Etyczne aspekty wykorzystania AI w rekrutacji – co musisz wiedzieć?

Artykuł sponsorowany
08.11.2024AKTUALNE

Etyczne aspekty wykorzystania AI w rekrutacji – co musisz wiedzieć?

Dzięki narzędziom wykorzystującym sztuczną inteligencję procesy rekrutacyjne mogą być przeprowadzane o wiele sprawniej. Tego typu rozwiązania budzą jednak wiele wątpliwości natury etycznej. Korzystając z AI do oceny zgłoszeń, trzeba zwrócić uwagę na ryzyko dyskryminacji, ochronę danych osobowych, a także transparentność procesu wyboru kandydatów. Co jeszcze warto wiedzieć?

Wykluczenie algorytmiczne – ważny aspekt dla rekruterów i pracodawców

Według polskiego prawa procesy rekrutacyjne w firmie powinny być prowadzane w sposób wykluczający dyskryminację kandydatów. Niedopuszczalne jest m.in. sugerowanie płci potencjalnego pracownika w ogłoszeniu o pracę. W kolejnych etapach pracodawcy nie mogą stosować również kryteriów: wieku, rasy, narodowości, wyznania czy orientacji seksualnej.

Niestety w przypadku wykorzystywania sztucznej inteligencji w procesach rekrutacyjnych istnieje ryzyko wystąpienia tzw. wykluczenia algorytmicznego. Jest to sytuacja, w której AI, trenowana na danych historycznych, może powielać tendencje i stereotypy w doborze kandydatów. Ze względu na to, wykorzystując AI w biznesie do rekrutowania pracowników, należy w taki sposób trenować algorytmy, aby nie prowadziły do szkodliwej i niezgodnej z prawem dyskryminacji.

Dobrze zaprogramowane narzędzia oparte na sztucznej inteligencji mogą jednak znacznie usprawniać proces rekrutacyjny i pomagać w przetwarzaniu dużej liczby zgłoszeń. Więcej informacji na temat AI w rekrutacji znajdziesz w tym artykule: https://firmove.pl/aktualnosci/biznes/ai-w-biznesie/ai-w-rekrutacji-jak-sztuczna-inteligencja-usprawnia-procesy.

Ochrona danych osobowych a wykorzystanie AI do rekrutacji

Korzystanie ze sztucznej inteligencji w rekrutacji wymaga stosowania się do przepisów o ochronie danych osobowych i RODO. Modele AI, przetwarzające dane kandydatów muszą być odpowiednio zabezpieczone, aby nie dopuścić do upublicznienia wrażliwych informacji. Podobne zasady dotyczą innych dziedzin, w których narzędzia oparte na algorytmach stają się codziennością. Szczególnej uwagi wymaga m.in. stosowanie AI w księgowości, w kadrach czy w działach sprzedaży.

Świadomość i zwiększanie kompetencji – klucz do etycznego i skutecznego korzystania z AI

Rozważając etyczne aspekty wykorzystania AI w rekrutacji, należy wspomnieć, że podstawą do wprowadzania tego typu rozwiązań do przedsiębiorstw powinna być właściwa edukacja rekruterów oraz zwiększanie ich świadomości nie tylko w kwestii możliwości AI, ale i czynników ryzyka.

Obecnie prowadzonych jest wiele dyskusji na temat stosowania AI w marketingu i HR, a temat potencjału narzędzi został szerzej omówiony w artykule na portalu Firmove.pl. Dla niektórych kontrowersyjną kwestią jest również ustalenie, kto może korzystać z tego, co tworzy sztuczna inteligencja, gdyż w obecnym porządku prawnym wytwory AI nie są objęte prawem autorskim. Istnieją również wątpliwości dotyczące naruszania przez algorytmy praw autorskich artystów i innych twórców, których grafiki, obrazy i treści zasilają bazy danych różnych modeli.

Wobec braku jednoznacznych regulacji prawnych należy z rozwagą korzystać ze sztucznej inteligencji, szczególnie gdy istnieje ryzyko naruszenia czyichś praw lub zasad moralnych. W przypadku rekrutacji ważna jest transparentność i informowanie kandydatów, że ich zgłoszenia oraz przedstawiane dokumenty będą poddawane ocenie przez algorytmy.


Poradnia 48 Portalu BHP

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.