Oświadczenie o zrzeczeniu się wyposażenia do laptopa pod kontrolą inspektora PIP

W przypadku stosowania systemów przenośnych, przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, stanowisko pracy powinno być wyposażone w stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika, oraz w dodatkową klawiaturę i mysz. Jednak nie każdy pracodawca oraz pracownik jest zainteresowany dodatkowym wyposażeniem do laptopa - z jednej strony koszty, a z drugiej dotychczasowe przyzwyczajenia pracowników. Co na to może powiedzieć inspektor PIP w razie kontroli?
Czytaj także: Skuteczność oświadczenia pracownika o rezygnacji z wyposażenia do pracy przy laptopie>>>
Wprowadzone po 20 latach zmiany do rozporządzenia w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitor ekranowe to mała rewolucja w organizacji komputerowych stanowisk pracy. Po latach dostrzeżono, że na biurkach pracowników funkcjonują nie tylko komputery stacjonarne. Są również systemy mobilne, które znacznie łatwiej przemieszczać, jednak które dalekie są od ideału w zakresie ergonomii pracy – szczególnie w dłuższych przedziałach czasu.
Wymogi ergonomii w przypadku stosowania systemów przenośnych
Aby zredukować uciążliwości związane z pracą z wykorzystaniem systemów mobilnych – domyślnie laptopów – wprowadzono zasady dotyczące organizacji stanowisk pracy w sytuacji gdy systemy mobilne mają być wykorzystywane przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy. Na gruncie nowych wymogów ergonomii w przypadku stosowania systemów przenośnych, przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, stanowisko pracy powinno być wyposażone w:
-
stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika,
-
dodatkową klawiaturę,
-
mysz.
Oświadczenie pracownika o zrzeczeniu się wyposażenia do systemu przenośnego
Dostosowanie się do nowych wymogów w zakresie ergonomii bezspornie generuje koszty po stronie pracodawcy w zakresie wspomnianych dodatkowych usprawnień. Może to skłaniać do refleksji czy na pewno są one potrzebne, szczególnie uwzględniając dotychczasowe przyzwyczajenia pracowników, którzy od lat mogą przecież pracować wyłącznie z samymi laptopami?
Pomysłem na ograniczenie kosztów pracodawców i zachowanie dotychczasowych przyzwyczajeń pracowników stały się w ostatnim czasie oświadczenia tych drugich (pracowników). Na ich podstawie pracownicy zrzekają się dodatkowych elementów wyposażenia, jednoznacznie wskazując, że nie będą ich używać.
Jak zareaguje inspektor PIP na brak wyposażenia stanowiska pracy z laptopem?
Takie oświadczenie pracownika mogłoby zakończyć sprawę w sytuacji gdyby nie funkcjonował organ kontroli i nadzoru jakim jest PIP. Jeżeli inspektor przyjdzie na kontrolę i stwierdzi, że dane systemy przenośne, przeznaczone dla użytkowania co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, nie posiadają wymaganych elementów nie wyda wprawdzie nakazu wstrzymującego pracę – odsunięcia pracowników od pracy na stanowiskach nie spełniających wymogów minimalnych.
Inspektor PIP wyda natomiast nakaz terminowego zapewnienia niezbędnych elementów wyposażenia – bez wskazania czy konkretnie chodzi o zewnętrzny monitor czy podstawkę unoszącą.
Ważność oświadczenia pracownika o zrzeczeniu się wyposażenia do systemu przenośnego
Co jednak, w sytuacji gdy pracodawca będzie legitymował się oświadczeniami pracowników z których wynika, że nie chcą wspomnianych elementów wyposażenia i nie będą ich używać?
Oświadczenie takie nie zostanie przez inspektora uwzględnione. Nie jest bowiem wiążące ani dla pracodawcy, ani dla pracownika, ani dla osoby kierującej pracownikami. Nie zobowiązuje również inspektora do powstrzymania się od wydania nakazu. Oświadczenie może być oczywiście oceniane przez inspektora jako okoliczność łagodząca, np. w kontekście odpowiedzialności wykroczeniowej. Jednak w żadnym razie nie spowoduje, iż inspektor nie wyda nakazu zapewnienia wymaganych elementów wyposażenia.
Sebastian Kryczka,
Prawnik, ekspert sprawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Słowa kluczowe:
monitory ekranowe rozporządzeniepraca przy komputerzestanowisko pracy wyposażone w monitor ekranowystanowisko pracy z komputeremstanowisko pracy z laptopem
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.