Kto może i powinien przeprowadzać ocenę ryzyka zawodowego w firmie?
Kto może i powinien oceniać ryzyko zawodowe na poszczególnych stanowiskach pracy w firmie?
Każdy pracodawca ma obowiązek oceny ryzyka zawodowego występującego przy określonych pracach oraz stosowania niezbędnych środków profilaktycznych zmniejszających ryzyko. Musi on także informować pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą, i zasadach ochrony przed zagrożeniami. Pracodawca jest osobą odpowiedzialną za dokonywanie oceny ryzyka zawodowego i informowanie pracowników o ryzyku zawodowym związanym z wykonywaną pracą. W praktyce często pracodawca sam osobiście nie będzie dokonywał oceny ryzyka zawodowego, ale wyznaczy do tego zespół ekspertów, któremu zleci wykonanie określonych czynności, na podstawie wydanych przez siebie stosownych wytycznych (zarządzeń).
Polska Norma
Odpowiedź na pytanie, kto powinien oceniać ryzyko zawodowe zawiera Polska Norma PN-N-18002:2000 Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy - Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego.
Zgodnie z tym zapisem ocenę ryzyka zawodowego powinien przeprowadzać zespół lub zespoły. W skład takiego zespołu bądź zespołów mogą wchodzić:
- pracodawca,
- pracownicy wyznaczeni przez pracodawcę (w tym osoby kierujące pracownikami),
- eksperci spoza organizacji.
Polska Norma PN-N-18002:2000 zaleca również, aby zespół oceniający ryzyko zawodowe składał się z osób, które:
- znają i rozumieją zasady oceny ryzyka zawodowego,
- posiadają niezbędną wiedzę do identyfikowania zagrożeń na ocenianych stanowiskach pracy,
- potrafią oceniać szkodliwe następstwa występujących zagrożeń.
Dodatkowym zaleceniem jest, aby osoby te potrafiły:
- formułować propozycje działań korygujących i (lub) zapobiegawczych prowadzących do eliminowania bądź ograniczania ryzyka zawodowego, a także oceniać ich skuteczność,
- identyfikować problemy, które powinny być rozwiązane z udziałem ekspertów zewnętrznych.
Rola pracowników służby bhp
Pracownicy służby bhp powinni pamiętać, że to oni odgrywają wiodącą rolę w zespołach oceniających ryzyko zawodowe. Przecież do zakresu obowiązków służby bhp należy także udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą.
Jak wygląda praktyka?
W praktyce, szczególnie w mniejszych firmach, dokonywanie oceny ryzyka powierza się najczęściej ekspertom zewnętrznym, z uwagi na brak wykwalifikowanych specjalistów z zakładu pracy do wykonywania tych czynności. Przygotowanie w tym przypadku swojego specjalisty do wykonywania oceny ryzyka jest kosztowne i może być po prostu nieopłacalne.
Jednak nieodzownym elementem w takiej sytuacji powinno być doradztwo w zakresie charakterystyki danego stanowiska pracy oraz identyfikacji zagrożeń ze strony zakładowego pracownika służby bhp, który najlepiej zna swoje środowisko pracy.
art. 226 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94)
rozporządzenie Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 1997 r. nr 109, poz. 704)
Polska Norma PN-N-18002:2000 Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy - Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego
Kazimierz Żurawski
główny specjalista ds. bhp, współpracownik
firmy doradztwa z zakresu
prawa i ochrony pracy SEKA S.A.
Główny specjalista ds. bhp, dyrektor ds. nadzoru w firmie doradztwa z zakresu prawa i ochrony pracy SEKA S.A.
Inne artykuły w kategorii Ocena ryzyka
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.