Służba bhp w zakładach zatrudniających od 100 do 600 pracowników
Czy w zakładzie zatrudniającym 160 osób stanowisko specjalisty ds BHP może być łączone z innymi zadaniami?
Pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników musi utworzyć służbę bhp, pełniącą funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Natomiast tylko pracodawca zatrudniający do 100 pracowników może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy.
Pracodawca zatrudniający od 100 do 600 pracowników ma obowiązek utworzenia wieloosobowej lub jednoosobowej komórki stanowiącej służbę bhp albo zatrudnienia w tej komórce pracownika służby bhp w niepełnym wymiarze czasu pracy.
A zatem w przypadku pracodawcy, w którego zakładzie pracy zatrudnionych jest 160 pracowników, nie może on powierzyć wykonywania zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy, musi on wyraźnie zatrudnić go na umowę
o pracę, jako pracownika służby bhp. Tak więc, jeżeli pracownik jest zatrudniony na ½ etatu na umowę o pracę na jednym stanowisku (kierownik działu) oraz zatrudniony jest w tej samej firmie również na ½ etatu na umowę o prace jako pracownik służby bhp, taka sytuacja jest dopuszczalna. A zatem pracodawca powinien zatrudnić pracownika służby bhp nawet na ½ etatu, jednak nie może powierzyć zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy w ramach jednego zatrudnienia (w ramach nawiązanego jednego stosunku pracy np. jako kierownika działu). Czyli w ramach jednej umowy o pracę np. kierownika działu, nie można powierzyć pracownikowi zadań służby bhp. Pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy np. kierownika działu (w ramach jednej umowy o pracę) można powierzyć wykonywanie zadań służby bhp (bez tworzenia komórki służy bhp) jeżeli w zakładzie pracy zatrudnionych jest do 100 pracowników.
Dodatkowo trzeba podkreślić, że chodzi tu o zatrudnienie w komórce stanowiącej służbę bhp osoby posiadającego kwalifikacje służby bhp. Czyli nie wystarczy zapisać w umowie o prace, że zatrudnia się osobę na stanowisku specjalisty ds. bhp. Osoba ta musi mieć kwalifikacje właściwe dla tego stanowiska. A zatem, aby było to możliwe pracownik ten musi spełniać wymagania kwalifikacyjne dla służby bhp. Tylko wówczas taka osoba może być zatrudniona w służbie bhp.
Specjalistą ds. bhp będzie tylko ta osoba która posiada:
- wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bhp albo
- studia podyplomowe w zakresie bhp
oraz co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp.
Trzeba też zaznaczyć że pracownik kierujący wieloosobową komórką organizacyjną służby bhp powinien spełniać co najmniej wymagania kwalifikacyjne dla specjalisty ds. bhp. Natomiast pracownik zatrudniony w jednoosobowej komórce służby bhp powinien spełniać co najmniej wymagania kwalifikacyjne dla starszego inspektora ds. bhp. Starszym inspektorem bhp może być osoba posiadająca:
- zawód technika bhp oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie bhp lub
- wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bhp albo
- studia podyplomowe w zakresie bhp.
Również aby posługiwać się tytułem inspektora ds. ochrony przeciwpożarowej konieczne jest posiadanie odpowiednich kwalifikacji. Tu również nie wystarczy wpisanie takiego tytułu stanowiska do umowy. Tytułem tym może posługiwać się osoba, która posiada co najmniej:
- wykształcenie średnie i ukończone szkolenie inspektorów ochrony przeciwpożarowej lub
- ma tytuł zawodowy technika pożarnictwa.
§ 1 ust. 3, § 4 ust. 2 pkt 2, § 4 ust. 2 pkt 3, § 4 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 1997 r. nr 109, poz. 704)
art. 23711 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94)
art. 4 ust 2b ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej. (tekst. jedn.: Dz.U. z 2002 r. nr 147, poz. 1229)
Kinga Grodzicka-Lisek
prawnik, specjalista z zakresu
prawa pracy i bhp

Prawnik, specjalizujący się w zagadnieniach prawa pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Kilkuletni pracownik kancelarii adwokackiej. Autorka wielu tekstów i porad w zakresie prawa pracy oraz bhp. Redaktor „Portalu bhp” i była redaktor naczelna „Bhp w firmie” w 2011 r., redaktor prowadząca poradnik „Szkolenia bhp w firmie” w latach 2007-2009.
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.