Sklep
Obecnie w firmach spotykają się dwa, a nawet trzy pokolenia pracowników, każde z innym doświadczeniem, potrzebami i oczekiwaniami względem biura. Wyzwaniem dla osób odpowiedzialnych za organizację stanowisk pracy oraz zarządzających, staje się aranżacja przestrzeni tak, by każdy pracownik, niezależnie od wieku i ilości godzin spędzanych w miejscu pracy, wykonywał swoje obowiązki efektywnie i zdrowo. Poznaj kulturę pracy i oczekiwania obecnych pokoleń wobec stanowisk pracy.
Jak wskazują wyniki ostatnich badań Loudhouse 2016, rocznie w pozycji siedzącej spędzamy nawet 1400 godzin. Natomiast, według wyników Ergotestu 2015, nawet 51,6%1 stanowisk nie spełnia nawet podstawowych wymagań zdrowotnych. Na szczęście istnieją rozwiązania, które dają komfort i wspierają nasze zdrowie, także w trakcie wykonywania obowiązków służbowych. Jednym z nich jest praca na stojąco. Czy rzeczywiście jest tak skuteczna?
Osoby pracujące zdalnie poświęcają na pracę więcej godzin w tygodniu niż pracujący w biurze, ale są bardziej szczęśliwi. Wolą nawet zarabiać mniej i zrezygnować z udogodnień, w zamian za elastyczne godziny pracy i możliwość wykonywania obowiązków z domu. Praca zdalna to jeden z ważniejszych trendów wśród pracowników w 2017 roku. Okazuje się, że to zjawisko ma w sobie wiele paradoksów. Sprawdzamy dlaczego oraz jak zmieniają się pracodawcy i biura?
Czy w pomieszczeniu biurowym może nie być okna tylko oświetlenie elektryczne?
Halina Góralska
Blisko 14 tys. nowych biur coworkingowych i 1,8 mln użytkowników. To prognozy na przyszły rok według 2017 Global Coworking Survey1. Obserwujemy pogłębiające się „odmiejscowienie” rynku biurowego. To z kolei efekt wdrażania przez firmy nowego modelu organizacji i kultury pracy, a także rosnącej liczby osób z własnym biznesem. W odpowiedzi, powstają kreatywne przestrzenie wspólne, tzw. Hoffice czy kawiarnie i hotele biurowe. Czy takie rozwiązania zagrażają tradycyjnym stanowiskom pracy?
Jakie prace są szczególnie uciążliwe dla kobiet, które pracują w biurze na stanowisku pracownik administracyjno-biurowym? Czy pracodawca musi sporządzić wykaz takich pracy?
Specjalista ds. bhp, wykładowca przedmiotów zawodowych z zakresu bhp
Bardzo często pierwsza wizyta klienta w siedzibie firmy ma wpływ na jego opinię o niej. Liczy się tutaj zatem pierwsze wrażenie, a powstaje ono już przy… wejściu. Dodatkowo mokre posadzki są nie tyko nie estetyczne ale i niebezpieczne. Najczęstsze wypadki w biurach to poślizgnięcia, potknięcia i upadki, o co na mokrej podłodze nietrudno. Łatwo temu zarazić i jednocześnie zadbać o wizytówkę firmy.
Zima to pora roku, która w sposób szczególny sprzyja wypadkom. Wnoszone do biura resztki śniegu, czy woda pozostają na schodach i posadzkach, tworząc niebezpiecznie śliską powierzchnię. Upadek czy poślizgnięcie najczęściej utożsamiane są z pechem. Tymczasem ze względu na konsekwencje traktuje się je jako wypadek przy pracy. Warto zawczasu być przygotowanym na taką ewentualność i odpowiednio zabezpieczyć wejście.
Długotrwałe pochylanie się nad ekranem monitora, niepoprawna pozycja siedząca oraz brak przerw na spacer. Oto biurowe grzechy główne. Sondaż TNS Pentor pokazał, że co drugi Polak skarży się na bóle pleców, a co szósty doświadcza ich regularnie. Przyczyna? Siedzący tryb życia, a już 70% społeczeństwa pracuje w tej pozycji. Rozwiązaniem jest propagowanie wiedzy o tym… jak należy zdrowo siedzieć.
Human+ opracowało rewolucyjny projekt hybrydowego krzesła, które nie tylko zapewnia komfort pracy, ale również jest antidotum na choroby kręgosłupa związane z siedzącym trybem pracy. Fotel Blue Bird otrzymał patenty w USA, Europie (Europejski Urząd Patentowy EPO) i na innych rynkach. Już niebawem będziesz mógł zapewnić swoim pracownikom zdrowe i ergonomiczne krzesło do pracy w pozycji siedzącej.
Przybywa wśród nas pracowników z długoletnim stażem zawodowym (50 +). Powinniśmy zatem zastanowić się, jakie warunki pracy zapewnić takim pracownikom. Oto kilka wskazówek podpowiadających, jakie rozwiązania techniczne i przestrzenne zastosować, aby zwiększyć wydajność i poczucie komfortu pracowników biurowych 50+. Uczyńmy biuro miejscem przyjaznym tej grupie pracowników, do której niebawem dołączymy.
Aleksandra Krawsz Marketing & PR Manager Kinnarps Polska sp. z o. o.
Z tego tekstu dowiesz się:
Na wykonywaniu służbowych obowiązków spędzamy średnio około 1923 godzin rocznie. Odpowiednio dostosowane stanowisko warunkuje bardziej efektywne wykonywanie zadań, mniejsze zmęczenie i ogranicza bądź całkowicie eliminuje bóle pleców. Wydajność i satysfakcja pracowników rośnie, a firma na tym zyskuje. – zauważa Zuzanna Mikołajczyk, Dyr ds. Handlu i Marketingu, Członek Zarządu Mikomax Smart Office.
Rozbudowane strefy relaksu, pufy, hamaki coraz częściej pojawiają się w przestrzeniach biurowych. Kiedyś takie atrakcje były zarezerwowane tylko dla firm z branży kreatywnej. Teraz wiele firm z różnych branży zaczęło wzorować się na kolorowych biurach Google czy miejscach odpoczynku dla pracowników Facebooka. Poznaj czar i skuteczność najnowszych rozwiązań aranżacyjnych biur. Okazuje się, że sprawdzone rozwiązania, coraz częściej pojawiają się w przestrzeniach biurowych.
Według badań możliwość swobodnego przemieszczania się i wyboru przestrzeni, która zapewni najlepsze warunki do wykonywania aktualnych zadań, wpływa pozytywnie na poziom motywacji i produktywność zespołu. Dlatego do odejścia od sztywno przypisanych miejsc pracy zaczynają się już przekonywać duże organizacje. W niektórych branżach taki model wybrało już prawie jedno na dziesięć przedsiębiorstw.
Czy i na jakich zasadach należy się dla pracowników biurowych kawa, herbata i cukier? Nadmieniam, że w okresie od IV do IX jest wydawana woda w ilości 0,5l dla pracownika biura i 1l dla pracowników terenowych na dzień. W budynku administracji znajdują się również czajniki bezprzewodowe oraz express do kawy.
Mariusz ForemniakGł. Specjalista ds. BHP, prawnik, wykładowca przedmiotów zawodowych z zakresu bhp.
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone