Liczba pracowników służby bhp
Czy jest konieczność zatrudnienia dwóch pracowników służby bhp na cały etat w firmie liczącej około 700 pracowników? Czy wystarczy 1 osoba na pełen etat i 2 osoba np. umowę zlecenie lub 1/2 etatu?
W zakładzie pracy zatrudniającym ponad 600 pracowników pracodawca musi zatrudnić na podstawie umowy o pracę co najmniej 1 pracownika służby bhp w pełnym wymiarze czasu pracy na każdych 600 pracowników. Natomiast w zakładzie pracy zatrudniającym od 100 do 600 pracowników pracodawca musi utworzyć przynajmniej 1-osobową lub wieloosobową komórkę stanowiącą służbę bhp.
Kiedy obowiązkowo więcej niż 1 pracownik służby bhp?
Jeżeli w firmie zatrudnionych jest około 700 pracowników pracodawca powinien zatrudnić co najmniej jednego pracownika służby bhp na umowę o pracę. Natomiast następny pracownik służby bhp może być zatrudniony na ½ etatu zarówno na umowę zlecenie - jako specjalista spoza zakładu pracy, jaki też może być to pracownik zatrudniony na innym stanowisku pracy, któremu pracodawca powierzył wykonywanie zadań bhp. Nie ma przeciwwskazań również do tego, aby drugi pracownik zatrudniony był w pełnym wymiarze czasu pracy na umowę zlecenie jako specjalista spoza zakładu pracy lub jako pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu pracodawca powierzył wykonywanie zadań służby bhp.
Natomiast jeżeli liczba pracowników w zakładzie pracy wynosiłaby 1200 wówczas konieczne byłoby zatrudnienie na umowę o pracę co najmniej dwóch pracowników w pełnym wymiarze czasu pracy.
W uzasadnionych przypadkach stwierdzonych zagrożeniami zawodowymi właściwy terytorialnie inspektor PIP może nakazać pracodawcy zwiększenie liczby osób zatrudnionych w służbie bhp.
Jakie wymagania dla pracowników służby bhp?
Jak wiadomo pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników ma obowiązek utworzenia służby bezpieczeństwa i higieny pracy pełniącej funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy pracodawca może powierzyć w przypadku braku kompetentnych pracowników. Jednak zarówno:
- pracownik służby bhp,
- pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań służby bhp,
- specjalista spoza zakładu pracy
powinni spełniać wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania zadań służby bhp oraz ukończyć szkolenie w dziedzinie bhp dla pracowników tej służby.
Jednak pracownik służby bhp, zarówno zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy na umowę zlecenie, jaki na ½ etatu oraz pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu pracodawca powierzył wykonywanie zadań służby bhp muszą spełniać określone wymagania.
W przypadku specjalistów spoza zakładu pracy muszą oni:
posiadać tytuł specjalisty ds. bhp, czyli posiadać:
- wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bhp albo
- studia podyplomowe w zakresie bhp,
- co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp lub
- być zatrudnionym na stanowisku inspektora pracy w PIP przez okres co najmniej 5 lat.
Natomiast pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu pracodawca powierza wykonywanie zadań służby bhp powinien spełniać co najmniej podstawowe wymagania dla pracowników służby bhp, czyli: legitymować się przynajmniej tytułem inspektora ds. bhp tzn. posiadać zawód technika bhp.
Kwalifikacje pracowników jedno i wielo-osobowych
Jeżeli w firmie działa wieloosobowa komórka organizacyjna bhp pracownik kierujący tą komórką powinien spełniać co najmniej wymagania kwalifikacyjne dla specjalisty ds..
Natomiast jeżeli zorganizowaliście w firmie jednoosobową komórkę organizacyjną bhp pracownik w niej zatrudniony powinien spełniać co najmniej wymagania kwalifikacyjne dla starszego inspektora ds. bhp. Może nim być osoba posiadająca:
- zawód technika bhp oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie bhp lub
- wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bhp albo studia podyplomowe w zakresie bhp.
§ 1 ust. 3 , § 1 ust. 4, § 4 ust. 3 w związku z ust. 2 pkt 1, § 4 ust. 3 w związku z ust. 2 pkt 2, § 4 ust. 4 w związku z ust. 2 pkt 3, § 4 ust. 5 w związku z ust. 2 pkt 1, rozporządzenia Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 1997 r. nr 109, poz. 704)
art. 23711§ 1, art. 23711§ 2, art. 23711§ 4 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94)
Kinga Grodzicka-Lisek
prawnik, specjalista z zakresu
prawa pracy i bhp

Prawnik, specjalizujący się w zagadnieniach prawa pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Kilkuletni pracownik kancelarii adwokackiej. Autorka wielu tekstów i porad w zakresie prawa pracy oraz bhp. Redaktor „Portalu bhp” i była redaktor naczelna „Bhp w firmie” w 2011 r., redaktor prowadząca poradnik „Szkolenia bhp w firmie” w latach 2007-2009.
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.