Ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków po latach od zdarzenia

Inspektor PIP kontrolował w placówce dokumentację powypadkową i zdarzenia związanych ze zranieniem ostrym narzędziem medycznym za okres 3 lat. Stwierdził, że od stycznia 2012 r. do czerwca 2013 r. nie były ustalone okoliczności i przyczyny wypadków pracowników, osób którzy zranili się ostrym narzeczem medycznym. Czy zdarzenia te ująć w latach, których było zranienie, czy nadać im numery z tego roku? Co robić z osobami, które nie są już pracownikami zakładu i nie ma możliwości kontaktu z nimi? Co zrobić, gdy pracownik nie pamięta zdarzenia lub odmówił zeznania ze względu na błahość sprawy?
Obowiązkowi wpisu do rejestru wypadków przy pracy podlegają zdarzenia wypadkowe bez względu na to, czy w protokole ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku zostały uznane za wypadek przy pracy.
Skoro pracodawca nie sporządził protokołów ustalenia okoliczności i przyczyn wypadków związanych z doznanymi urazami, brak jest podstaw wpisu takich zdarzeń do rejestru wypadków przy pracy.
Jeżeli teraz pracodawca ma zamiar dokonać ustalenia okoliczności i przyczyn zdarzenia należy im nadać obecne bieżące numery. Pracodawca powinien dołożyć wszelkich starań podczas ustalania okoliczności zdarzenia, zebrać informacje o światków, oraz wyjaśnienia od poszkodowanych. Po upływie jakiegoś czasu nie jest możliwe dokonanie oględzin miejsca zdarzenia – to oczywiste. Natomiast wszyscy, którzy mogliby mieć jakiekolwiek informacje o jego przebiegu, wystąpieniu powinni współpracować z pracodawcą.
Przypomnę, że:
- w rozumieniu ustawy wypadkowej uraz, jako skutek wypadku ma miejsce wówczas, gdy nastąpiło uszkodzenie ciała, tkanki lub narządu człowieka wskutek zadziałania energii czynnika zewnętrznego, który w normalnym przebiegu wydarzeń w konkretnej sytuacji faktycznej nie powinien był oddziaływać szkodliwie, a który jednak wystąpił i wywołał lub w istotny sposób przyczynił się do powstania urazu. Jeżeli zdarzenie wypadkowe nie spowodowało widocznego urazu istnienie ewentualnego urazu może stwierdzić tylko lekarz.
- jeżeli pracodawca powiadomiony o zdarzeniu wypadkowym nie ustali okoliczności i przyczyn wypadku, poszkodowanemu przysługuje prawo do domagania się ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku w drodze postępowania cywilnego, na podstawie art. 198 Kodeksu postępowania cywilnego.
Z takim powództwem może wystąpić w każdym czasie, bowiem roszczenie o ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy nie ulega przedawnieniu.
Jan Pióro
specjalista w zakresie prawa pracy,
biegły sądowy w dziedzinie bhp
przy Sądzie Okręgowym w Warszawie
Słowa kluczowe:
protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracyrejestr wypadków przy pracyustalanie okoliczności i przyczyn wypadkówwypadek przy pracy
Mgr prawa, absolwent Uniwersytetu Łódzkiego, autor wielu publikacji o charakterze poradnikowym wieloletni pracownik Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej, ostatnio główny specjalista w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy państwowej Inspekcji Pracy, biegły sądowy przy sądach okręgowych w Warszawie, z zakresu bezpieczeństwo i higiena pracy.
Inne artykuły w kategorii Wypadki i choroby
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.