołu i tym samym uniknięcia odpowiedzialności za konkretne, wykazane w pierwotnej wersji protokołu naruszenie.

O terminie wykonania decyzji inspektora PIP warto pamiętać.

Duża część decyzji nakazowych inspektorów pracy to decyzje terminowe. Inspektor wskazując termin realizacji takich nakazów określa granice czasu, w którym powinny być wykonane.

Uwaga!

Kto nie wykonuje w wyznaczonym terminie podlegającego wykonaniu nakazu organu Państwowej Inspekcji Pracy podlega karze grzywny od 1.000 zł do 30.000 zł.

O przeszkodach w terminowym wykonaniu nakazu warto poinformować inspektora PIP.

W praktyce jednak zdarzają się niewykonania nakazów podyktowane obiektywnymi okolicznościami. W takich przypadkach, jeżeli zbliża się termin graniczny i nakaz nie zostanie wykonany, warto skierować do inspektora pismo. Należy w nim opisać okoliczności, które stanęły na przeszkodzie terminowej realizacji nakazu. Jednocześnie należy skierować prośbę o wyznaczenie nowego terminu realizacji decyzji. Można zaproponować termin, bądź można jego wskazanie pozostawić w uznaniu inspektora.

Jakie korzyści zyska pracodawca z powiadomienia o przyczynach niewykonania nakazu?

Jaki będzie skutek powyższej czynności? Inspektor, co do zasady, nie będzie miał podstaw pociągnięcia pracodawcy do odpowiedzialności za wykroczenie w związku z niewykonaniem nakazu w pierwotnie ustalonym terminie. Pracodawca uniknie zarzutu dopuszczenia się wykroczenia. Zyska dodatkowy czas na zrealizowanie nakazu – uwzględniając fakt, iż inspektor w nowej decyzji administracyjnej wyznaczy pracodawcy nowy termin usunięcia stwierdzonych w czasie kontroli nieprawidłowości.

Autor: 

Sebastian Kryczka
prawnik, ekspert sprawa pracy
oraz kontroli jego przestrzegania

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.