BHP w małej firmie – co należy do obowiązków pracodawcy?

Artykuł sponsorowany
21.06.2024AKTUALNE

BHP w małej firmie – co należy do obowiązków pracodawcy?

Kwestie bezpieczeństwa i higieny pracy są nieodłącznym elementem prowadzenia firmy, bez względu na jej wielkość czy branżę. Choć wydawać by się mogło, że dla małych przedsiębiorstw sprawy związane z BHP są mniej istotne lub trudniejsze do wdrożenia, to także i w tych firmach istnieje ryzyko wypadków i naruszeń przepisów. Dlatego też warto poświęcić uwagę temu zagadnieniu i zrozumieć, jakie obowiązki spoczywają na pracodawcy w zakresie BHP.

Obowiązki pracodawcy w zakresie BHP

Na pracodawcy spoczywa szereg powinności, które powinien zorganizować w zarządzanej przez siebie firmie, aby dopełnić formalności związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy. W jego gestii leży troska o odpowiednie zabezpieczenie miejsca pracy, w tym o zapewnienie sprzętu ochrony indywidualnej (np. kaski, okulary ochronne), oznakowanie zagrożeń oraz zapewnienie odpowiednich środków gaśniczych czy apteczki pierwszej pomocy.

Pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom odpowiednie szkolenia z zakresu BHP, które będą obejmować zarówno ogólne zasady bezpieczeństwa, jak i specyficzne zagadnienia związane z wykonywaną pracą. Jest też zobowiązany do sporządzenia i aktualizacji dokumentacji związanej z BHP, takiej jak instrukcje, plan działania w przypadku zagrożenia, czy ocena ryzyka zawodowego.

Skoro zaś mowa o ocenie ryzyka zawodowego, to właśnie pracodawca musi regularnie monitorować warunki pracy i podejmować działania w celu zapobiegania zagrożeniom oraz poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy. W przypadku wypadku w pracy ma obowiązek przeprowadzić odpowiednie śledztwo, ocenić przyczyny zdarzenia oraz podjąć działania zapobiegawcze w celu uniknięcia podobnych sytuacji w przyszłości.

Szkolenia BHP dla pracowników

Wspomniane wcześniej szkolenia BHP dla pracowników są niezwykle istotnym elementem zapewnienia bezpiecznych warunków pracy w firmie. Podczas tych szkoleń pracownicy zdobywają nie tylko wiedzę na temat ogólnych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, ale również poznają specyficzne zagadnienia związane z wykonywanymi przez nich obowiązkami oraz środowiskiem pracy. W jego trakcie pojawić się powinny także przykłady trudnych zdarzeń, z którymi mogą zmierzyć się pracownicy na danym stanowisku. Przykład? Warto wytłumaczyć pojęcie kontrahent kto to, jak reagować na różne sytuacje, jakie kroki podjąć w przypadku konkretnych rozmów. To jednak nie wszystko. Po takim szkoleniu, pracownicy z pewnością będą lepiej przygotowani do zapewnienia sobie i swoim współpracownikom bezpiecznych warunków pracy, co przekłada się na efektywność i stabilność funkcjonowania firmy. Warto więc przeprowadzać je częściej, niż nakazują przepisy.

BHP w jednoosobowej działalności gospodarczej

Właściciel jednoosobowej działalności gospodarczej nie jest zobowiązany do przeprowadzania ocen ryzyka zawodowego związanego z prowadzoną działalnością, robienia okresowych badań lekarskich, sporządzania instrukcji stanowiskowych. W momencie jednak gdy zdecyduje się na zatrudnienie pracownika, sytuacja ulega zmianie – staje się pracodawcą i nakładane są na niego nowe obowiązki.

A co w przypadku, gdy prowadzący jednoosobowy biznes może liczyć na nieodpłatną pomoc ze strony najbliższej rodziny? Osoby w pierwszej grupie pokrewieństwa, czyli wstępni, zstępni i małżonek, nie muszą nawiązywać stosunku pracy i w związku z tym nie podlegają przepisom o BHP.

Autor: 

Artykuł Sponsorowany

Słowa kluczowe:
BHP w firmie