Sklep
Niestety coraz większa liczba zakażeń wśród pracowników budzi wiele pytań o to jak powinien zachować się pracodawca, którego pracownik zachorował na COVID-19? Co w takiej sytuacji rekomenduje Centralny Instytutu Ochrony Pracy? Jakie działania podjąć by sprostać wytycznym sanepidu? Jak zgodnie z prawem realizować zalecenia organów nadzoru takich jak GIS? Jak przepisy BHP mają się w takiej sytuacji do ochrony prywatności i danych osobowych zakażonego pracownika? Sprawdź obowiązki pracodawcy.
Mariusz Kusion
Z tego tekstu dowiesz się:
Przypadki zachorowań na COVID-19 to obecnie codzienność, wpisująca się również w życie zakładów pracy. Niezależnie od przebiegu choroby, pracodawcy mogą mieć wątpliwości w zakresie konieczności informowania stacji sanitarno-epidemiologicznych o potwierdzonych przypadkach zachorowań wśród zatrudnionych. Warto zatem wiedzieć, jak przedstawia się powyższy problem na chwilę obecną.
Sebastian Kryczka
prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Zarówno pracownicy służby zdrowia, jak również innych branż, np. oświaty, domagali się wpisania choroby COVID-19 do wykazu chorób zawodowych. W tej sprawie zgłoszona została nawet interpelacja poselska. W odpowiedzi na tę interpelację w powyższej kwestii wypowiedziało się Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Poznaj stanowisko ministerstwa w tej sprawie, które dość jednoznacznie wskazuje kiedy COVID-19 może być uznany za chorobę zawodową.
Czy w związku z panującą pandemią COVID-19. należy wprowadzić jakieś zapisy w regulaminie pracy na ten temat? Jeśli tak to jaki?
Halina Góralska
W związku z rosnącą liczbą zakażeń koronawirusem, największy w Polsce niezależny operator pocztowy, będzie bardziej rygorystycznie podchodził do kwestii bezpieczeństwa sanitarnego pracowników. Skala działalności Speedmail i miliony doręczanych miesięcznie listów, wymagają zastosowania szczególnej ostrożności.
Obecnie przepisy antycovidowe zmieniają się niemal codziennie. Czasami trudno za nimi nadążyć. Coraz większa liczba pracodawców proponuje swoim pracownikom tzw. szybkie testy na COVID-19. I tu rodzi się pytanie, co zrobić z wiedzą na temat pozytywnych wyników testów. Sprawdź, czy jako pracodawca masz obowiązek informować SANEPID o dodatnich wynikach testów na COVID wśród pracowników?
W Twojej firmie pracownik zachorował na COVID-19? Powinieneś zatem, zgodnie z rekomendacją Europejskiej Ochrony Danych (EROD), poinformować pracowników o tym przypadku. Jednak rodzi się pytanie, jakie informacje możesz przekazać i ujawnić pozostałym pracownikom? Sprawdź, czy możesz podać imię i nazwisko pracownika, który jest chory lub który może być nosicielem (niepotwierdzonym) koronawirusa?
Magdalena Pokrzycka-Walczak
Pierwsza pomoc jest często kluczową częścią postępowania w przypadku urazów i nagłych zachorowań. Mimo aktualnych obaw związanych z COVID-19 nadal w społeczeństwie występują obrażenia i choroby niezwiązane z koronawirusem. Zapewnienie szybkiej i skutecznej pierwszej pomocy może uratować zdrowie i życie. Jednak, jak chronić siebie i poszkodowanego przed COVID-19?
Piotr Skura
Koordynator Krajowy Pierwszej Pomocy Polskiego Czerwonego Krzyża
Informacje zawarte w tym tekście pozwolą Ci:
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zwróciło uwagę na konieczność przestrzegania w przedsiębiorstwach zasad bezpieczeństwa w związku z pandemią koronawirusa. Minister pracy podkreśliła, że sprawdzaniem, czy pracodawcy wywiązują się z tego obowiązku, zajmuje się obecnie Państwowa Inspekcja Pracy.
Koronawirusem można zarazić się praktycznie wszędzie. Jednak gdy jest się pracownikiem służby zdrowia, branży handlowej, usługowej czy urzędnikiem mającym bezpośredni kontakt z klientem, petentem prawdopodobieństwo zarażenia się wzrasta. Rodzi się zatem pytanie, jeżeli zarazimy się koronawirusem w pracy, czy będzie można mówić o chorobie zawodowej? Zobacz, jak obecnie wygląda kwestia uznawania zarażenia się COVID-19 za chorobę zawodową.
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
COVID-19 jako choroba zakaźna, która została wywołana wirusem SARS-CoV-2, została przez Ministerstwo Zdrowia uznana za chorobę zawodową. Jednak tylko w określonej grupie zawodowej. Zobacz o jakiej grupie mowa.
Mariusz Foremniak
Walka z COVID-19 to wielkie wyzwanie również dla pracodawców. W ciągu 4 miesięcy od pojawienia się koronawirusa na świecie zachorowało niemal 3 mln osób, z których ponad 200 tysięcy zmarło.W tej sytuacji Międzynarodowa Organizacja Pracy (MOP) ogłosiła, że Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy, obchodzony corocznie 28 kwietnia, w 2020 r. będzie poświęcony tematowi zwalczania chorób zakaźnych w pracy, w szczególności pandemii COVID-19.
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone