Maseczki i osłony z plexi na stanowiskach pracy a obowiązki pracodawcy

Chciałam jeszcze raz spytać, czy pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia pracownikom maseczek? Czy może powiedzieć, że nie leży to w jego gestii i nie ma obowiązku w tym zakresie? Czy na stanowiskach obsługi klienta, interesanta, powinny być stosowane osłony z plexi? Pytam z racji mojego zakładu pracy. Jestem bibliotekarzem, od lipca otwieramy podwoje biblioteki dla czytelników. W każdej agendzie są dwa stanowiska pracy bibliotekarza, ale osłona z plexi na stanowisku pracy planowana jest tylko na jednym z nich. Drugie bez ochrony. Jak mają się do tego przepisy?
Zasadą jest, że obowiązek zasłaniania ust i nosa przy pomocy maseczek dotyczy miejsc ogólnodostępnych, w tym zakładów pracy, w sytuacji gdy w pomieszczeniu przebywa więcej niż jedna osoba. Pamiętajmy jednak, że pracodawca może postanowić inaczej – przy założeniu, że spełnione są odległości minimalne wynoszące co najmniej 1,5 m między stanowiskami pracy. Jeżeli odległości te nie mogą być zachowane, wówczas pracodawca zapewnia środki ochronne, w szczególności maseczki.
Sebastian Kryczka
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Pozostało jeszcze 69% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do Portalu BHP a wraz z nim:
-
Aktualne informacje o zmianach w prawie i ujednolicone akty prawne (24h/dobę)
-
Baza ponad 5 000 porad prawnych i artykułów o tematyce BHP
-
Gotowe do wykorzystania rozwiązania, które możesz wdrożyć także u siebie
-
Poczucie bezpieczeństwa podczas podejmowania codziennych decyzji
Jeśli posiadasz konto zaloguj się
Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu, możesz wykupić
jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu.
Płatność PayU
29.00 zł netto
(35.67 zł brutto)
Płatność SMS
29 zł netto
(35.67 zł brutto)

Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.
Inne artykuły w kategorii Warunki pracy
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Rodzaje pracy: praca fizyczna a praca umysłowa »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.