PIP zwraca uwagę na obowiązki pracodawcy w sezonie zimowym m.in. związane z zapewnieniem minimalnej temperatury w pracy.

Fakt, iż śniegu jest niewiele nie oznacza, że liczne obowiązki zimowe nie pozostają aktualne. Państwo Inspekcja Pracy, jako organ kontroli nadzoru, zwraca uwagę nie tylko na konieczność zapewnienia minimalnej temperatury w pomieszczeniach pracy, ale również na właściwe rozwiązania, które powinny być stosowane względem pracowników zatrudnionych na przestrzeni otwartej w sezonie zimowym.
Kto jest uprawniony do kontroli bezpiecznych i higienicznych warunków pracy?
Kontrola procesów pracy w zakresie zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przeprowadzana jest co do zasady z poziomu zakładu. Bezpieczne warunki pracy powinny być zatem weryfikowane przez osoby kierujące pracownikami, służbę BHP, jak i przez społecznych inspektorów pracy – zakładając, że społeczny nadzór nad warunkami pracy w zakładzie funkcjonuje.
Obok kontroli zakładowej w zakresie BHP przepisy przewidują państwowy nadzór nad warunkami pracy realizowany przez PIP. Wskazuje na to jednoznacznie Kodeks pracy. Natomiast kwestie bardziej szczegółowe określające zakres działalności urzędu regulują przepisy ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy.
Art. 10 ustawy o PIP reguluje zadania urzędu. Nie ma wśród nich bezpośrednio obowiązków zimowych związanych w szczególności z zapewnieniem minimalnych temperatur w pracy, podobnie jak nie ma odniesienia do kontroli warunków pracy zatrudnionych na przestrzeni otwartej w sezonie zimowym.
PIP zwraca uwagę na obowiązki pracodawców związane z zapewnieniem minimalnych temperatur w pracy.
W jednym z ostatnich komunikatów PIP zwrócił uwagę na obowiązki pracodawców związanych z ochroną pracowników „przed pracą w niskiej temperaturze". Urząd zwrócił uwagę, że praca w takich warunkach może znacznie spowolnić i utrudnić wykonywanie pracy przez pracowników, a także obniżyć ich motywacje do pracy. Pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom pracę w godziwych warunkach, co przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy regulują w szczegółowy sposób.
Urząd przypomniał niezbędne wartości temperatur minimalnych w pracy. Określa je § 30 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym temperatur odnoszących się do pomieszczeń biurowych oraz z pomieszczeń, w których wykonywana jest lekka praca fizyczna. Należy pamiętać, że pomieszczenia i stanowiska pracy powinny być zabezpieczone przed niekontrolowaną emisją ciepła w drodze promieniowania, przewodzenia i konwekcji oraz przed napływem chłodnego powietrza z zewnątrz. Oznacza to, że pomieszczenia pracy powinny być zabezpieczone przed zmianą temperatury.
Wentylacja i klimatyzacja w pomieszczeniach pracy również w sezonie zimowym musi zapewniać minimalną temperaturę w pracy.
Inspekcja zauważa, że w pomieszczeniach pracy, również w sezonie zimowym powinna być zapewniona właściwa wymiana powietrza wynikająca z potrzeb użytkowych i funkcji tych pomieszczeń, bilansu ciepła i wilgotności oraz zanieczyszczeń stałych i gazowych. Powietrze doprowadzane do pomieszczeń pracy z zewnątrz przy zastosowaniu klimatyzacji lub wentylacji mechanicznej nie może powodować przeciągów, wyziębienia lub przegrzewania pomieszczeń pracy, a strumień powietrza pochodzący z urządzeń wentylacji nawiewnej nie powinien być skierowany bezpośrednio na stanowisko pracy.
Czytaj także: Zobacz, jak zapewnić właściwą temperaturę w magazynie podczas pracy i poprawić jej wydajność.>>>
Pamiętajmy o obowiązkach względem pracowników zatrudnionych na przestrzeni otwartej w sezonie zimowym.
Zapewnienie właściwych warunków pracy w sezonie zimowym to nie tylko obowiązki względem pracowników zatrudnionych w pomieszczeniach. Trzeba pamiętać, że pracownik wykonujący pracę na otwartej przestrzeni powinien mieć do dyspozycji miejsce, w którym mógłby schronić się przed zimnem.
Urząd jednoznacznie wskazał, że przy pracach wykonywanych na otwartej przestrzeni lub w nieogrzewanych pomieszczeniach należy zapewnić pracownikom w pobliżu miejsc pracy pomieszczenia umożliwiające im schronienie się przed opadami atmosferycznymi, ogrzanie się oraz zmianę odzieży. Pomieszczenia te powinny być zaopatrzone w urządzenia do podgrzewania posiłków.
Inspekcja zwraca ponadto uwagę na temperaturę jaka powinna być zapewniona w powyższych pomieszczeniach. PIP przypomina, że w pomieszczeniach takich powinna być zapewniona temperatura co najmniej 16 °C. W razie, gdy ze względu na rodzaje prac wykonywanych na otwartej przestrzeni w okresie zimowym nie jest możliwe zapewnienie pomieszczeń do ogrzewania się pracowników, należy zapewnić pracownikom w pobliżu miejsca ich pracy odpowiednio urządzone źródła ciepła, przy zachowaniu wymagań ochrony przeciwpożarowej.
Zadbaj także o odpowiednie środków ochrony indywidualnej dla pracowników wypukujących pracę na dworze w sezonie zimowym.
Inspekcja zwraca ponadto uwagę na obowiązek zapewnienia pracownikom środków ochrony indywidualnej. Zgodnie z przepisami prawa pracy pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie środki ochrony indywidualnej spełniające wymagania oceny zgodności, zabezpieczające przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy oraz informować go o sposobach posługiwania się tymi środkami. Środki takie jak odzież i obuwie robocze muszą posiadać właściwości ochronne i użytkowe, a pracodawca musi zapewnić odpowiednio ich:
-
pranie,
-
konserwację,
-
naprawę,
-
odpylanie i
-
odkażanie.
Czy będą kontrole zimowych obowiązków pracodawców?
Uwzględniając powyższe, jak najbardziej można spodziewać się bieżących kontroli zimowych obowiązków pracodawców. Mogą to być kontrole wcześniej zaplanowane, gdzie zimowe obowiązki pracodawcy będą częścią przykładowo kontroli kompleksowych lub problemowych w obszarze technicznego bezpieczeństwa pracy. Należy się również spodziewać kontroli, które będą inicjowane skargami pracowników, zwłaszcza w kwestii nie zapewnienia temperatur minimalnych w pracy.
Sebastian Kryczka,
prawnik, ekspert prawa pracy
oraz kontroli jego przestrzegania

Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.